wolkenkrabber
jag har ett problem med mina äppelträd, istortsett alla nta blad vägrar slå ut, dom siter ihopklistrade som spjut, jag tänkte att dte kanske var lös, men kan inte påstå att jag sett några, så jagh ar sörsökt att penda upp dom ihopklitrade bladen, innut i två av dem nu såg jag en liten grönaktig larv, nåon som vet vad det kan vara? jag kom direkt att tänkta på "äppelbladsvecklare" men fick inget bra resultat när jag sökte på google... kan tillägga att jag bor i östersund och skadan är främst på mitt Åkerö
KURT
När det är angrepp på äppelträdens blad brukar det ofta vara äppelspinnarmal, men dess larver brukar ju vara mera brunaktiga, inte klart gröna i alla fall. Rent praktiskt kan man nog inte göra så mycket mera än mekaniskt bekämpa.
Betty
CITAT (KURT @ 07-06-2006, 08:56)
När det är angrepp på äppelträdens blad brukar det ofta vara äppelspinnarmal, men dess larver brukar ju vara mera brunaktiga

Jag fick tjocka korta mörkt rödbruna larveri min prydnadsapel (Malus John Downey) vid den här tiden förra året. Plockade bort demför hand, hur stor är risken att de kommer tillbaka i år? Kan man förebygga angrepp på nåt sätt?
Googlade på ordet äppelspinnarmal men fick inga träffar alls... unsure.gif
KURT
CITAT (Betty @ 07-06-2006, 09:30)
När det är angrepp på äppelträdens blad brukar det ofta vara äppelspinnarmal, men dess larver brukar ju vara mera brunaktiga

Jag fick tjocka korta mörkt rödbruna larveri min prydnadsapel (Malus John Downey) vid den här tiden förra året. Plockade bort demför hand, hur stor är risken att de kommer tillbaka i år? Kan man förebygga angrepp på nåt sätt?
Googlade på ordet äppelspinnarmal men fick inga träffar alls... unsure.gif

Yponomeuta malinella
Betty
Tack för svaret. Tyvärr ser "mina" larver inte ut som äpplespinnarmalens, mitt äppelträd har tydligen fått besök av någon annan sorts larv...

F'låt att jag lånade din tråd W...
lillgull
Wolkenkrabber, kolla mitt inlägg i länken nedan. Jag har också problem med ett slags larver som äter av bladen på mitt träd...

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a3e4e779e222752

Kolla bilderna i inlägget och i mitt album.. Kanske ser dina larver ut så här ?
Två tre centimeter långa och grön/ ljust limefärgade. De sitter inrullade i knoppblad, jag har inte hittat så många bland blommorna, men även hittat några där. De sitter som sagt invirade i knoppbladen och öppnar man bladet så är det där vitt ludd och svarta prickar och så ligger där oftast en liten grön larv som kan ha käkat lite på lövet också..
Senare på säsongen (juli)blir det stora hål när larverna har knaprat i sig av löven och sedan blir det någon slags förpuppning och det blir vit-grå puppor.

Tyvärr vet jag inte själv med säkerhet vilken sorts ohyra detta är, men jag har plockat bort löv som jag har hittat med larver. Sedan ska jag köpa en feromonfälla på min trädgårdsaffär.
Sedan så hoppas jag att de rönnbärsmalslarver som eventuellt huserat i mitt äppelträd hoppar över till någon rönn i närheten i år eftersom det är gott om rönnblommor i år! smile.gif

PS: vad jag har kunnat se så har inte larverna gått på äpplena, men förra året hade jag nästan ingen frukt på mitt äppelträd. Detta kan ju bero på annat såklart, frost vid blommning och sånt...
wolkenkrabber
När det är angrepp på äppelträdens blad brukar det ofta vara äppelspinnarmal, men dess larver brukar ju vara mera brunaktiga, inte klart gröna i alla fall. Rent praktiskt kan man nog inte göra så mycket mera än mekaniskt bekämpa.

Jag googlade på det latinska namnet du angav! precis så ser larverna ut, Kan jag inte göra mer än att försöka plocka bort alla? det vlir ett jäkla jobb... wink.gif men jag kan ju inte annat än göra det, vill inte låtar larver försvaga mitt äppelträd när det i stort sett står på gränsen för vad det skall klara av..
lillgull
Jag måste ha missat något? Vilket latinskt namn angav Kurt på larverna..? Jag är också intresserad Wolkenkrabber..?
Det skulle ju vara fint att veta vad det nu är man plockar bort förnått.

Förresten såg dina larver ut likadana som mina larver på bilderna i mitt album? sad.gif
lillgull
OK .. "Yponomeuta malinella"..
De där larverna ser inte alls ut som de jag har. Mina är gröna och de är inte prickiga på ryggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon