Full version: Sprucket äppleträd
mooo
Hej!

Vi har ett äppleträd som har spruckit.

Kan man göra något åt en sådan här skada?
Eller är det bara att såga ner.... sad.gif

Fler bilder finns i albumet.

/Karl
Cilla
Det här kan leva många år till, men du behöver förhindra att grenen fläks ut och bryts. Näringstillförsel har grenen så det räcker till många år, men stabiliteten är det värre med. Den här grenen tål inte så mycket vind, någon som sätter sig på den, snö mm.

Gör en kronstabilisering så här:
Lägg ett brett band, minst 10 cm brett, i lös loop ovanför stället där den fläkta grenen delar sig. Ser ut att kunna vara lämpligt ställe ungefär 1 meter upp på ena grenen. Loopen ska inte viras om eller strypa grenen, anläggningsytan ska vara så liten som möjligt om grenen, men brett där den ligger an. Lägg samma sorts loop/loopar i en elelr två grenar i andra sidan av trädet, också ganska högt upp. Bind fast looparna i ett eller två rep och förbind grenarna.

I många fall lägger man dessa stabiliseringar med lös förbindning, så att grenarna inte sträcks eller hålls i spänn. detta för att rörelse ska fortsätta, också i svaga partier då detta gör att trädet fortsäter att behålla och bygga "muskulatur" där. I detta fall ser tyngden ut att vara för stor och det är därför bättre att spänna repen och därmed stabiliseringen. Det kommer att finnas viss rörelsemån ändå, eftersom banden sätts ganska högt upp.

Om du mailar mig kan jag maila dig en jgp.bild där jag ritat in detta. Av någon anledning får jag inte in den på nätet för tillfället. Mailadress finns på min sajt.

Att situationen uppstått beror på felaktig beskärning, och en som är vanlig. Man har tagit bort det trädet velat skicka uppåt, närmre kroncentrum och behållit de horisontellt växande grenarna/grenen. Hade trädet själv fått växa och beskärarna rättat sig efter det hade fläkningen aldrig uppstått. Ett träd väljer aldrig själv att växa så här.

Slutsats: Glöm den välspridda myten om att grenar som växer uppåt ska bort! Grenar måste växa uppåt innan de utveckla sidogrenar som sedan mjukt faller utåt och nedåt när frukten tynger dem. Men i mycket mer hållbara konstruktioner än denna, av människan skapade!
mooo
Tackar!

Nu har vi lite alternativ så vi kan slippa att ta bort hela trädet.

Den felaktiga beskärnignen hände långt innan vår tid. Tyvärr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon