Full version: Lavendel
fandolin
Hej!
Jag har försökt att få lavendel att etablera sig i min trädgård flera gånger men det lyckas inte. En har överlevt den här vintern och det är gott så. Nu undrar jag: Om jag köper ett par plantor och sätter dem i krukor, kan man övervintra dem inomhus på något sätt? Lavendel är så oerhört vackert!
Alexander-VG-zon3
jag har min i kruka och i tung lerjord .men det ska bara funka ha dom i kruka i mer i lägre oner även lerjord som dom trivs i men det är en nackdel för högre on har nån sagt här inne . men bor du i zon2 elelr 2 så funkar dom i kruka det är vad jag vet
fandolin
Bor i zon 4, så då får man kanske räkna med att köpa nya undan för undan?
kerstin z5-6
Det går att odla dem ute -söderläge upphöjd bädd o nästan enbart grus -göd med blåkorn före midsommar
fandolin
Det ska jag prova. Minns lavendelfälten i Provance.. men det kanske är att ha allt för höga förväntningar biggrin.gif
Kajsa
Jag bor i zon 4, denna lavendel har jag haft ca 10 år den står på min framsida i en rabatt med tuffa kanadarosor och The Fairy, här blåser kallt på vintern. Har sandig jord, här en ganska upphöjd rabatt.
Om vatten blir stående kan dom ruttna.
Lavendel vill ha sandigt, den får svårare överleva på lerjordar.
Och så full sol gillar dom.
Anki V
Men hur gör ni med de som klarat vinterna då unsure.gif ?

Mina överlevde men gör ingen lycklig just nu. sad.gif

Plantor som är nästan helt kala nertill men med ganska tjockt med blad från ungefär halva kvisten och uppåt. Från det kala nertill så kommer det lite grönt men de ser def. inte roliga ut!

Så långt ifrån lavendelfälten i Provance man kan komma. tongue.gif

/Anki
Tjoppa
Ja, hur bör de vinterförvaras (de i kruka)? Mörkt eller ljust och kallt/svalt?
kerstin z5-6
som allt annat -ju varmare desto mer ljus -kan du hålla nollan eller däromkring går det fint med mörkt o nästan inget vatten

man får frisera de levande på våren smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-06-2006, 21:35)
Det går att odla dem ute -söderläge upphöjd bädd o nästan enbart grus -göd med blåkorn före midsommar

det var någ du som jag ville skulle ge svar^^
jag tror dte var du som sa det inann som jag skrev eller var te nån anna .
och sen det angående lerjord den verkligen stormtrisv i det min nya sen jag fick den har växte enromnt mycket och den andre lilla nyaste inte alls lika mycket .och min i lerjord har knoppar för fult i varje blad sak . så en sak kan jag säga bor man i on2 eller lägre är lerjord att rekomendera . men den klara inte vintern i lerjord högre som jag tror kerstin sa till mig en gång
kerstin z5-6
helt rätt smile.gif Bor man i tropikerna , z2 under blir labendeln säkert fet o fin i lera .. här får vi fjäska o ha maget o vintertorrt för att de ska fixa det -men mina lever smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-06-2006, 22:25)
helt rätt smile.gif Bor man i tropikerna , z2 under blir labendeln säkert fet o fin i lera .. här får vi fjäska o ha maget o vintertorrt för att de ska fixa det -men mina lever smile.gif

haha tongue.gif
det lätt bra det tropikerna väntar vi några år så flyttra jag kanske upp till dig^^
tur att dina lever å mår bra själv väntar jag spänt på att blommorna sak öppna sig å känna doften
Anki V
CITAT (Anki V @ 06-06-2006, 21:54)

Plantor som är nästan helt kala nertill men med ganska tjockt med blad från ungefär halva kvisten och uppåt. Från det kala nertill så kommer det lite grönt men de ser def. inte roliga ut!

/Anki

Så här ser lavendeln som jag var så bekymmrad över i början av juni ut idag. wub.gif

/Anki
kerstin z5-6
vavadevisa va ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 16-07-2006, 15:10)
CITAT (Anki V @ 06-06-2006, 21:54)

/Anki

Så här ser lavendeln som jag var så bekymmrad över i början av juni ut idag. wub.gif

/Anki

åhh vad fin min lavendel blommar med för fult nu vist luktar dom underbart
Anki V
CITAT (flaxss @ 16-07-2006, 21:35)

Lavendeln är helt underbar wub.gif

Förmodligen klarade den vintern så pass bra pga. att det var så mycket snö. Att lavendeln klarar sig är ingen självklarhet hos oss i "arktiskt klimat" (z 4-5). unsure.gif

Tyvärr så har det blåst så f*******t ända sedan den började blomma så den fina doften sprids med vinden.

/Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 18-07-2006, 22:05)
CITAT (flaxss @ 16-07-2006, 21:35)

Lavendeln är helt underbar wub.gif

Förmodligen klarade den vintern så pass bra pga. att det var så mycket snö. Att lavendeln klarar sig är ingen självklarhet hos oss i "arktiskt klimat" (z 4-5). unsure.gif

Tyvärr så har det blåst så f*******t ända sedan den började blomma så den fina doften sprids med vinden.

/Anki

japp dte är dom verkligen men hoppas du har luktat ordenligt på dom djupa andetag .
skönt att man bor i zon 1-2 .
inge uppsala
Har en häck (5-6 meter) av frösådd lavendel, som nu är 17-18 år gammal
och överlevt utan något som helst daltande i upplandslera. Just nu är den livligt besökt av humlor och fjärilar och sen klipps den ner framåt hösten.
Visst - åldern börjar märkas på vresvuxna grenar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon