Full version: Myggen har kommit
mari_tres
Jo, för mig är mygg ett skadedjur!!! De skadar hela min sommar... Min sambo där emot rör de inte alls.
Inga myggbett än, de ska väl bli fler först innan de går till atack, men jag har nog sett dem här. Inte blir det bättre av att vi har skogen på ena sidan av huset så att de får skydd och lä och trivs hej vilt. sad.gif Jag kan inte vara ute med lugnet i behåll då det är som värst, inte sitta ute ljumna sommarkvällar och bara njuta... trots att vi har ljust här så länge.
Sabotörer, säger jag bara!! I år ska jag odla fåglar... tror att flugsnapparna redan har en flygduglig unde i boet, kan det vara så?

*hoppas*

Kan de få en till kull i år isåfall? *hoppas ännu mera*

Vad har ni annars för tips mot sommarplågan mygg?? Har hört att vitlök ska vara bra... det är ju bra mot allt, så... tongue.gif
Anki V
Jag odlar flugsnappare men tyvärr så hjälper dom inte mot myggen sad.gif
Jag har som målsättning att bygga ett antal holkar/semester och vi har nu ett 15-tal uppsatta lite här och där runt sommarstugan. smile.gif
På försommaren är fåglarna till god hjälp när det gäller att fånga insekter men så snart ungarna "flygit ur boet" så drar dom alla. blink.gif I alla fall gjorde de det i fjol.

Det är tacken det för att man håller dom med bostad!

/Anki
Lady Hamilton
Buketten i Birsta hade någon "lemon växt" som skulle vara bra "mot" mygg den hade lite lustiga blad och doftade åt "dr Westerlunds" hållet. Alltså som pelargonen luktar laugh.gif inte själva doktorn laugh.gif
Sedan finn ju det sedvanliga ljusen o spiralerna. Eller då kanske du blir tvungen att starta upp en odling av "Adrian växter" smile.gif
mari_tres
Ja, en odling brutala blommor har jag funderat på, men inte för myggens skull utan för att de är så snygga och så har vi ett jättebra hörn till det...
Vad kan det vara för "lemon växt" som Hamilton pratar om? Åbrodd kanske... Ska fråga min klasskamrat som jobbar extra där =)

Så flugsnapparna sticker alltså på en gång... Ja, de var här första gången i sommras så jag minns inte så väl. Får sätta upp fler holkar med olika stora ingångshål, det borde väl förlänga fågelsäsongen... =)
anna_rispan
en del säger att det hjälper att äta öljästtabletter.
Lady Hamilton
CITAT (mari_tres @ 06-06-2006, 18:31)
......Vad kan det vara för "lemon växt" som Hamilton pratar om?........

Här är en bild på LEMON TREE laugh.gif

http://hem.passagen.se/anwah/blommor/lemon_tree.jpg (om inte länken fungerar)
Lady Hamilton
Har nu förstått att det måste vara någon typ av pelargon? wacko.gif
mari_tres
Vilken rolig =) Jo, det finns ju många olika typer av doftpelargoner. Kan nog vara en sådan. Frågade min klasskamrat som jobbar där ibland vad hon trodde att det var, men hon hade ingen aning. Men nu vet vi alltså!!
Fast man kan ju inte ha sådana planterade över hela tomten...
Blomstersmurfen
Jag håller med om att myggen är en plåga. Här har man längtat efter att få vara ute i sin trädgård hela vintern och så kommer dom och förstör njutningen...

Köpte "Mygga" igår på Apoteket, smetade in mig (krävs inte mycket), och var ute hela kvällen utan att störas av en enda mygga! Till skillnad från andra myggpreparat jag provat luktade det t o m ganska gott för våra näsor (men tydligen inte myggornas)!
mari_tres
Hmm. Har provat MyggA tidigare och jag tror att jag skulle behöva BADA i det för att få någon effekt. Jag blir biten vad jag än har, så jag får använda mig av tjocka kläder i lager istället. Lyckas dock aldrig täcka hals, huvud och händer... Och gud nåde om jag skulle glömma att ha stövlar ist. för skor!! *ryser*
Fru fet
Kan den citrusdoftande växten möjligtvis vara citroneukalyptus? Den innehåller eteriska oljor som luktar ungefär som rosengeranium (Dr Westerlund). Finns i myggmedlet Mosiguard som bl.a. kan köpas på apoteket.
Lady Hamilton
Jag har funderat en del på det här med mygg. Det klagas ju så mycket på myggen i Norrland.............
Men är det verkligen så mycket mygg? Och är folk besvärade av dem i samma grad som det låter? huh.gif
När jag var på Kreta då upplevde jag att det fanns mygg! Och väldigt besvärliga ena mad.gif Mygg betten blev som bölder! ohmy.gif
Men aldrig att jag hör att folk som reser dit klagar på myggen!?unsure.gif Varför är det på detta viset?? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon