Jag har sått egna tomatplantor. Har planterat om de i större planteringsformar. Men nu måste jag väl sätta ner dem i krukor? och så har jag hört att man ska ta bort blad? var och när??
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2006, 09:41
Plantera ner dem djupt i krukor/hinkar. Storleken på odlingskärlen beror på sort är det dvärgsorter räcker 5 liters krukor är det större sorter kan man behöva runt 15-20liters kärl.
Jag antar att du med blad menar tjuvskott och det är bara vissa sorter som tjuvas (tjuvarna brukar dyka upp då plantorna är runt 30-50cm höga). Men alla sorter ska som sagt inte tjuvas, vilka sorter är det du odlar???
cocktailtomater, "Tiny Tim".
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2006, 09:50
Tiny tim är en liten dvärgväxande busktomat och busktomater ska inte tjuvas, så det är bara att vattna och göda under sommaren så enormt mycket mer behöver man inte göra.
Tack för tipset! Jag ska snart flytta och har därför väntat med att stoppa ner dem i en stor kruka. Jobbigt att flytta stora tunga krukor. Men nu är det bara en vecka kvar och hoppas plantorna orkar hålla ut.
Katti med torpet
09-06-2006, 14:56
En sak att ha i åtanke när det gäller flergrenade tomater.
Sidogrenarna blir väldigt tunga med all frukt och går lätt av så se till att ge dem ordentligt stöd redan från början.
Fler av mina grenar fläktes av förra sommaren och det är så onödigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.