Trädet är ganska vanligt i trädgårdar och parker. Blommar med fyllda rosa blommor nu i maj (i zon 2), som varar länge. Blommorna är ca 5 cm stora. Trädet kan bli ganska stort, kanske 8 m. Jag tror att det blommar mer eller mindre på bar kvist.
Det är antingen rosenmandel eller japanskt körsbär eller något annat körsbär. Mina trädgårdsböcker beskriver inte skillnaden speciellt bra. Jag har redan köpt fel sort en gång i plantskolan, men jag kan nog få plats med ett träd till.
Kattmatte
14-05-2003, 09:22
Kan det möjligtvis vara en Magnolia?
Louise i Göteborg
14-05-2003, 09:58
Det finns hur många prunusar som helst. En som är ganska stor och vanlig i offentliga planteringar är p. sarangetii. Den blommar nu (zon2).
Låter som japanskt körsbär. De är helt underbara nu

.
Pia
Ja, det borde vara ett japanskt körsbär, Prunus x serrulata 'Kanzan' (eller liknande) P. sargentii har enkla blommor och blommar på bar kvist. 'Kanzan' blommar inte riktigt på bar kvist, men har fyllda ganska mörkt rosa blommor. Trädet blir som sagt stort, men en vasformig krona. Rosenmandeln, Prunus triloba blir 1-2 m och är oftast ympad på högstam, och blir liksom som en kvast uppepå, med blommorna sittande tätt intill grenarna. Tycker mej ha hört att triloban ska vara sjukdomsutsatt, och därför inte är något bra val.
Lars