Full version: Lavendel
Farstabo
Hej alla Lavendel ägare.

Jag har Lavendel, som jag har låtit växa, mest för att jag inte vetat hur jag skulle skära ner den.
Så har jag läst här i forumet, skär till hälften, skär en tredjedel.

Det är här jag blir lite ställd hur jag ska göra. Den har fått växa fritt. Jag ansar den och tar bort torkade grenar, alla blommor plockar jag av.

Stammarna har blivit lite knotiga, vedartade klipper jag ner till hälften får jag mest dem kvar.

Tacksam för alla förslag
[COLOR=purple]
olgak
Beskär ganska hårt. Jag beskar mina mer än ner till hälften förra året, de såg bara jätterisiga och fula ut, men sen ångrade jag att jag inte tagit ännu mer. Att du bara får stammar kvar tror jag inte spelar någon roll, det kommer nytt. Alla jag sett rekommenderar att man beskär varje vår, just för att slippa att de blir glesa nertill.
Alexander-VG-zon3
min är uppstammad min lavendel som när jag köpte den . så på min har jag låtit det växa till sig . det är mest på våren man tar veck döa grenar m.m.
men som sagt min är uppstammad så jag vet inte hur man gör med en som inte är
Alexander-VG-zon3
frästen kom på nu jag har ju en lavendel en liten en som är en buske men dne är med ny men vad jag kans e på dne har nytt kommit ut från där dte döa gammal satt se om jag kan skaffa en bild i morron wub.gif
Tjoppa
Måste man beskära på våren då? Går det inte bra till hösten istället?
Hade ju varit bra för då kunde man ju spara och torka det man skär bort ju. wub.gif
Kajsa
Klipper in 1/3 på våren, inte på hösten då kanske den övervintrar sämre.
Farstabo
Hej igen

Snällt att ni gjort er tid att svara.

Jag funderar över vad olgak skrev, det var just det jag tänkte att jag kanske får bara en grov stam kvar.

Det Kajsa skrev låter helt vettigt. Men som Tjogga skriver man vill ju torka och spara.

flaxss gör mig nyfiken, hur se en Lavendelbuske ut? Är den klippt till det, eller är det en särskilt sort?

Jag ser att de växer inte rakt även fast jag stöttar dem, har det måntro att göra med att jag låtit dem växa "vilt"?

Har sett bilder från Provence där stora Lavendel fälten är, Har någon hört hur de gör? De kan ju inte gärna klippa för hand eller.... sker det med maskin så måste de kunna ställa in för att inte ta för långt ner.
Jag tycker det är riktigt knepigt att tänka rätt, bara för att stammarna är så vedartade.

Idag har jag klippt bort stammar som inte bär blad. Jag har stöttat dem, har fått rätt mycket Lavendel och vill ha det kvar. Det är däför som jag skickade ett SOS.

De går på sitt fjärde år. och jag har varit feg och inte klippt ner.
Idag när jag satt och plockade med Lavendeln så var det så underbart med doften, det är den som gör att jag vill behålla den och att den kanske försökar sig ännu mer. Ibland när jag går förbi dem så rör jag dem för att få känna doften.

Känner själv att jag är lite jobbig nu med mina frågor.
Men jag vet att det finns så mycket kunskap och går att få goda råd här i Forumet. Har läst amycket vettigt här.
kerstin z5-6
Lavendel kan beskäras hårt , men man måste" aldrig klippa nån växt om man inte vill smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Farstabo @ 06-06-2006, 22:19)
flaxss gör mig nyfiken, hur se en Lavendelbuske ut? Är den klippt till det, eller är det en särskilt sort?

mitt album gör jag i orning nu så där är inte så mycket som är rätt men kna lägga in en bild i morron tongue.gif smile.gif
*Stintan*
Men visst kan man ju plocka blommorna när dom blommar för att torka,
detta skadar ju inte plantan. Likaväl kan man ju ta sticklingar ganska tidigt för att få flera. I övrigt beskär jag på våren ganska hårt.
Fru fet
Jag&grannarna har en gemensam lavendelhäck som jag skar ner hårt för en månad sedan (lämnade kanske 5-10 cm). Grannarna var övertygade om att den skulle dö eftersom man tydligen inte skall skära ner gamla exemplar här i Sverige (i varmare klimat kan man snagga dem varje år) MEN den skjuter nu fina gröna skott så den verkar klara sig. Vet inte om den blommar i år dock. Normalt skär jag bara bort död ved på våren men nu var den väldigt risig, grov och ful. Häcken är drygt fem år gammal.
misSophie
Hmm.. nu blir jag lite förvirrad. wacko.gif

