Full version: Korkad tomatfråga
Whiskuchi
När det står "uppbindes" om en tomat, är det att den ska tjuvas då? (korkat, jag vet - men jag får svälja stoltheten för jag måste veta laugh.gif )
Gillan
Hmm. nja, det betyder nog snarare att den behöver stöd
av tex en blompinne tongue.gif laugh.gif

Och du, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar tongue.gif laugh.gif

Hur sjutton ska du få svar om du inte frågar? wink.gif
Whiskuchi
Bra, då har jag gjort rätt som låtit dem växa som de vill. Men så snubblade jag in på Impectas hemsida och där stod det "uppbindes" och tänkte att de kanske skulle hanteras annorlunda wink.gif
Tur, för jag valde tomater som inte skulle behöva tjuvas i år (Ildi, Supersweet 100 och en planta banantomat som jag fått) biggrin.gif
Bitta98
För att krångla till det för dig, Supersweet är en tomat som skall tjuvas.
Åsa, mälardalen zon 2
Både Ildi och Supersweet är tomater som ska tjuvas. (de är indeterminate)
Whiskuchi
Happ, då får jag väl tjuva dem då *mutter mutter* wink.gif
Gurkan
CITAT (Whiskuchi @ 06-06-2006, 10:01)
Happ, då får jag väl tjuva dem då *mutter mutter*  ;)

Om du har plats att låta plantorna bli lite vida och breda i växten så kan du slarva lite med tjuvningen och låta ett par-tre av tjuvarna växa vidare. Gjorde så med både Ildi och Supersweet 100 F1 förra sommaren och det blev massor av klasar.

Här är min min Supersweet 100 F1, den står i en 12-l hink vid min förra södervägg.
Den har tre "stammar".

akagebeck
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-06-2006, 09:36)
Både Ildi och Supersweet är  tomater som ska tjuvas. (de är indeterminate)

Vad betyder det att de är indeterminate?

Varför vill en del tomatsorter tjyvas och en del inte?
Svante, zon 1
CITAT (akagebeck @ 07-06-2006, 12:57)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-06-2006, 09:36)
Både Ildi och Supersweet är  tomater som ska tjuvas. (de är indeterminate)

Vad betyder det att de är indeterminate?

Varför vill en del tomatsorter tjyvas och en del inte?

Indeterminate är ett växtsätt. En tomat som är indeterminate forsätter att växa som en lång lian tills frosten tar död på den. Från lianen går det ut grenar med blad. I vecken mellan huvudlianen och grenarna kommer det nya skott (tjuvskott, tjuvar). De brukar man ta bort (man tjuvar tomaten) för att få tidigare fruksättning och en mer lätthanterlig planta.

Om man inte tar bort tjuvsotten kommer de att växa paralellt med huvudstammen. Då blir det trångt så att alla blad inte får sol, och frukten kommer senare. Som Gurkan visade tidigare i tråden går det dock att släppa fram ett par tjuvar om man har plats och kan binda upp dem på ett bra sätt.

Motsatsen till indeterminate är determinate. Det är busktomater. De växer inte hur långt som helst utan stannar och slutar producera frukt efter ett tag. Eftersom de inte bildar tjuvskott som växer vidare behöver de inte heller tjuvas.

Här kan du läsa mer:

http://www.tomatsidan.se/
(klicka på Tomatinfo och scrolla nedåt)

http://www.taunton.com/finegardening/pages/g00031.asp
(bra och detaljerade råd på engelska, bla om olika sätt att tjuva och hur man kan göra för att släppa upp flera stammar på samma planta)
Whiskuchi
Några av tjuvarna hade redan vuxit sig så kraftiga så jag sparade dem, precis som på Gurkans bild smile.gif Plats finns, jag trodde ju de var busktomater och förberedde därför rejält med utrymme smile.gif
akagebeck
Hej igen!
Bifogar en bild på min tomatplanta som är en sån sort som skall tjyvas (Gardener's delight heter sorten). Den är ca 30cm hög nu. Ska jag ta bort något från denna planta eller har det inte kommit några tjyvar ännu?

Jag har försökt läsa på, men jag känner mig osäker på hur en tjyv ser ut

wink.gif
fruberglund
Som jag fattat det så är det när det kommer skott emellan huvudstammen i mitten och de skotten som redan är där. Om det stämmer så finns det inget du ska tjyva på din tomat än i alla fall.

Är ingen expert så om jag har fel får nån rätta mig.
Svante, zon 1
CITAT (akagebeck @ 08-06-2006, 09:25)
Hej igen!
Bifogar en bild på min tomatplanta som är en sån sort som skall tjyvas (Gardener's delight heter sorten). Den är ca 30cm hög nu. Ska jag ta bort något från denna planta eller har det inte kommit några tjyvar ännu?

Det har inte kommit några tjuvar ännu (såvitt jag kan se på bilden). Jag tog mig friheten att manipulera din bild lite. De röda pilarna visar var tjuvarna kommer att komma:

Däremot är det nog dags att plantera om den i en större kruka (eller plantera ut den om det är så du skall odla den). smile.gif
akagebeck
Tack för ett mycket tydligt och bra svar!!! biggrin.gif
Jag kan faktiskt se att det är små små blad på gång att växa till precis där du ritat pilarna.

Jo, den ska planteras jättesnart. Ska bara hitta några bra hinkar att plantera i....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon