fruberglund
06-06-2006, 15:13
Ska plantera ut mina 22 st Ildi vilken dag som helst. Har avhärdat dem och hoppas de klarar sig på friland.
Har tänkt sätta dem i en pallkrage men hur många får plats i en pallkrage tror ni?
Nu står de i torvkrukor, kan jag sätta dem direkt då eller ska jag ta ur dem först? De förmultnar väl men jag tänker om tomatrötterna är tillräckligt starka för att växa igenom annars?
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2006, 15:53
Med tanke på att det är en sort som tjuvas så blir ju inte plantorna så breda (de blir dock höga och behöver uppbindning) men en 30-40cm mellan plantorna bör man nog ha.
Torvkrukor förmultnar så det är bara att gräva ner plantorna vill man att det ska gå lite snabbare kan man ju göra lite skåror i torvkrukorna så rötterna lättare tar sig igenom. Gräv ner plantorna djupt, tomat bildar rötter på stammen som hamnar under jord.
Själv driver jag upp tomatplantor i mjölk/yoghurt/juiceförpackningar de är höga och bra och man kan plantera ner plantorna djupt i dem och sedan slänger man dem när man planterat ut tomaterna.
(PS! Tomatfrön håller i 5-7år så man måste inte så hela påsen, man kan ha flera sorters tomatfröpåsar och bara så en del av påsen ifall man vill ha flera sorter, men har begränsad plats)
fruberglund
06-06-2006, 17:58
Ja, då går det inte i många i en pallkrage. Står ju alltid att alla inte gror så då sår man massor...sen gror allt ändå

Måste ju ha lite bortfallsinräkning också eftersom jag är nybörjare på tomater