Blir era lavendel väldigt stora? Den som jag har, står i "vanlig" rabatt, ej surjord, är inte så hög. Den vill mest växa på tvären. Den kanske är 30 cm hög. Finns det dvärg? Jag törs knappt säga det, men den är köpt av Bakker o enda överlevande av tio. Kan väl vara kanske sex år. Av informationen tror jag inte att det stod att den var dvärg, men som sagt, det är ett tag sen.

Kram på er
misSophie
Alexander-VG-zon3
min växer jätte mycket men bara på höjden fast ja nu var jag korkad igen min är uppstamd så dne kan bara växa på höjden men ändå jag tycker den växer sanbbt uppåt . men min lilla som är en busk sak växer inte alls så bra
katjoh
Jag klipper ner mina lavendel varje vår men jag väntar tills jag ser att de börjat växa litegrann. Min erfarenhet är att de inte klarar sig så bra om man klipper så långt ner att det inte finns något under som har börjat växa. Det blir ändå ganska hård beskäring, lämnar nog kvar mindre än 10 cm. Om man låter bli att beskära under flera år blir det ett högre stycke som man måste lämna eftersom nytillväxten inte kommer lika lätt på äldre ved. Bor i zon 4 och de är inte planterade i "klassiskt lämplig" lavendeljord så det inverkar väl på hur lätt de överlever men jag har iallafall haft dem i minst 10 år.
Tjoppa
CITAT (misSophie @ 07-06-2006, 21:35)

Blir era lavendel väldigt stora? Den som jag har, står i "vanlig" rabatt, ej surjord, är inte så hög. Den vill mest växa på tvären. Den kanske är 30 cm hög. Finns det dvärg? Jag törs knappt säga det, men den är köpt av Bakker o enda överlevande av tio. Kan väl vara kanske sex år. Av informationen tror jag inte att det stod att den var dvärg, men som sagt, det är ett tag sen.

Kram på er
misSophie

Jag har en Dwarf Blue, så jag antar att det är en dvärgsort och att det finns. Det stod att den blev ca 30-40 cm hög tror jag, men jag minns inte riktigt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tjoppa @ 07-06-2006, 22:00)

Blir era lavendel väldigt stora? Den som jag har, står i "vanlig" rabatt, ej surjord, är inte så hög. Den vill mest växa på tvären. Den kanske är 30 cm hög. Finns det dvärg? Jag törs knappt säga det, men den är köpt av Bakker o enda överlevande av tio. Kan väl vara kanske sex år.  Av informationen tror jag inte att det stod att den var dvärg, men som sagt, det är ett tag sen.

Kram på er
misSophie

Jag har en Dwarf Blue, så jag antar att det är en dvärgsort och att det finns. Det stod att den blev ca 30-40 cm hög tror jag, men jag minns inte riktigt.f blue ut

hur ser drawf blue ut har du bild unra vad min är frö sort wink.gif
Eva St
Klipp på våren och sätt klippet som sticklingar i sandblandad jord så får du massor
Farstabo
Hej på er alla

Jag läser och tar del av vad som skrivs.

Att det finns många arter, har jag uppmärksammat.
Vi var på IKEA och då hade den en sort, med en liten "rundad" blomma i toppen, tror att den kostade bortåt 49- kr. Några dagar efter var jag där igen, och då fanns den i fyndhörnan för 5- kr. Så jag tågade hem med några, Men de ser inte ut att komma, de är bara helt slaka och hängiga.

Det är lite annorlunda blommor, och blad på den, tycker till och med att bladens färg är lite gråare.
Tänkte mig att jag skulle få två sorter, fast det ser inte lovande ut, men man ska ju aldrig ge upp med blommor, för de kan överraska.

Min risiga Lavendel får stå och växa så den vill nu i sommar, så till nästa vår får jag väl var lite modig och klippa ner den.

Ha en skön dag och sniffa på era Lavendel (harmoni)

Eva St Tack för rådet.
Katjoh, 10 år, underbart
Gloriana
Jag klipper mina liksom rundat, hur tusan förklara detta i text unsure.gif Så det färdiga resultatet blir som en halvcirkel i toppdelen. Om man klipper tvärt av tycker jag inte det utvecklar sig snyggt under sommaren. Jag brukar också vänta med beskärningen tills jag ser att plantan kommit igång. I år har jag satt klippet i perlit i en salladslåda och det verkar funka. Några plantor till blir det alltid!
AnnammA
Jag bor i zon 1(2) och jag brukar klippa ner min lavendel någon/några veckor innan jag beskär rosorna(=musöronstiden ; på björkarna...)och jag är rätt så sträng. Nu är mina lavendelbuskar fräscha och fina och gröna...
(Samtidigt som jag beskär, brukar jag passa på att ta sticklingar...Som brukar vara "färdiga" senare i sommar.)
Hälsn
AnnA
Tjoppa
CITAT (flaxss @ 07-06-2006, 22:27)
CITAT (Tjoppa @ 07-06-2006, 22:00)

Blir era lavendel väldigt stora? Den som jag har, står i "vanlig" rabatt, ej surjord, är inte så hög. Den vill mest växa på tvären. Den kanske är 30 cm hög. Finns det dvärg? Jag törs knappt säga det, men den är köpt av Bakker o enda överlevande av tio. Kan väl vara kanske sex år.  Av informationen tror jag inte att det stod att den var dvärg, men som sagt, det är ett tag sen.

Kram på er
misSophie

Jag har en Dwarf Blue, så jag antar att det är en dvärgsort och att det finns. Det stod att den blev ca 30-40 cm hög tror jag, men jag minns inte riktigt.f blue ut

hur ser drawf blue ut har du bild unra vad min är frö sort wink.gif

Så här såg den ut senast jag tog kort. Den har knoppar men har inte börjat blomma ännu så det kanske är svårt att jämföra.

Alexander-VG-zon3
vad grön den var min är jätte silvirg wub.gif
Alexander-VG-zon3
så här ser min ut

Farstabo
Hej

Nu kommer jag igen, så trevligt att se bilderna,

den jag har ser ut i bladen som flaxss, lite åt det grågröna, så fint det är med en stam Lavendel. Sp rakt och fint den växer.

tjoppa, en liten fråga när bladen faller ner blir det som lite känsel av barr då?
Din Lavendel ser så "mjuk" och grön ut.

miss Sopie min Lavendel är ungefär som du beskriver, växer mer på tvären.
misSophie
Tyvärr kan jag inte ta bilder o lägga ut, är inte ifatt teknikens under. wink.gif
Annars hade ni fått se en slarvig lavendel! smile.gif I år har jag inte ens brytt mig om att klippa bort de gamla blommorna. Blommorna förresten, de växer på en 15 cm lång stängel o är lila o avlånga. Bladen är gröna.

Den ser ganska kul ut, för den växer mitt i floxrabatten! smile.gif

misSophie
Tjoppa
CITAT (Farstabo @ 08-06-2006, 19:17)
tjoppa, en liten fråga när bladen faller ner blir det som lite känsel av barr då?
Din Lavendel ser så "mjuk" och grön ut.

Jo, min lavendel är jättemjuk och fin, men det är första året jag har den så jag vet egentligen inte hur de bladen som ramlar av blir.
Jag köpte ju en "färdig" lavendel som då var ca 10cm silveraktigt "barr", och det som finns kvar av den delen är fortfarande hård "barr". Men allt eftersom den har vuxit har det andra blivit jättegrönt.
Mia, zon 3
Det finns massor olika lavendelvarianter. Särskilt som de frösår sig glatt om man låter dem blomma över i lugn och ro. Jag har en radda med plantor jag tänker göra lavendelhäck av, men jag ska ta sticklingar bara från vissa av dem, för de är frösådda från början, och väldigt olika i växtsättet. Blommorna tycker jag inte skiljer sig så mycket, men höjd, bladfärg och bladstorlek är väldigt olika. Men det är ju kul, då kan man välja det som passar bäst på olika platser!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon