|
För några veckor sedan fick jag för mig att jag skulle försöka plantera en avokadokärna och få den att växa. Problemet är väl bara att jag aldrig har lyckats hålla liv i några plantor, och verkligen inte planterat några kärnor.
Hur som helst så kände jag mig lite lat denna dag, och orkade alltså inte plantera den i jord, utan jag kände att det kanske skulle bli lättare att bara placera den i ett vattenglas och låta rötterna växa.
Så nu sitter kärnan där, spetsad på fyra tandpetare, och en ca 2cm lång rot har kikat fram. Men när är det egentligen dags att plantera den? Jag ska nämligen vara borta i ungefär två veckor (Far imorgon kväll eller torsdag, och kommer inte hem förrän kring midsommar), och min mor som ska ta hand om den då, har en tendens att glömma att vattna sina egna växter.
Ska jag plantera den innan jag far och riskera att mamma torkar den till döds, är det kanske t.o.m. för tidigt att plantera den? Ska jag plantera den när jag kommer hem?
Och vad för sorts jord ska den ha egentligen? Har folk här några andra bra tips för en stackars nybörjare som jag?
Jag petade ner en avocadokärna i jorden och den tog ungefär tre månader på sig att gro. Tydligen blir det först en låååång pinne innan det händer något mer med den. så här ser min ut nu, den har grott i lite drygt en vecka.  Jag tror nog att du kan peta ner den i jorden, se till att den har jämn fuktighet bara. Om hon lätt glömmer att vattna kan du stoppa ner ett bomullssnöre eller liknande i jorden, sätta den andra änden i ett glas eller en burk med vatten så behöver hon bara se till att vattenglaset har vatten och snöret sköter vattnandet
Hm, jag får kanske ta och prova då. Men jag noterade precis att det är en liten, liten grön grodd på väg upp där mellan kärnhalvorna. Vad roligt det här är!  Har jag fattat det rätt som att bara ena halvan av kärnan ska ner i jorden, eller ska hela begravas, eller 2/3, eller något annat tokigt tal?  Och snöridén var riktigt bra, då kan jag bara ringa henne en eller två gånger och tvinga henne att kolla det.
CITAT (Ranya @ 06-06-2006, 18:54) Hm, jag får kanske ta och prova då. Men jag noterade precis att det är en liten, liten grön grodd på väg upp där mellan kärnhalvorna. Vad roligt det här är!  Har jag fattat det rätt som att bara ena halvan av kärnan ska ner i jorden, eller ska hela begravas, eller 2/3, eller något annat tokigt tal?  Och snöridén var riktigt bra, då kan jag bara ringa henne en eller två gånger och tvinga henne att kolla det. hehe ingen aning, jag bara petade ner den i jorden och höll den fuktig och det gick ju bra ändå  Snören är himla bra när man ska resa bort.
Ah, men petade du ner hela kärnan i jorden så att inget alls av den syntes? Eller ska jag låta toppen sticka upp lite?
wolkenkrabber
06-06-2006, 19:00
normalt petar man inte ner dem helt i jorden, dom tar längre tid på sig att gro då tror jag
catlady
06-06-2006, 19:06
Jag tycker att du kan be din mor att ta hem glaset till sig - ett glas tar ju inte så stor plats! Om hon ställer den på ett bra ställe så är det ju också lättare att se när roten inte når vattnet längre än att komma ihåg att känna på jorden.
Faidros
06-06-2006, 19:28
Jag försöker också gro en avocado.. Jag har sänkt ner kärnan till drygt hälften i ett glas med vatten och ställt den i fönstret och fixat så bara toppen får solljus på sig. Jag läste någonstans att den ska stå mörkt tills rötter börjar bildas, stämmer verkligen det?
Den är lite ihopskrumpen och ingenting verkar hända.. Bör jag åtgärda någonting, eller är det bara tålamodet som sviktar?
catlady
06-06-2006, 19:44
De behöver inget ljus innan själva skottet tittar fram, och det kan ta lååååång tid. Först ska roten bli 5-10 cm lång...
fandolin
06-06-2006, 19:48
Min avocado är på andra året och jag har toppat den ett par gånger för att den ska grena sig. Satte ner kärnan till hälften i planteringsjord och vattnade regelbundet. När skottet kommit upp ska plantan stå ljust, detta för att förhindra att den blir "ranglig". Toppar man den sedan med jämna mellanrum så buskar den till sig. En jättesnygg växt!
Maria i Helsingborg
06-06-2006, 20:11
Jag förstår att det är dags för en toppning (för länge sedan + ny kruka/jord)........men annars då, blir det något kul "av den"? Blommor?
fandolin
06-06-2006, 20:32
Några blommor har jag inte sett till, men när den blir buskigare är den riktigt snygg ändå. Stora blad.
om du vill kan du köpa en till avokado och peta ner kärnan, orörd, i jorden. Avokado är otroligt enkel, jag har haft kärnor som grott utomhus i rabatten där jag slängt dem och sedan råkat slänga en spade eller två över.
CITAT (Ranya @ 06-06-2006, 19:59) Ah, men petade du ner hela kärnan i jorden så att inget alls av den syntes? Eller ska jag låta toppen sticka upp lite? haha nej jag stoppade ner den helt under jord och lät den bara vara. Jag glömmer alltid bort sånt som står i glas för att grodda, då är det lättare att låta den ligga under jord så vattnar jag när jag vattnar allt annat
Citrusflickan
09-06-2006, 10:20
Min kärna som jag stoppade ner för en sisådär tre månader sen nådde igår solens ljus Kärnan i glaset ser mest skrumpig och deppig ut. Jag misstänker att jag har misskött vattenpåfyllningen. Visst är det väl så att man bör toppa tidigt för att få en fin buskighet? Hur snart är det lämpligt? Redan när andra bladparet dykt upp eller bör man avvakta längre än så?
catlady
09-06-2006, 14:11
Jag toppade ovanför det första "riktiga" bladparet (där sitter två pyttesmå bladpar under det nu, men de syntes bara som knappt halvcentimeter stora flikar vid den tidpunkten) och min har förgrenat sig snyggt i fem fina blad än så länge.
fandolin
12-06-2006, 17:38
Det går bra att toppa efter andra bladparet. Ju tidigare du gör det desto buskigare blir plantan.
Citrusflickan
22-06-2006, 13:33
  Är det dags för toppning nu eller bör jag vänta ytterligare? Var är det klokast att kapa?
CITAT (Citrusflickan @ 22-06-2006, 14:33)   Är det dags för toppning nu eller bör jag vänta ytterligare? Var är det klokast att kapa? det beror väl på hur hög du vill ha den?
Citrusflickan
07-07-2006, 21:22
Jag menade främst tålighetsmässigt, alltså om den riskerade att dö om jag kapade den såpass tidigt eller om det var säkert. Jag toppade dagen efter mitt förra inlägg så att jag lämnade de tre stora bladen och tog bort resten. Jag har stannat av höjdtillväxten och anar nu två nya tillväxtpunkter vid sidan av det avhuggna området. Den överlevde alltså den tidiga toppningen :-)
melissa
24-07-2006, 15:20
Jag har märkt med mina avokadoträd/buskar att när jag planterar om dem ser de hur deprimerad ut som helst! Första gången gav jag upp o begravde den. Men jag gav mig inte, planterade nytt, väntade och planterade om. Visst torkade några blad och jag blev besviken och ledsen över mitt misslyckande men lät den stå kvar för att vara på den säkra sidan. Och visst muntrade den upp sig! Så den som märker av sådana problem: Håll ut, den kanske repar sig!
David E
15-09-2006, 15:38
Hej
Jag tänkte plantera en avokadokärna och undrar två saker: 1. Ska man torka den först? 2. Vilken ände ska vara uppåt - den spetsiga eller den runda?
/David
mjaumuffins
29-07-2007, 18:41
CITAT (David E @ 15-09-2006, 17:38)  Hej
Jag tänkte plantera en avokadokärna och undrar två saker: 1. Ska man torka den först? 2. Vilken ände ska vara uppåt - den spetsiga eller den runda?
/David Samma sak undrar jag! Mjau.
Lemonne
30-07-2007, 21:15
Jag lade min kärna vertikalt, den grodde mycket snabbt efter bara ett par veckor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|