atbq
Hej!
På planen framför huset har jag en stor rund plantering runt flaggstången. Ytterst en och en halv meter gräs, sen en ring med rosa buskrosor och innanför mängder av påskliljor. På våren var det ju stiligt med ett gult hav, men nu har de vissnat och ser trista ut. Till deras räddning kom då en massa kirgislök som gjort rondellen lila. Men sen då? Det kommer ju bara att stå en massa vissna blad där, för något mer planterat finns det inte.

Det hela var ingen bra idé! Måste påskliljor vissna ner för att komma igen? Vad ska jag sätta mer? Eller istället? Gräva bort och plantera något helt annat?

Någon med ideér som kan hjälpa en stackars trädgårdshandikappad varelse?

rolleyes.gif
olgak
I Allt om trädgård för några nummer sedan hade de en suverän rund rabatt på bild - pioner i centrum, flera olika sorter, omgivet av blå kantnepeta. Enkelt och sagolikt fint.

I en sådan plantering kan man flytta ut påskliljor och andra lökar till den yttre ringen - pioner vill stå i fred så mycket det bara går.

På hösten har ju pionerna blommat över, men de har fint bladverk, och kantnepetan blommar in på hösten.

(Påskliljor säger man att de helst ska få vissna ner - men du kan ju flytta på dem ändå, bara låt de vissnande bladen sitta kvar. )
lilla mamma
Någon låg ros, fänrikshjärta fin hela året längst in hortensia

Välkommen hit
atbq
Hurra! Jag fick svar! Och genast ska jag börja googla på de där växterna och se hur de ser ut! *kilar*

biggrin.gif
kerstin z5-6
Perenner med rejäla bladverk döljer lökarnas blast rätt bra
Exempel på sådana är tex riddarsporrar -den här rabatten -är full av vårlökar nu-och ser ut såhär i juli

Kungsljus döljer mycket bra , de med
lilla mamma
De där röda höga småblommande vad är det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon