annafbg
06-06-2006, 09:19
Hur gör man egentligen när man förökar lavendel? Och kan man göra det nu? Skulle vilja ha massor
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2006, 09:20
Klipp 7-10cm sticklingar, lavendel är mycket lättförökad med sticklingar.
Hur gör man sen då? Sticka ner dem i sandblandad mull, eller vad ska det vara för jord?
Hur länge dröjer det innan de rotar sig?
Kan man sätta ut dem sen, klarar de vintern?
(också lavendelälskare)
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2006, 09:33
Ta bara en låda med såjord och stick ner dem där, man kan ta bort "barren" längst ner men jag har testat att låta barren vara kvar och det har funkat ändå. Vattna och sätt plast över med lite lufthål ställ ljust men ej i gassande solljus. Det brukar bara ta ett par veckor innan det kommer rötter och sedan kan man skola ut dem i krukor (jag har använt kompostjord). Till hösten har jag bara grävt ner krukorna i väldränerat skyddat läge och sett till så det finns snö över dem på vintern, snö är bra isolering.
Ett år då jag klippte lavendeln på senvåren stack jag ner sticklingarna direkt i marken i kryddlandet runt en sten (ca 20cm i diameter) så basen hamnade under stenen där det brukar vara fuktigt och även de flesta av de sticklingarna rotade sig. Så man kan nog även sticka ner sticklingarna direkt i marken där man vill ha dem, man kan lägga på mjölkvit plast i början för att bevara fukt och skydda lite mot solen.
AnnammA
08-06-2006, 08:47
När jag tar sticklingar av lavendel brukar jag klippa av en större gren från lavendelplantan(i samband med klippningen)som jag sedan drar av mindre sticklingar från så att en liten stambit från den större grenen blir kvar i basen/änden på den mindre sticklingen.(Metoden kallas för "att ta sticklingar med klack") Och sedan brukar jag sätta ihop de mindre sticklingarna 3 och 3 i krukor med vanlig trädgårdsjord. Förvaring utomhus i relativt skuggigt läge. Vattning efter behov. Senare på sommaren omplantering av de som tagit sig.(Övervintrade inte utplanterade plantor i krukor utomhus.)
Ett mycket lätt sätt att föröka lavendel på, tycker jag.
Lycka till!
Hälsn
AnnA (Zon 1/2)
annafbg
08-06-2006, 09:38
Tack så mycket!
Nu ska jag ut och klippa, plantera och hålla tummarna
IceCube
08-06-2006, 19:57
Kan man rota lavender (fjärilslavender) i vatten också?
kerstin z5-6
08-06-2006, 20:00
de är även mkt lätta att så
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.