|
Full version: Allemansrätten
digitalkarin
14-05-2003, 09:57
Detta är ingen odlingsfråga, men det kanske finns en och annan naturmänniska här som kan hjälpa mig ändå. Där jag har min häst, är det jätteförbjudet att rida i skogar och på ängar. Man få alltså i princip inte rida någonstans förutom på vägarna. (Givetvis gör jag det i alla fall...) Men gäller inte allemansrätten där? De som äger skogarna kan ju inte ha köpt upp ALL skog i området?! Och i så fall, måste man inte tillämpa allemansrätt även i ägd skog?
jag vet ju inte säkert men om det finns många hästar så sliter dom väldigt mycket på stigar o rötter det är inte så lätt att gå på ridstigar som rids mycket men om det bara är få hästar så kanske de inte e så farligt o enligt allemansrätten så får man inte förstöra naturen o det gör tyvärr hästarna om det rids mycket på samma stigar
jag har inget emot hästar men väl om hästägarna inte ser till att inte rida för hårt på stigarna o tillexempel ta lite olika vägar för att inte slita sönder rötter o stigar så tycker jag men jag vet inte vad allemansrätten säger tänk på det när du rider för du vet säkert också hur det ser ut med för hårt nyttjade hagar tillexempel de e ju bara leråkrar
Naturvårdsverket har sammanfattat allemansrätten och ridning bra: http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...ing/ridning.htm
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2003, 10:42
Allemansrätt innebär inte att man får vistas hursomhelst i skog och mark, ridning sliter ganska hårt på markerna speciellt när tjälen börjar gå ur marken. Det är inte kul att gå och plocka svamp när de vägar/stigar som finns är sönderridna med stora gropar och lervälling, vilket gör att man lätt halkar och snubblar.
Allemansrätten är inte bara en rättighet utan också ett ansvar vilket många verkar glömma, man ska inte störa eller förstöra när man vistas i naturen. Det ska helst inte synas att man varit på besök i skogen/naturen.
I allemansrätten under paragrafen för ridning står det att man måste ta hänsyn till naturmiljön och andra som utövar friluftsliv. Man får inte skada terräng eller gångstigar.
Gör man stor skada genom att exempelvis rida i grupp kan man faktiskt bli skadeståndsskyldig vilket många ridskolor nog inte tänker på.
I allemansrätten står även att i många kommuner så kan även ridning & cykling regleras i lokala föreskrifter (paragraf 57 terrängtrafikkungörelsen), vilket kan innebära att det är ännu hårdare regler än vad som står i allemansrätten. Och är markerna klassade som naturreservat så finns det många regler man måste följa där kan man inte göra vad som helst och sedan hänvisa till allemansrätt. Håbo kommun där Bålsta ligger har ganska många områden som är klassade som naturreservat.
Fialotta
14-05-2003, 10:51
Där ser man vad lite jag kunde om allemansrätt...hm
Jag trodde att skogen va till för även hästar...älgarna är ju lika stora...jahaja Har alltid undrat varför folk rider på dom större vägarna...lite läskigt att åka förbi en häst ibland...jag vet ju inte om hästen blir skraj... har ju hänt väldiga olyckor på det viset!
Det görs en himla massa cykelbanor nu för tiden , vilket är jättebra kan inte hästarna få en egen stig eller nåt..ja, ja det va bara en tanke
Informativ länk om ridning och allemansrätten.  Eftersom jag är ryttare själv känner jag igen en del av problematiken. Har varit med och iordningställt "djurstigar", med markägarens tillstånd, eftersom vi ville låta vandrare mfl ha egna stigar att röra sig på. När vi rensat ur vegetation på sidan av stigen, tillfört nytt grus på stigen, blev de verkligen fina och användbara. Det tråkiga med just detta ställe är att det bara ett år efter allt arbete kom upp skyltar med ridning förbjuden. Vad gör man? Nåväl, det går förhoppningsvis bra i de flesta fall. Jag hoppas att vi ska kunna samsas ute i naturen både gåendes och ridandes  Hänsyn känns som något somhör allemansrätten till  Passa på och ta en tur ute och spana in allt som växer och ger kraft. Ha det gott! Charlåtta i Skogås
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-05-2003, 11:42) Det är inte kul att gå och plocka svamp när de vägar/stigar som finns är sönderridna med stora gropar och lervälling, vilket gör att man lätt halkar och snubblar. Man kunde önska att Allemansrätten också föreskrev att skogarna, vägarna och stigarna där, ej finge fördärvas genom de monstruösa skogsmaskinerna, som ofta lämnar efter sig hjulspår som påminner om skyttegravar. Och mängder med svårforcerat ris.
*Felix matte*
14-05-2003, 12:06
Borde inte kommunerna satsa på ridspår lika väl som elljusspår för skidåkare.  Några meter från huset har vi elljusspår och ridspåret går parallellt med det.
Vissa kommuner har haft "tjejsatsningar" och i t ex Haninge kn blev det några ridvägar med belysning =) Tror nog att mycket av kommunens budget går till träningshallar, ishallar, simhallar mm. Angående "maskinförstöring" är det någon som bor där det är gott om vildsvin? De kan gå fram som riktiga jordfräsare... Charlåtta, Skogås
CITAT (Felix matte @ 14-05-2003, 13:06) Borde inte kommunerna satsa på ridspår lika väl som elljusspår för skidåkare.  Några meter från huset har vi elljusspår och ridspåret går parallellt med det. Välordnat med något för såväl hästar som varelser med enbart apostla-dito.
digitalkarin
14-05-2003, 23:06
Poängen är väl just att man inte vill rida där alla andra ridit tidigare, eller ha en eller två vägar som man alltid måste gå. Jag rider inte i Håbo Kommun, utan på Lennartsnäs i Upplands-Bro. Jag tror nog inte att det gör så fruktansvärt stor skada på naturen om man rider på stigarna. Stigar är ju stigar? De ska väl vara upptrampade? Den lilla bit av en skog som en stig utgör ser jag inte som ett hot mot naturen.
Gossen Ruda
15-05-2003, 07:08
Skador blir det ibland. För ett antal år sen var det några småtjejer som red ibland förbi sommarstugan på "vår" stig. Jag pratade med dom och påpekade att dom skulle rida försiktigt så att det inte skulle uppstå markskador och det var ok.
Tills dom en gång hade ridit i full galopp på det ställe där underlaget var som mjukast. Resultatet blev decimeterdjupa hovavtryck över hela stigen. Det innebar en hel del arbete att rätta till detta. Plus att spika upp ett hästhinder över stigen. Sen blev det inga inga markskador. En del förstör för sig själva.
Den som rider märker inte hur stora skador hästar faktiskt gör ibland. En hov påverkar marken många gånger kraftigare än en människofot. Även om många människor går på en stig blir slitaget mer utspritt och jämnare.
Gunvor Nilsson
15-05-2003, 07:18
Innan man rider på stigar som ligger på privata ägor så bör man fråga den som äger skogen/ängarna om det är OK! Jag fritidsbor på ett fritidsområde och vi har en samfällighetsförening som vi betalar ganska mycket pengar till varje år. Pengarna skall gå till bl.a. underhåll av de stigar vi har på området (totalt ca 3 km). På våra arbetsdagar vår och höst lägger vi på grus bitvis och som fylls på när det trampas ner/försvinner ner i kanterna. Vi har en ridskola "på andra sidan skogen" och tidigare fick flickorna för sej att dom skulle rida på våra stigar men efter tillsägelse - pga söndertrampade stigar - så har ridskolan förbjudit flickorna att använda dem. Innan man hävdar allemansrätten så måste man tänka efter först, om det kan bli till olägenhet för andra och det gäller ju allt vad man än gör ute i markerna inte bara ridning utan moppekörning, motorcykelåkning, snöskoterkörning bl.a. /Gunvor
Ps! Tanken att "all skog kan inte vara uppköpt" är helt befängd, all mark tillhör någon eller några eller stiftelser eller staten m.fl., så ingen mark är oägd! Ds.
Hannele
15-05-2003, 07:27
"det jätteförbjudet att rida i skogar och på ängar. Givetvis gör jag det i alla fall..."
Ridning med omdömme
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2003, 08:08) Den som rider märker inte hur stora skador hästar faktiskt gör ibland. En hov påverkar marken många gånger kraftigare än en människofot. Även om många människor går på en stig blir slitaget mer utspritt och jämnare. Det är en väldig skillnad i vikt oxå. En häst väger åtminstone 800 kg! Dit har vi tack och lov långt kvar. Rider oxå ibland, många bönder godkänner till och med att man rider på fälten när de är slagna. Hela tiden är det ett givande och tagande med stor hänsyn från bägge parter!
digitalkarin
15-05-2003, 10:49
Men vad gör det om man trampar ner en stig? Ok, om man trampar ner hela skogen, MEN EN STIG?!
digitalkarin
15-05-2003, 10:55
Och ja, jag har vildsvin inpå husknuten, förresten. Jag vill påpeka att jag har en oskodd islänning (ca 450 kg), och jag gallopperar inte i full fart på någons tomt. Jag skrittar runt i skogen. Ibland tar jag en trav eller galopp på en stubbad åker där jag fått tillåtelse att rida. Ingen av de stigarna jag brukar rida på har hittills blivit nertrampade, så att det är svårt att gå där till fots. Däremot finns det en (1!) ridstig där man får rida, som är helt förstörd, just för att det är den enda stigen som uppåt 200 hästar ska samsas om.
Gunvor Nilsson
15-05-2003, 11:44
CITAT (digitalkarin @ 15-05-2003, 11:55) Däremot finns det en (1!) ridstig där man får rida, som är helt förstörd, just för att det är den enda stigen som uppåt 200 hästar ska samsas om. Om dom 200 hästarna skulle ridas på 10 andra stigar så skulle det vara 10 förstörda stigar. Men har man bestämt sej för att alla andra har fel så har man!
digitalkarin
15-05-2003, 12:06
Gunvor: Nejdå. Inte har jag bestämt mig för att alla andra har fel. Det var fånigt sagt. Jag tror inte att det skulle bli ens hälften så upptrampat om man fick mer än en stig att rida på. Dessutom är inte alla 200 hästarna ute-ridningshästar. Några struttar runt i ridhus. Självklart visar man hänsyn och rider inte nära hus, på odlingar eller öser på i full galopp på mjuka stigar! Som så många har sagt; det är ett ansvarstagande och ett givande från båda håll. Problemet i just detta område är att det inte "Givs" lika mycket från alla håll... Fanns det tillräckligt med påbjudna ridstigar (som inte bara gäller asfaltsvägar och åkerkanter) där man finge rida i skogen, skulle jag helt klart hålla mig dit och lämna de andra markerna ifred! Men nu är det så att markägarna inte vill ha oss ryttare där nere på Näset över huvud taget... Vilket är väldigt synd.
Gossen Ruda
15-05-2003, 20:29
Visst kan man rida så att det inte blir skador på mark och stigar men motsatsen förekommer. En sak att komma ihåg är att det inte är ryttaren som avgör om det blir skador utan markägaren eller möjligen den som promenerar. Möjligen är det så att du inte orsakar några skador men om markägaren har fått markskador drar han alla över en kam. Hur skall han eller hon veta vem som orsakar skador och vem som inte gör det? Ett bra sätt att undvika problemet är att promenera själv. Mycket nyttigare.
FormerMazda
15-05-2003, 20:45
Uj va en liten fråga blev diskuterad! Ska väl inte vara sämre jag.
Har inte orkat lusläsa allemansrätten men vet så pass att man självklart inte får förstöra, men det behövs det väl knappast en allemansrätt för? Jag tycker det att oavsett vad man gör, bara man inte stör eller förstör, så kan man väl få göra det? Jag har ju ingen häst själv, men "förr i tiden" ute hos min far på landet så åkte jag runt med en fyrhjuling i skogarna runt huset han bor i, och jag tycker bara som jag sa innan att så länge jag inte störde eller förstörde så gjorde det väl inget? Så jag tycker att du, digitalkarin, ska rida på i skog o mark där du inte stör eller förstör.
Sen tycker jag att en del svar stackars digitalkarin fått är.. märkligt ogenomtänkta för att vara ett forum med en högre åldersnivå än vad jag brukar vara på. Någon trodde direkt att det handlade om en 900kilos pålle, en annan fördömmer all ridning direkt, vilket är synd, för att dra alla över en kam är inget jag tycker man ska göra. I sådana fall är ju alla röda bilar skitbilar bara för en kompis till mig hade en röd skitbil. Inga namn nämnda och inga glömda, men, med risk att komma i olag:
Citerar Gunvor Nilsson "Men har man bestämt sej för att alla andra har fel så har man!"
Jösses...
Tackar för mig, rid på digitalkarin, bara du inte stör eller förstör, för inte skulle du ha ont av vildsvinen om de inte störde eller förstörde? /Anders
e_sedell
15-05-2003, 21:05
Så länge inte markägaren säger någonting eller att du rider på vandringsleder, elljuspår eller dyligt så är det nog ingen fara. Det finns inget värre än att man lagt ner massa jobb på en löparbana och någon ridersönder den.... jag har varit med om det.
digitalkarin
15-05-2003, 21:12
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2003, 21:29) Ett bra sätt att undvika problemet är att promenera själv. Mycket nyttigare. Hehe, ja det är klart, men nu var det ju fråga om att hästen skulle motioneras, inte jag!
Hannele
15-05-2003, 21:13
"inte gör det så fruktansvärt stor skada på naturen om man rider på stigarna" Hästar och mäniskor kan inte dela samma stigar - vem tycker det är roligt med lervälling och bryta fotleden i alla gropar efter hästhovar... Torslanda är Sveriges hästtätaste, vi har massor med ridstidar. Ändå förstör ryttare motionsspår och gångstigar - trots skyltningen.
CITAT (digitalkarin @ 15-05-2003, 22:12) CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2003, 21:29) Ett bra sätt att undvika problemet är att promenera själv. Mycket nyttigare. Hehe, ja det är klart, men nu var det ju fråga om att hästen skulle motioneras, inte jag!  Det var tråkigt att det uppstår sådan irritation av hästridning.  Hästar borde ju vara bland det miljövänligaste man kan tänka sig.  Tänk om du kunde uppfinna en slags "förvandlingssko" till hästen så att den lämnar älgavtryck istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|