falskyucca
Jag fick en yuccapalm av min mormor och morfar. Ja, dom är ju blomsterfreaks och sa yuccapalm. Nu har den börjat hänga och se lite vissen ut, så jag googlade på "yuccapalm" för att se om det stod några skötselråd. Jag insåg då att min yuccapalm inte är lik någon annan yuccapalm på nätet, så därför undrar jag nu; är min palm en yucca? Om inte, vad är den då..?

fandolin
Detta är en slags dracena. Vet inte det latinska namnet på den, men en dracena är det i alla fall. Lättskött. Har en som jag ärvde efter min farfar när han dog för nio år sedan. Den står en bit in i rummet, ungefär 3 meter från ett söderfönster. Vattnar den en-två gånger i veckan. Näring någon gång då och då under sommaren. Lätt som en plätt!
falskyucca
Hmm.. Vet du exakt vad växten kallas? För jag får inte upp nåt liknande när jag googlar på dracena heller... Lättskött my ass, varför blir den då gulbrun?
falskyucca
Kort och gott, det ÄR alltså ingen yucca? Och, Vad är det då? Måste sätta dit mormor och morfar... Tacksam för hjälp...
Alexander-VG-zon3
http://images.google.se/images?client=fire...F-8&sa=N&tab=wi
det är en dracena sort
för att bladen gular näringsbrist eller för mycket eller för lite vatten , prova att plantera om den och sätt den ljusare och låt jorden torka upp på ytan inann du vattnar igen . vill du inte hålla på med näring så köp närings pinnar den gröns sorten

så ser din ut
http://www.hort.cornell.edu/4hplants/Flowe...Dracena%204.JPG
Ludvig Johansson
Doftdracena Dracena fragrans, har du lite flyt börjar den blomma. Doften är mycket intensiv med en vit ställning med små blommor som höjer sig över översta bladen. iInomhus kan doften nästan bli för mycket.
Maggan H
Jag hade en likadan som min dotter fick till sist då jag tröttnade på den. Hade då haft den i ganska många år och toppat den (på mitten blink.gif ) flera gånger. Toppen rotade sig lätt i jord och den kvarvarande delade sig. rolleyes.gif
Mia, zon 3
Att den blir gulbrun är lätt hänt. Tycker ändå att din verkar vara riktigt fin, den har ju kvar bladen nästan ända ner. Vill du vara riktigt snäll mot den ger du den en ordentligt stor kruka och låter den stå ute (skuggigt!) i sommar. Då blir det fart! Toppa den om du vill - det kanske krävs också, den verkar vara uppe i taket ganska snart. Toppen kan du som sagts tidigare rota i jord, men du kan också sätta den i vatten. Den får lätt rötter, och funkar som "snittblomma" hur länge som helst. Mina toppar har stått i över två år i vatten och väntat på plantering....
fandolin
Good point, det där med skugga ute. Jag hade min ute i tjugo minuter för duschning och tork för några år sedan. Tänkte att den kan väl torka i solen en stund. Alla bladen blev vita och det var bara att klippa ner och börja om. Nu är den uppe vid taket snart igen!!
tigerfisken
Jag har oxå en dracena hemma, typ tre meter hög men det är bara blad i ändarna... ska jag klippa ner den och plantera om topparna eller låta den växa vidare? Det börjar komma skott på den ena grenen, tre fyra stycken där det inte är några blad, så det känns lite trist att kapa den.

Jennie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon