|
Igår kväll hade vi lyckan att äta Marianns fiskrätt med egenhändigt odlade röda krokar. Ja, potatis alltså. Jättegott!
I år odlade jag röda krokar, Leksands vit, King Edward och sparrispotatis i täppan. Hade först inte tänkt att ha någon potatis alls, för den har gått dåligt de senaste åren. Men nu var det väl tur att jag petade ned några, för vilken potatissommar det blev!!
Vad odlade ni? Hur får ni tag på lite udda utsäde? Vilken är er favorit?
På den tiden det begav sig och jag odlade potatis, satte jag en gång några Blå Kongo. En dag överraskade jag ungarna med blå potatismos, resultatet blev folkvandring. Alla, kom och skulle se och smaka på blått mos. Potatisen hade jag tagit med mig hit, då var den ännu inte kommit hit till Sverige, men så några år senare, dök den upp här också. Hälsning Ann.
ulf ryberg
10-11-2002, 20:21
Det beror lite på vad jag äter. Röda krokar tycker jag är kalasgod och då helst skivad på en hårdbrömacka (Leksands knäcke) med majonäs och kaviar på toppen. Till en gryta tar vi gärna mandelpotatis. Som bakpotatis tar jag Rosamunda (kalasgod). Barnas favorit är ju Blå Kongo så klart och den är faktist riktigt god. Jag tog med mig mos på den i lunchlådan i veckan och det blir ju en del kommentarer på jobbet på grund av färgen. Den avkastar ju inte så mycket förstås och den är näst intill omöjlig att hitta om man tar upp potatisen när det är lite skumt ute. Sparrispotatis är en höjdare. Den vi sort vi äter mest av är Matilda. Den är god både kokt och stekt och passar fint i gratänger. Samtidigt som den klarar sig bra från sjukdomar och är lättodlad i största allmänhet. Men jag skulle vilja ha tag på en bra fastkokande potatissort. Provade Asterix i år men den blev en besvikelse. Mycket sjukdomar, speciellt skorv, och smaken var inte något speciellt heller tycker jag. Är det någon som har någon bra fastkokande sort att föreslå.
Britt-Marie i Bohuslän
10-11-2002, 22:04
Röda krokar= mandelpotatis?. I Dalarna kallas mandelpotatisen för krokar - men när jag läsere användarinfon blir jag fundersam. Min favoritpotatis är i alla fall mandelpotatis både gul och den röda som man äter efter nyår. Köpepäror blir oftast Asterix men de är inte bra till Janssons tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
10-11-2002, 22:19
Röda krokar kan även kallas Röd mandel. (Röda krokar har NGB nr 3193)
Den potatisen som odlas i norrland under namnet mandelpotatis är inte samma som röda krokar. Den vi kallar för mandelpotatis heter Lapin Puikula i finland och på island heter den Mandla. (Mandelpotatisen har NGB nr 3397)
Det finns flera mandelsorter, det finns även Blå mandel.
NGB nr = Nordiska Genbankens nummer i sin genbank för potatis.
Kan rekommendera Nordiska Genbankens bok "Potatis i Norden" för de som är intresserade av potatis. Kul att se att en potatissort kan vara känd under en hel massa olika namn och att de ofta inte bara finns i sverige utan de kan finnas i alla nordiska länder fast under olika namn.
Absoluta favoritsort bland färskpotatis är Silla. Rosa skal, tidig, ljuvligt god , fastkokande och perfekt i potatissallad! Tyvärr finns den inte längre som godkännt utsäde. I år provade jag Minerva, men det blev en stor besvikelse. Kan någon tipsa om hur man får tag på utsätt av Silla till våren så är jag evigt tacksam. Favorit bland sena sorter är Rosamunda, som är väldigt god till mos och som bakpotatis. En god, frisk och hållbar fastkokande sort är Sava. Sedan gör ju förstås Blå Kongo succé hos syskonbarnen. Blått mos till korven!!! Då äter t o m min systers kinkiga femåring.
Hälsar Jennyn
Jag har i många år nu odlat Blå Congo. Givetvis i pallkragar! Jag tycker att den är ganska god , men min hustru vägrar att ens smaka för hon tycker att den ser så ful ut.  För övrigt brukar jag fixa till så där en 25 stånd med matpotatis från den lokala livsmedelsbutiken.  Ulf
Hej Ulf. Jag har provat ett litet antal sorter, men den sort jag lyckades bäst med var faktiskt Asterix och utan skorv. Rocket t. ex var en katastrof. Jag rekommenderar verkligen att prova Asterix igen. Dom måste köpas som sättpotatis och vara kontrollerade. Annars kan gå åt pipan helt. De i den vanliga affären kan man inte lita på. Jörgen.
Jimbo79
23-12-2007, 11:07
Märkligt, jag provade Rocket i år och är helnöjd! En god potatis som vi skördat sedan veckan efter midsommar (på friland) och de sista potatisarna vi tog in klarade sig i kallgaraget fram till mitten av november utan att ens se tråkig ut. Vi har använt den till det mesta. Kokt, klyftat och stekt men har dock inte provat till mos.
Hela familjen är överens... vi sätter Rocket nästa år också men kanske även en sen sort så att vi kan vara självförsörjande även en bit in på vintern. Någon som har ett tips på en bra senpotatis som kan passa oss?
Mvh, Jimmy
CITAT (Jennyn @ 11-11-2002, 09:51)  Kan någon tipsa om hur man får tag på utsätt av Silla till våren så är jag evigt tacksam.
Hälsar Jennyn Den som bor i Göteborgstrakten kan köpa potatis i lösvikt på Kungstorget. Där har jag bl a köpt Silla, inte förra året tror jag, men året dessförrinnan - kanske har de i vår igen? De brukar ha 5-10 sorter. mvh Eklo
Christer i Falköping
23-12-2007, 11:51
Själv odlar jag helst mandelpotatis och dansk sparrispotatis. Christer.
Hur är sparrispotatis när det gäller skorv - någon som vet?
Mvh Eklo
Christer i Falköping
23-12-2007, 16:01
Jag har aldrig fått det i alla fall. Christer.
Dito Verde
25-12-2007, 15:47
Köpte en påse Änglamarks ekologiska potatis. De brukar vara olika sorter från olika odlare. Fick en tiopoängare nu innan jul. Sorten hette Ditta. Odlad på Gotland. Någon med odlingserfarenhet av den? /p
Vi har bl.a. haft maris bard ett par år nu och tycker att den är bäst hittills.
LillaRu
04-01-2008, 15:53
Maria är en god sort tycker jag. Även Maris bard har vi odlat de senaste åren.
Min favorit är Cherie, en fast rödskalig sort som finns med i Stubbetorps gourmetlåda. Har odlat den i två år utan problem. Den gav en stor och tidig skörd och har tunt skal som aldrig behöver skrubbas. Jättegod i poatissallad! Hade sparat och fryst in en omgång till julbordet. Så var jag och handlade och vad fanns där om inte "min" potatis som delikatesspotatis. Så är du nyfiken finns den att provsmaka  torvan
Förra året var det första med egen potatis för oss. Vi satte Amandine (mandelpotatis). Det är en medeltidig sort om jag minns rätt. Vi tyckte väldigt mycket den. Något svår att koka (kokar lätt sönder), men vad jag förstått så är det en karaktär som mandelpotatis har i största allmänhet?
Mvh
David
Det behöver inte vara så, men den avlånga formen kanske underlättar sprickning. Jag kokar dem sakta med skalet på, de brukar klara sig rätt ok (Amandine). Amandine är en bra sort förresten, rekommenderas. Tycker man om den kan man även prova systersorten Cherie, som nämns i tråden.
Jag testade förra året Stubbetorps gourmet låda och var jätte nöjd med alla sorterna.( 4 olika men inte kommer jag ihåg vad sorterna hette) Hade några stycken i pallkrage och fick potatis till början juni.
Anki i Sörmland
Tror förra årets gourmetlåda innehöll Cherie, Amandine, Juliette och Marine. Juliette har jag inte provat, men Cherie och Amandine är väldigt bra som sagt. Jag tror inte privatpersoner, på ett enkelt sätt, kan köpa certifierade Cherie-sättpotatisar på annat sätt än via denna gourmetlåda? Marine har faktiskt inte gått så bra hos oss, kanske har vi bara haft otur. Bra smak, men ojämn skörd. Den ska enligt reklamen tåla kyla lite bättre än många andra sorter, och så har den vunnit smaktester etc. Jag tror inte jag sparade några sättpotatisar av den i år. Tidigare följde Josephine, som liknar dansk sparrispotatis, med i gourmetlådan. God, men inget exceptionellt, jag har nästan glömt den känns det som Gourmetlådan kan vara ett bra alternativ för den som tycker att 1 sort är för lite, men att 4 stora sättpotatispåsar blir för mycket. Men ännu roligare är att gå ihop med grannar och kompisar och köpa mängder av sorter, och sen dela upp mellan sig  Då kanske man bara behöver köpa 3-4kg sättpotatis per person, men kan ändå få 10-12 olika sorter i landet.
Jag köpte en påse Cherie på mässan förra året. Kommer inte ihåg hos vem, men jag såg den bara hos den försäljaren. Torvan
Var får man tag på Stubbetorps gourmet låda? Första året jag ska sätta potatis.
Stubbetorp säljs lite överallt. Blomsterfackhandel, Plantagen, Blomsterlandet, Bauhaus, Coop, etc.
karlsdal
27-02-2009, 12:46
Hej! Någon som kan tänka sig att dela med sig av några sättpotatisar?? *snäällllaa*  Är intresserad av allt utom King Edward, det har jag redan. Sparris-potatis vore väldigt intressant, men allt är välkommet. Det behöver inte vara så många, ett par stycken kan räcka. Bara så att man får smaka och hitta någon favorit. Jag betalar så klart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|