Full version: Bonsai? Hur göra?!?
Zitrus
Hejsan!

Är lite osäker på om det här är rätt avdelning för min fråga men jag testar iaf!

Fick en liten bonsai när jag fyllde år, i början på april. Den kommer från IKEA och jag har ingen aning om vad för slags träd det är. Den bodde i köksfönstret till en början men där gulnade den och såg ledsen ut så den har numera flyttat ut till balkongen!

PÅ balkongen trivs den och är glad... men den växer också (?) Alltså klart den ska växa wub.gif men den ska ju inte se ut som ett stort träd, eller? Hur ska jag göra för att hålla den liten, när ska den klippas och hur ska man forma den? unsure.gif

Finns de kanske någon bra sida, gärna på svenska, som visar och ger tips?

Tacksam för svar!

smile.gif
fandolin
bonsaisallskapet.nu

Prova det ~ och lycka till!
Zitrus
CITAT (fandolin @ 06-06-2006, 17:17)
bonsaisallskapet.nu

Prova det ~ och lycka till!

Tack, men sidan fungerar inte för mig... "Under construction" står det bara högst upp wink.gif
fandolin
Synd. Jag vet inget om bonsaier, men är nyfiken så jag sökte häromdagen på internet och då funkade sidan. Nåväl, TV4.se hade också en "bonsaiskola" om jag minns rätt.
jennyp
När den är lagom stor i grovlek på stammen och på höjden måste den planteras om i en bonsaikruka för att stoppas för att växa mer.

Det finns en del bra böcker på biblioteken, kolla där eller om du kan fjärrlåna. Jag kommer inte heller in på bonsaisällskapets sida.

Jag har nyligen plockat hem en sälg som står på tillväxt på balkongen. Grenarna var redan ganska vridna men jag har lindat den för säkerhets skull. Har även ett paradisträd på bonsaitillväxt.

Carex
prova bonsaisallskapet.se
Åsa, mälardalen zon 2
Har du någon bild på växten, bonsaier är ett vitt begrepp och det kan skilja sig en hel del i skötseln mellan olika bonsaier så det är nog bra att försöka identifiera vad det är för något.
Zitrus
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-06-2006, 19:37)
Har du någon bild på växten, bonsaier är ett vitt begrepp och det kan skilja sig en hel del i skötseln mellan olika bonsaier så det är nog bra att försöka identifiera vad det är för något.

Ingen bild idag, men jag kan nog skaffa fram en ganska så snart smile.gif

Tack alla som vill hjälpa mig! wub.gif
kristerh
Du kan klippa när du vill wink.gif när man köper dem är de ju redan formade, låt den växa med kanske 5-6 blad på varje ny gren, klipp sedan tillbaks den, spara endast 1-2 blad, den måste få växa lite annars dör den,
om du har lerjord i den som det ofta är, passa på att byta, gör din egen jord genom att blanda vanlig blomjord som du sållar bort de grövsta bitarna på, blanda med akvariesand den minsta sorten eller de små lecakulorna.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon