Full version: Blomman för dagen?
manon
Mina blomman för dagen sådde jag ganska sent, trodde jag, i början av maj. De grodde redan efter några dagar och nu är de jättestora (och de står ändå förhållandevis svalt!) och slingrar sig överallt! wub.gif

Jag tänkte ha dem i krukor utomhus, och då undrar jag: hur stora krukor (hur många centimeter i diameter och hur djupa, ungefär)?

Ska de planteras en och en i krukorna, eller ser det för ynkligt ut?

Idag har de bara 40 centimeters blompinnar att slingra sig runt och det, kan jag snabbt konstatera, är alldeles för lite! Men - hur höga blir blomman för dagen, hur högt behöver dess "slingerstöd" vara?

Det vore jättesnällt om någon kunde dela med sig lite av sina erfarenheter! Detta är min första sommar med trädgård och jag är verkligen en nybörjare.
stina
Jag har sått Blomman för dagen för första gången iår och jag är alltså också novis och kan inte svara på alla dina frågor. Däremot kan jag berätta hur jag tänkt göra med mina:

Jag har 18 plantor av Blå, röd och vit Blomman för dagen som jag satt 3 stycken av samma färg i varje kruka, alltså 6 krukor.

Jag har antingen tänkt sätta allihopa i en stor tvättkorg och göra en grenkonstruktion som möts uppe i mitten som dom ska få klättra på. När jag ser på plantorna tycker jag att det känns lagom, jag vill att det ska bli en tät strut liksom.

Eller så ska jag sätta allihopa i en stor balja och låta dom klättra uppför en gammal stege...

En per kruka tror jag blir klent...

Hälsar Blomman för dagen-novisen Stina
manon
Tack för hjälpen Stina! smile.gif

Ja, jag kände på mig att en per kruka skulle bli för klent...men samtidigt är jag lite rädd för att plantera för tätt?

Hur stor (ungefär) är din stora balja som du tänkte sätta allihopa i?

Jag är faktiskt inne på samma idé som du, att låta dem klättra på en gammal stege. biggrin.gif
Irene_L