Dzad
Kan man ta det? Lägga i fuktig jord eller?
Läste nånstans att det borde gå... men är det svårt är det ingenting för mig. biggrin.gif
Ophelia
Jo men visst går det. De är bra att dela på och kan göras på våren. De tenderar att bli kala i mitten och mår kanon av att delas och planteras igen.

Hade jag möjlighet så hade jag även testat med bassticklingar bara för att se om det gick smile.gif smile.gif
Dzad
Bassticklingar... med det menas alltså att ta o skära av en stam o lägga den i jord, eller? Det är det jag vill göra... Det du beskrev är väl delning?
Att ta en del av själva växten, o gräva upp rötterna går förstås också... men har inte gjort det förr. Kanske inte borde göra det då det är växtens andra år i jorden.
Ophelia
Basstickling innebär att man snittar av en stjälk mycket näsa basen av plantan eller strax under jorden. Fungerar om den har rotbildning vid basen. Förvisso ska det göras tidigt på säsongen men prova går ju.

Ja det jag menade var delning och det ska fungera mycket bra med binka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon