salomo
Hej alla!

Vi ska på semester till Stockholm (jag, min fru och vår dotter som är två månader).

Har ni något tips på visningsträdgård? Bor själv i zon 5, Umeå, så självklart vill jag se det mest extrema som Stockholmsklimatet klarar av att odla. Fruktträd, björnbär (så goda!) men också t ex ädelträd som lindar och bokar är av stort intresse men trädgård i allmänhet också. Vill alltså inte se på tallar och björkar, det kan jag se hemma :-)

Tips på visningsträdgård? Vi har barnvagn så vi kan inte gå i alltför kuperad terräng.

Tacksam för svar!

Salomo smile.gif
emmapemma
Zetas trädgård i Kungens Kurva har en fin liten visningsträdgård, plus en handelsträdgård. Väl värd ett besök!

Jag vet inte om de har mycket "extrema" växter, men de har väldigt mycket på liten yta, samt gjort trädgården väldigt smakfull.

/Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Bergianska trädgården där finns det en hel del exotiska träd typ mullbärsträd och dyl. +Det finns ju såklart även perenner, buskar, grönsakssortiment, växthus med lite mer tropiska växter mm. och det är lätt att ta sig fram med barnvagn. Bergianska trädgården ligger nära naturhistoriska museet och det går även lätt att ta sig dit kommunalt + vill man shoppa ligger Plantagen bredvid Bergianska trädgården.
stina
Ett förslag till är Rosendahls trädgård på Djurgården. Jättefint tycker jag. Även Zetas och Bergianska tycker jag också att du ska besöka. Bosse Rappnes Ulriksdals trädgård gillar jag också - framförallt deras mysiga fik med kanongoda mackor (mums, nu blev jag hungrig....)

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon