Full version: Flyttad ligusterhäck
Åsa Bi
Hej!

Efter att ha smygläst här på Odla i en dryg månad tänkte jag försöka mig på ett eget inlägg. Min man och jag är nyblivna hus- och trädgårdsägare, entusiastiska nybörjare alltså!

Några vänner till oss ville bli av med en bit ligusterhäck, så vi tog hand om den och planterade om den i vår trädgård igår. Vi inser att det kanske inte kommer att lyckas, men när man får 30 plantor gratis så kan man ju i alla fall försöka, tänkte vi. Vi grävde ett rejält dike och blandade i torv i jorden, och vattnade ordentligt. Vi förstår att vi får fortsätta vattna väldigt mycket nu i sommar, men vi undrar lite om det här med beskärning:

Plantorna behöver väl klippas ner rejält för att bli täta nerifrån, men när ska vi göra det? Vi har försökt läsa på och fråga andra, men vi får lite olika bud. Vi vill ju ge plantorna bästa möjliga förutsättning för att klara flytten! Just nu är de ca 70 cm höga och vissa av dem är rätt spretiga.

En fråga till: Kan man ta sticklingar av liguster på samma sätt som det beskrivs i nuvarande Allt om Trädgård att man kan göra med buxbom? Jag tänkte att det kunde bli en bra och billig början till fortsättningen på häcken.
Åsa Bi
Jag petar upp det här för att se om någon kan svara på mina frågor...
Hannele
CITAT (Åsa Bi @ 06-06-2006, 12:47)
Just nu är de ca 70 cm höga och vissa av dem är rätt spretiga.

En fråga till: Kan man ta sticklingar av liguster på samma sätt som det beskrivs i nuvarande Allt om Trädgård att man kan göra med buxbom?

Jag skulle nog ta ner buskarna ner till ca 30 cm vid omplantering,
för annars har de svaga rötterna för mycket gren att ta hand om,
fast mitt i sommaren är inte den bästa tiden... Skugga och vatten behövs.

Sticklingar är lätt; skrapa lite påp barken, stoppa pinnarna i jorden, håll fuktigt.
Åsa Bi
CITAT
Jag skulle nog ta ner buskarna ner till ca 30 cm vid omplantering,
för annars har de svaga rötterna för mycket gren att ta hand om,
fast mitt i sommaren är inte den bästa tiden...

Men du tycker ändå att vi ska skära ner dem nu alltså? Jag förstår att det inte är bästa tiden nu, men eftersom kompisarna skulle göra sig av med häcken så var det nu eller aldrig.

Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon