Full version: Blomman för dagen?
manon
Mina blomman för dagen sådde jag ganska sent, trodde jag, i början av maj. De grodde redan efter några dagar och nu är de jättestora (och de står ändå förhållandevis svalt!) och slingrar sig överallt! wub.gif

Jag tänkte ha dem i krukor utomhus, och då undrar jag: hur stora krukor (hur många centimeter i diameter och hur djupa, ungefär)?

Ska de planteras en och en i krukorna, eller ser det för ynkligt ut?

Idag har de bara 40 centimeters blompinnar att slingra sig runt och det, kan jag snabbt konstatera, är alldeles för lite! Men - hur höga blir blomman för dagen, hur högt behöver dess "slingerstöd" vara?

Det vore jättesnällt om någon kunde dela med sig lite av sina erfarenheter! Detta är min första sommar med trädgård och jag är verkligen en nybörjare.
stina
Jag har sått Blomman för dagen för första gången iår och jag är alltså också novis och kan inte svara på alla dina frågor. Däremot kan jag berätta hur jag tänkt göra med mina:

Jag har 18 plantor av Blå, röd och vit Blomman för dagen som jag satt 3 stycken av samma färg i varje kruka, alltså 6 krukor.

Jag har antingen tänkt sätta allihopa i en stor tvättkorg och göra en grenkonstruktion som möts uppe i mitten som dom ska få klättra på. När jag ser på plantorna tycker jag att det känns lagom, jag vill att det ska bli en tät strut liksom.

Eller så ska jag sätta allihopa i en stor balja och låta dom klättra uppför en gammal stege...

En per kruka tror jag blir klent...

Hälsar Blomman för dagen-novisen Stina
manon
Tack för hjälpen Stina! smile.gif

Ja, jag kände på mig att en per kruka skulle bli för klent...men samtidigt är jag lite rädd för att plantera för tätt?

Hur stor (ungefär) är din stora balja som du tänkte sätta allihopa i?

Jag är faktiskt inne på samma idé som du, att låta dem klättra på en gammal stege. biggrin.gif
Irene_L
Blomman för dagen kan bli 2 meter hög. Förra året fick den klättra på en spalje men i år ska vi måla altanen så jag har gjort en pyramid med 3 bambupinnar, 1,5m långa, som jag har stuckit ner i en trälåda 40cm lång, 30cm bred. Jag har satt 2 blomman för dagen vid varje bambupinne. Jag tycker om när det blir tätt. När dom inte har något att klättra så får de hänga över.
rolleyes.gif
mvh
Irene
manon
Tack Irene för ditt svar! smile.gif

Du och Stina har övertygat mig - jag ska sätta dem tätt! biggrin.gif
stina
CITAT (manon @ 06-06-2006, 22:36)
Tack för hjälpen Stina! smile.gif

Ja, jag kände på mig att en per kruka skulle bli för klent...men samtidigt är jag lite rädd för att plantera för tätt?

Hur stor (ungefär) är din stora balja som du tänkte sätta allihopa i?

Jag är faktiskt inne på samma idé som du, att låta dem klättra på en gammal stege. biggrin.gif

En sån där gammeldags tvättkorg tänkte jag använda. Kan den vara 70x45 kanske??? Har den på landet så jag kan tyvärr inte kolla exakta måttet.
trollehatt
Har planterat om mina röda blomman för dagen, skakat av lite jord och sen omplanterat i nya krukor, några i en julgruppskruka med överbåge som jag tänkte de kunde klättra på - nu vissnar allt...................... sad.gif va´ har jag gjort för fel...? Har använt Hasselfors U-jord.................... eller var det Weibulls gröna proffs............. den senare känns väldigt kompakt...??? Vill nog ha P-jord, nån som vet hur den är jmf med U-jord som känns för grov vid första omplanteringen?
Ewa L
CITAT (trollehatt @ 02-05-2007, 22:23) *
Har planterat om mina röda blomman för dagen, skakat av lite jord och sen omplanterat i nya krukor, några i en julgruppskruka med överbåge som jag tänkte de kunde klättra på - nu vissnar allt...................... sad.gif va´ har jag gjort för fel...? Har använt Hasselfors U-jord.................... eller var det Weibulls gröna proffs............. den senare känns väldigt kompakt...??? Vill nog ha P-jord, nån som vet hur den är jmf med U-jord som känns för grov vid första omplanteringen?

Jag hade två oöppnade påsar — Milky Way + Knowlian Black — från 2-3 år tillbaka. Eftersom jag trodde de var för gamla, prövade jag med 3 x 4 frön i hyfsat stora krukor. Samtliga har grott och är ~50 cm höga.

Anledningen till varför jag satte i stora krukor direkt var att det faktiskt stod på påsen att de inte skulle skolas/omplanteras!
Kan det alltså vara anledningen till att de vissnar??

OBS! Jag vet inte, det är första gången jag har sått dem. Det är bara en fundering.
Håller tummarna att dina fattar gott mod och kommer igen. tummenupp.gif
flisao
Hej,
Jag sådde själv blomman för dagen på balkong för några år sedan. Efter förkultivering (jag känner igen mig i det du beskriver) så satte jag dom i små balkonglådor mot en spaljé och lät dem slingra sig upp. Det blev väldigt bra och och gav ett bra helhetsintryck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon