Full version: Nycklar
hellen99
Sankte Pers nycklar (tror jag) i olika färger! Fotograferade i pingsthelgen på östra gotland!

smile.gif
Gossen Ruda
Mycket tjusigt. Jag håller nog med om arten även om jag tycker läppen är för flikig, men det finns ingen annan som passar in med det övriga utseendet. Blåsippsblad nere vid marken också.

Här på försurade Västkusten är vi svältfödda på orchidéer. Nån enstaka Fläckigt nyckelblomster och Knärot är allt jag har sett.
Lars-Olof Arvids
Vi har Sankt Pers nycklar på Västkusten också, om än inte på så många ställen. För ett par veckor sedan var jag på Kosteröarna och såg riktigt mycket av dem. Här i Stenungsundstrakten finns dessutom nattviol på ett par ställen.

Olle
hellen99
Vi är ju så lyckligt lottade och har den största floran av orkideér i hela Sverige. Bara gå ut i naturen så hittar man dom.
I helgen såg jag Krutbrännare också, men hade inte kameran med vid det tillfället! wacko.gif
Gossen Ruda
Glömde nattviolen, jag har ju tom egna vid sommarstugan. Fast bara den grönvita.
Piccante
Båda nattviolarterna är rätt allmäna i västsverige, men så är de de enda orkidéerna nästan. Jungfru Marie nycklar finns det en del av oxå.

Det är inte utan att man blir lite avundsjuk av att se så fina bilder från Gotland sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon