Full version: Äppleskott!
catlady
Satte några äpplekärnor i en liten kruka för ett par månader sedan och nu har tre små skott kommit upp! wub.gif Men jag undrar; vad händer nu? De har blivit ett par centimeter höga på lika många dagar, men hur stora kommer de bli under sommaren? Ska de toppas eller förgrenar de sig själva? Blir det någonsin aktuellt att plantera ut äppleplantor från köpefrukt-kärnor? Kan de bli riktiga träd? blink.gif
RibesRubusVitis
Visst kan det bli riktiga träd av dem, men chansen att få goda äpplen på dem är inte så stor. Sannolikt blir sådana äpplen surare, mer lika vildäpplen. Men själva trädet kan bli ett utmärkt underlag att ympa in diverse andra sorter på. Ofta används just frösådder som rotstockar till förädlade namnsorter.
Beskärning blir i alla händelser inte aktuell förrän om ett par år.
catlady
Aha, då låter jag de bara växa ifred i krukor ett tag! Tack för svaret smile.gif
KURT
Om du inte vill passa krukorna med vattning lika mycket så kan du gräva ned krukorna i trädgården under sommaren, så håller de fuktigheten bättre.
catlady
Har tyvärr ingen trädgård än, bara en balkong! Men vi letar hus, så jag hoppas på att kunna plantera ut några av alla mina älsklingar om ett par år! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon