*Felix matte*
Den har ju firats över hela landet ... ända upp till Boden i norr.

Så sa Agneta Bolme Börjefors alldeles nyss ang Nationaldagsfirande när
sändningen i SVT led mot sitt slut.

Skamligt att SVT inte bättre ser till att anställda åtminstone vet var Sverige slutar i norr. mad.gif mad.gif mad.gif
Snöflinga
Förstår din frustation .... ibland undrar man ju hur det är med geografikunskapen sad.gif
Anita S
Känns som de över Boden också borde ha firat ...

anita s
Hannele
CITAT (Felix matte @ 06-06-2006, 22:01)
åtminstone vet var Sverige slutar i norr. mad.gif mad.gif mad.gif

Hon sa ingenting om var Sverige slutar... utan syftade på att
inslaget från Boden var den mest norr, som SVT visade idag. smile.gif
Betydligt längre inslag än från Göteborg..
*Felix matte*
Inte nog med att ha hört dam i Skåne fråga: Hur mycket är klockan i Kiruna nu när ni har dagsljust?
Här är den elva på kvällen och vi har mörkt ute... ohmy.gif sad.gif

Hannele...Jag påstår inte att Agneta BB sa var Sverige slutar i endera änden... Citerade bara hennes slutord.
Hannele
CITAT (Felix matte @ 06-06-2006, 22:30)
Inte nog med att ha hört dam i Skåne fråga: Hur mycket är klockan i Kiruna nu när ni har dagsljust?
Här är den elva på kvällen och vi har mörkt ute... ohmy.gif sad.gif

Tja, det har inte alltid varit samma tid över hela Sverige.
Det skulle ta ända till någon gång under 1940-talet innan även Ohs bruk gick över till normaltid.
Därmed fick Sverige inte rikstäckande normaltid förrän någon gång under 1940-talet.
Magdis
CITAT (Hannele @ 06-06-2006, 23:50)
Det skulle ta ända till någon gång under 1940-talet innan även Ohs bruk gick över till normaltid.
Därmed fick Sverige inte rikstäckande normaltid förrän någon gång under 1940-talet.

Ja och det är ju inte så lätt att hinna fatta på drygt 60 år! rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-06-2006, 22:55)
CITAT (Hannele @ 06-06-2006, 23:50)

Ja och det är ju inte så lätt att hinna fatta på drygt 60 år! rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
Ja och det är ju inte så lätt att hinna fatta på drygt 60 år!  :rolleyes:

Nja, och Felix matte berättade inte, när detta inträffade.
En gammal senil dam - man behöver inte bli förvånad.
Dessutom menade hon nog inte bokstavligt... Det är lätt att säga fel.

Gossen Ruda kan nog berätta mer, hur järnvägen påverkade klockorna, normaltidens införande, i Sverige.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 06-06-2006, 22:59)
Ja och det är ju inte så lätt att hinna fatta på drygt 60 år!  rolleyes.gif

Nja, och Felix matte berättade inte, när detta inträffade.
En gammal senil dam - man behöver inte bli förvånad.
Dessutom menade hon nog inte bokstavligt... Det är lätt att säga fel.

Gossen Ruda kan nog berätta mer, hur järnvägen påverkade klockorna, normaltidens införande, i Sverige.

Felix matte pratade om dam i 60-års ålder
och samtalet utspann sig i början av nittonhundranittiotalet.

Japp... så utspann sig samtalet bokstavligt. sad.gif ... inga missförstånd alltså. sad.gif

Med detta vill jag inte på något sätt påstå att Skåningar är obildade...
bara att SVT borde skämmas som anlitar programledare som så totalt missat Svensk geografi sad.gif mad.gif
Månskensbonden
Hon menade nog att DAGEN slutar i Boden, och norr därom tar den liksom ALDRIG slut! *nickar* biggrin.gif För där är det mittinattenljust och klockan är bara tre när den är fem! Å då är det midnatt och jättemörkt i Fjollträsk! tongue.gif

F´resten har inte tågen hållit tiderna på minst 60 år, så det så! wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Månskensbonden @ 06-06-2006, 23:09)
Hon menade nog att DAGEN slutar i Boden, och norr därom tar den liksom ALDRIG slut! *nickar*  :D För där är det mittinattenljust och klockan är bara tre när den är fem! Å då är det midnatt och jättemörkt i Fjollträsk!  :P

F´resten har inte tågen hållit tiderna på minst 60 år, så det så!  ;)

Varför lägga ord i annans mun?

Hon sa INTE att DAGEN slutar i Boden.

Vad hon menade... det vet bara hon... eller hur tongue.gif
Å förresten så har Boden inte midnattssol tongue.gif
tullmejs
CITAT (Felix matte @ 06-06-2006, 23:14)
Vad hon menade... det vet bara hon... eller hur tongue.gif
Å förresten så har Boden inte midnattssol tongue.gif

Boden har över huvud taget ingen sol, för det sitter masonit för fönstret.
AnitaO
Ni kan väl muckarremsan som dom värnpliktiga i Boden brukar läsa?
"Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler.
Den platsen heter Boden, dit vill jag aldrig mer" smile.gif

Klumpigt uttryckt, men jag tror ändå att hon vände orden fel och egentligen menade den nordligaste orten där man haft TV-inslag.
Hoppas man ju i alla fall ...... rolleyes.gif
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 07-06-2006, 05:51)
egentligen menade den nordligaste orten där man haft TV-inslag.

Ja, precis, det var ingen lektion i geografi, Malmö är inte det sydligaste orten i Sverige,
men inslaget i TV råkade komma därifrån.

"Den har ju firats över hela landet, från Malmö, Skåne, ända upp till Boden i norr."
(Inslaget om Boden handlade om nytt försvarshistorisk museum i Boden som invigdes på Nationaldagen.)
Tesa
Jösses blink.gif
Ciczi
Ja det är illa ställt med geografikunskaperna både norrut och söder ut.
Som trelleborgare får jag leva med att det heter "från Ystad i söder till Kiruna i norr"

Hallå, Trelleborg är Sveriges sydligaste stad. Det är bara att titta på kartan.

Ciczi
LadyG
Dessutom är Trelleborg så gammalt att det knappast kan ha berott på att staden inte fanns när uttrycket myntades.

Om uttrycket inte myntades före 1200-talet förståss tongue.gif

Undrar varför det heter "från Ystad i söder till Kiruna i norr"? (Har hört varianten "Från Ystad i söder till Haparanda i norr" också.)
Gossen Ruda
Varför det har blivit Ystad har nog säkert att göra med att det är lättare att säga. Det är nog inte för att mobba alla räliga och träliga Trälleborgare. rolleyes.gif

Nu skall jag bli lite långrandig. Varken Ystad eller Trä(e)lleborg är Sveriges sydligaste punkt. Västerut från T. ligger Sveriges näst sydligaste udde, Stavstensudden. Här finns ett monument över den storartade händelsen att Kalle dussin landstigit 1715, bl.a. efter att ha kalabalikat i Bender. Nu var inte ens han så dum att han landsteg just här på en udde utan det hände vid Skåre en bit västerut. Förmodligen blev monumentet monumentalare på en udde.

Mellan T. och Y. ligger däremot Sveriges sydligaste punkt, nämligen Smygehuk. Förutom att vara detta är Smygehuk åtminstone i vissa kretsar även känt för en sak till, nämligen att det har gått järnväg hit. Börringe-Östratorp järnväg öppnade sin första del 1884 och var klar hela vägen till Östratorp tre år senare. Stationen låg egentligen i Smygehamn men fick det namnet först 1950.

När man tittar på en karta blir man lite fundersam över varför man byggt en järnväg här för det verkar i stort sett saknas trafikunderlag. Börringe är ingenting, Anderslöv ok då, kanske Klagstorp men ändstationen kunde lika gärna legat i Trosa(världens ände). I en tidtabell från 1936 ser jag att det gick tre tågpar på vardagar och fyra på söndagar. Hur 17 kunde man överleva på detta?

Svaret finns eller fanns två km norr Klagstorp, Jordberga sockerbruk. För många av alla dessa små Skånebanor stavades överlevnaden s-o-c-k-e-r-b-e-t-o-r. På hösten när betorna togs upp och skulle till sockerbruken uppstod ett enormt transportbehov. Vid alla större stationer fanns vagnvågar där betorna vägdes in. Man tog även ett prov på betorna och tvättade dom för att se smutsgraden. Bruken betalade nämligen inte för jorden. För att sen transportera betorna till bruken lånade banorna in järnvägsvagnar från nästan hela landet. Förmodligen även lok och personal.

Det är därför som alla Skånes järnvägar, förutom små lokala banor till torvmossar och liknande, samtliga är normalspåriga. I övriga landet är bibanorna ofta smalspåriga. Däremot byggdes Skånebanorna ofta med väldigt låg standard och kallades för ångspårvägar. Det straffade sig lite för man kunde inte lasta så mycket betor på varje vagn. Dom här banorna som baserade sin exestens på betor kallades följdriktigt för betbanor.

När vägarna blev bättre och lastbilarna likaså tog dom över och banorna försvann. Börringe-Smygehamn las ner 1957 utom vissa delar. Delen mellan Klagstorp och Jordberga överlevde in på 70-talet.
Biggan_
Du har koll på läget, Gossen Ruda! ohmy.gif ohmy.gif
Jag är mäkta imponerad! biggrin.gif
Jag kan tillägga att sockerbruket i Köpingebro blir nästa som lägger ner.
Själv bor jag på doftavstånd från Örtofta sockerbruk sad.gif luktar vedervärdigt och milsvida omkring när dom kokar betorna sad.gif
AnitaO
"Från Ystad till Haparanda" har jag också hört.
Men visst är det talesättet ett skrämmande exempel på uppfattningen om geografin.
Från Ystad till den sydligaste punkten är inte långt.
Men från Haparanda till den nordligaste punkten är det faktiskt över 50 mil !!!!
Det är ändå en jäkla skillnad.
Anma
CITAT (AnitaGg @ 08-06-2006, 08:49)
Men från Haparanda till den nordligaste punkten är det faktiskt över 50 mil !!!!

Men! I norrland är väl 50 mil ingenting!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Obs! Jag skojar...
Rapchic
CITAT (Anne R @ 08-06-2006, 09:14)

Men! I norrland är väl 50 mil ingenting!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Obs! Jag skojar...

testa å gå dom 50 milel och se om det är ingenting tongue.gif
AnitaO
CITAT (Anne R @ 08-06-2006, 08:14)
Obs! Jag skojar...

Näää ... det är väl bara två älgkliv eller ett vargtjut laugh.gif
OBS! jag skojar också rolleyes.gif
Rapchic
CITAT (AnitaGg @ 08-06-2006, 09:25)
Men! I norrland är väl 50 mil ingenting!!! laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:
Obs! Jag skojar...

Näää ... det är väl bara två älgkliv eller ett vargtjut laugh.gif
OBS! jag skojar också rolleyes.gif

varg finns typ inte här uppe....
krellus
Jag reagerade också över det där med Boden...
Jag har släkt i Pajala och Kiruna och det ligger ta mig tusan längre norr ut än Boden...
Månskensbonden

Obs! Jag skojar...

*äter på en bit av gårdagens rabarberpaj, och fundrar lite*

Tja, få se nu.....om man skulle lägga ut till exempel rabarber i en lång rad i 50 mil, skulle det gå åt ungefär....få se nu....3 per meter cirka.....det blir...1,5 miljoner rabarber!! ohmy.gif

Och det skulle räcka till cirka 500.000 rabarberpajer....á 8 bitar...blir 4 miljoner portioner ungefär. Å det skulle gå åt minst 600 kubikmeter vaniljsås! rolleyes.gif Det är ungefär 2000 badkar fulla med vaniljsås det!

-Fast det är klart, dom är ju lite böjda, rabarberna, så man kanske inte kommer till Treriksröset, utan till Narvik eller så... huh.gif ....jaja, bekymmer, bekymmer....

*fortsäter äta sin rabarberpaj till morgonkaffet*

rolleyes.gif
Betty
CITAT (Månskensbonden @ 08-06-2006, 09:25)
*äter på en bit av gårdagens rabarberpaj, och fundrar lite*

Tja, få se nu.....om man skulle lägga ut till exempel rabarber i en lång rad i 50 mil, skulle det gå åt ungefär....få se nu....3 per meter cirka.....det blir...1,5 miljoner rabarber!! ohmy.gif

Och det skulle räcka till cirka 500.000 rabarberpajer....á 8 bitar...blir 4 miljoner portioner ungefär. Å det skulle gå åt minst 600 kubikmeter vaniljsås! rolleyes.gif Det är ungefär 2000 badkar fulla med vaniljsås det!

-Fast det är klart, dom är ju lite böjda, rabarberna, så man kanske inte kommer till Treriksröset, utan till Narvik eller så... huh.gif ....jaja, bekymmer, bekymmer....

*fortsäter äta sin rabarberpaj till morgonkaffet*

rolleyes.gif

Underbart morronfilosoferat! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anma
mmmm... rabarberpaj... de vill ja också ha! wub.gif

Får snällt vänta till vi åker till stugan om jag inte får för mig att nalla av grannen här hemma...
Ciczi
Mäkta imponerad av Gossens kunskaper... Men faktum kvarstår "händer det inte innanför tullarna så händer det inte". Det är ett citat som brukar användas av massmediefolk som inte jobbar i stockholm och som irriterar sig på en del mediefolks trångsynthet. Kanske är det därför folk inte har så bra koll på geografin i Sverige, eftersom medierna påverkar oss mer än vi vill tro.

mvh Ciczi
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2006, 19:14)
Varken Ystad eller Trä(e)lleborg är Sveriges sydligaste punkt.

Det har ingen sagt heller... sleep.gif
Rapchic
tja vi är då bättre än i usa... där vet varannan inte var irak ligger
och var tredje inte var new york ligger
Gossen Ruda
Kanske bäst att påpeka att jag har givetvis inte alla fakta i huvudet utan i böcker. Däremot har har jag grunden klar för mig och vet var och efter vad jag skall söka. Vid Stavstensudden har jag varit flera gången men tyvärr bara en gång vid Smygehuk. Tog några kort också men tyvärr inte på järnvägsrester. Det var så länge sen att jag inte hade dom kunskaper jag har nu.
misSophie
CITAT (Rapchic @ 08-06-2006, 18:58)
tja vi är då bättre än i usa... där vet varannan inte var irak ligger
och var tredje inte var new york ligger

Och i Sverige gör vi choklad! biggrin.gif biggrin.gif
Ewa L
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2006, 20:10)
Kanske bäst att påpeka att jag har givetvis inte alla fakta i huvudet utan i böcker.

Det förringar på intet vis ditt kunnande. Och din ambition att ge vidare.
Jag älskar dina små utlägg och läser dem med glädje. Tack! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon