Full version: Vad klarar att...
Kattmatte
vara städsgrönt (helst) eller vintergrönt, klara kraftig vind, stå i sandig jord och kunna täcka in ett långt stängsel (runt 100+ meter)?

Förslag?

Någon?

smile.gif
Louise i Göteborg
Bockharabinda är inte städsegrön men fyller alla andra krav. Den blir jättestor. Det är inte för inte den kallas arkitektens tröst.

Kaprifol är vackrare och nästan lika storväxande men inte så snabb.

Dom vildare klematisarna (viltalba, alpina, montana tex) rasar iväg kanska bra dom också.
Lars
MURGRÖNA! Blir med tiden som en smal häck - när den helt har täckt stängslet.
Kattmatte
Tack så mycket för svaren!
Jag kan inte hitta nån bild på bockharabinda, den låter ju onekligen intressant men jag tror att humle eller murgröna kanske låter mer 'lagom'.
Jag vet inte. Hundra meter kaprifol kanske blir lite i doftmässigt mäktigaste (och dyraste) laget, hehe.
Louise i Göteborg
Måste du ha samma växt hela vägen då?
Terese på Ingarö
Instämmer med föregående frågare. Varför inte vintergrönt blandat med blommande!
Kaprifol växer bra hos mig (sandigt och torrt som grundförutsättning) men den är ju kal och mycket risig på vinter. Murgröna, vildvin eller rådhusvin så det blir prydligt.

Humle är kul eftersom den växer så man ser det men sen vissnar den ju ner (och "försvinner" vilket ju kan vara en fördel)

Du kan ju sätta häck innanför stängslet också ...
Terese på Ingarö
(oj, vi har samma bild - lika snygga, alltså sleep.gif )
Kattmatte
sjuckra donnor. haha

Nä det behöver inte vara hela vägen. I alla fall ett 40-tal meter som vätter åt öster och ligger rätt i solen och mot ängsmark utan många träd så vinden får bra med fart.
Stängslet måste kläs med nåt tättväxande så alla katterna håller sig innanför så inte grannarna får spatt (eller deras 5 schäfrar för den delen - "mmm - kattfärs!" hehe) Innanför stängslet kommer en annan djupare häck att sättas - antingen liguster ellen avensbok men att blanda upp det låter inte fel bara det blir en tät vägg som håller vinden ute och kissarna inne. Då kanske humle inte är 'rätt'.
Egentligen vill jag bara ha en tät, grön ram runt trädgården som en bakgrund till det som så småningom kommer att sättas framför.

smile.gif
Terese på Ingarö
Jag skulle lagt pengarna på häcken! (Går själv och drömmer om en avenbokshäck - de blir så snygga på vintern, bladen vissnar och blir bruna men sitter kvar!)
Varför ska du hålla på med staketet när det ska täcks med häck? är det sålänge eller?
Grön vägg runt trädgården är ju strålande! Ska du anlägga tjusigheter innanför är det allra bäst , tycker jag!
Annars (om du har stora ytor - äng t ex - innanför) kanske lite friväxande och blommande kan bli stiligt. Syren, häggmispel... Aronia är jättefint! Vita blommor, jätteröda blad på hösten och svarta, c-vitaminrika bär.

(man kommer långt med snygg häck ... biggrin.gif )
Kattmatte
visst gör man, och den blir fastare ju längre man kommer och går...haha!

skämt åsido. Häcken ska inte bli lika hög som stängslet. Jag har valt stängsel eftersom det inte krävs bygglov för det enligt byggnadskontoret. Och en dryg tvåmeters avenbok häck vill jag inte ha.
usch, det blir krångligare ju mer jag tänker på det men jag vill nog i alla fall börja med detta och sen fylla igen tomrummet med andra blommande perenner. Trädgården är på ca 2000 kvadratmeter och har i princip inget alls inplanterat. Ägarinnan odlade jordgubbar innan men nu är det sönderbränd mossmatta som täcker allt. Inget roligt alltså och en helt tom palett. Både för och nackdelar med det. uja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon