Full version: Under syrenen
Karamell
Äntligen har turen kommit till den där hörnan vid syrenerna. Idag har jag röjt runt, kapat bort rotskott och rensat upp. Nu ser det riktigt propert ut. Frågan är vilka växter jag kan plantera där i skuggan under ca 5-7 m höga syrener. Solen strilar genom bladverket, men det är definitivt skugga mest hela dan. Vad tror ni kan trivas och breda ut sig där under? Har ramslök i fröform som jag ska strössla i höst, men längs kanterna ut mot frukosthörnan - vad ska jag ta där tro? Inte bara hosta och löjtnanshjärta. Det har jag och det är helt ärligt inte mina favoriter, men jag vill inte röja bort dem så länge jag inte har någon bättre plan.

Lättskötta, skuggtåliga, gärna blommande växter som breder ut sig sökes alltså. Alla tips är hjärtans välkomna!
Ophelia
Jag kan aldrig tjata nog om min favvoväxt revsuga. Martäckande och sprider ut sig dock inte med rekordfart. Trevlig och kan ha olika bladfärger och söta lila/violetta/blå blommor (bladen är dekorativa i sig).
olgak
Vi har en bottenplantering under syrén som består av en perenn förgätmigej, vet ej vilken sort, och rosenplister (ser ut som lamium maculatum "Beacon silver").

Det är en helt suverän kombination, det är särskilt de nästan vita bladen på rosenplister tillsammans med förgätmigejens blåa blommor, som gör det så fint.

Rekommenderas!
Ophelia
*muttrar* Fick fler favvokombinationer *muttrar*

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Karamell
Tack snälla. Tur att google finns med bilder så man får se vad det är för sötsaker ni pratar om. Jag antecknar och funderar ett par varv så får vi se vad det blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon