Hej jag har sågat ner 2 st pilträd för några årsedan men dom vägrar att dö!!!
det växer upp skott ur stubbarna hela tiden..
nu grävde jag upp ena stubben och högg av alla rötter jag såg men orkar inte dra upp den!!!
kommer trädet att dö nu???
eller vad ska jag göra?????
Hatar pilträd!!!!!!!
Hannele
06-06-2006, 08:36
Tja, hata är inte så kreativt, roligare hitta möjligheter.
Stubbar är fina. Pil är tuff att ta dö på, jag skulle ha rinbarkat, innna jag såga ner..
min stubbe är jäns med marken och det kommer nya skott hela tiden!!!!inte ett dugg fint!!
jag får hoppas den dör....
annars får jag försöka dra upp den!!!!
Ophelia
06-06-2006, 08:47
Ja....den kommer att dö. Jag lovar. Kanske skjuter den upp skott men håller du efter så ska du se att tillslut så är den död. det tar nog inte så lång tid. OM den överhuvudtaget skjuter upp något skott.
Testat med Ecoplug i den andra stubben?
min granne satte i sådana plugg så stubben skulle dö men det fungerade inte på den!!!
jag ska gräva runt den med och hugga av rötter för då bör den ju tappa lusten att skuta skott!!!!
(tack för alla snabba svar)
och nu har jag en fråga till.
där pilträden har stått är det bara ca en halvmeter ner till berget och jag skulle vilja plantera äppelträd där i stället men undrar om det går när det bara en halvmeter jord till berget????
Hannele
06-06-2006, 10:33
CITAT (eddy @ 06-06-2006, 10:24)
bara en halvmeter jord till berget????
Inte många av våra träd som har det så bra... vi har trädgård ovanpå grundberg.
Rötterna kan bre ut sej, inga större problem.
Om du bara har stubbskott som sticker upp har du tur. Pilar som tas ned innan de ringbarkas och självdör kan skjuta skott i en hel trädgård efter en nedtagning.
Om det är viktigt för dig att det inte kommer upp stubbskott som du sågar av ett par gånger per säsong, så måste du se till att få bort stubben och så mycket av rötterna som möjligt. Men inte heller det är helt säkert, rotsystemet kan skjuta skott längre ifrån stubben också. Dessa kan man också klippa av, och efter en tid har man sett till att roten inte får näring längre (av bladen) och den minskar och dör så småningom.
På frågan om ett äppelträd är en bra plats elelr inte är det för lite information. Ett äppelträd har inte problem att ha sina rötter riktade åt ett håll, och det kan mycket väl leva vid sidan av ett pilträds rotsystem som håller på att dö. Det kan också växa där det är en halvmeter djup jord. Men det kan finnas andra faktorer som gör att placeringen är mindre lämplig; jordtyp, torka, vind, etc. Och det beror på om du tänkt dig ett stort eller mindre äppelträd, dvs satt på stark- eller svagväxande grundstam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.