Wolkenkrabber, kolla mitt inlägg i länken nedan. Jag har också problem med ett slags larver som äter av bladen på mitt träd...
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a3e4e779e222752Kolla bilderna i inlägget och i mitt album.. Kanske ser dina larver ut så här ?
Två tre centimeter långa och grön/ ljust limefärgade. De sitter inrullade i knoppblad, jag har inte hittat så många bland blommorna, men även hittat några där. De sitter som sagt invirade i knoppbladen och öppnar man bladet så är det där vitt ludd och svarta prickar och så ligger där oftast en liten grön larv som kan ha käkat lite på lövet också..
Senare på säsongen (juli)blir det stora hål när larverna har knaprat i sig av löven och sedan blir det någon slags förpuppning och det blir vit-grå puppor.
Tyvärr vet jag inte själv med säkerhet vilken sorts ohyra detta är, men jag har plockat bort löv som jag har hittat med larver. Sedan ska jag köpa en feromonfälla på min trädgårdsaffär.
Sedan så hoppas jag att de rönnbärsmalslarver som eventuellt huserat i mitt äppelträd hoppar över till någon rönn i närheten i år eftersom det är gott om rönnblommor i år!

PS: vad jag har kunnat se så har inte larverna gått på äpplena, men förra året hade jag nästan ingen frukt på mitt äppelträd. Detta kan ju bero på annat såklart, frost vid blommning och sånt...