Lofvet
Hejsan!

Jag petade ihop en torvblocksrundell i helgen - men nu vet jag inte riktigt vad jag skall plantera i den ;-)

Jag har ett gäng astilbe som stod där innan. Kanske behåller jag någon av dom. Men jag skulle gärna vilja ha något som kanske kan växa ut och jhänga lite över kanten på blocken! Eller kanske någotr som växer lågt och breder ut sig och även växer fast i blocken....

Här kommer några bilder:

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

Den får inte särskilt mycket sol - som ni kan se så växer det en massa stora ekar runt omkring den.

Några tips på vad som skulle funka?
linvik
CITAT (Lofvet @ 06-06-2006, 22:30)
Eller kanske någotr som växer lågt och breder ut sig och även växer fast i blocken....

Penningblad växer lågt och kan välla över kanten. Den gula är väldigt trevlig!
ingrid fuxwall
Väldigt fint du bor!
Hur många torvblock gick det åt och hur mycket jord?

Penningblad har en tendens att ta över helt, och kväva allt annant.

Det finns ju mängder av växter som skulle passa runt kanten, själv är jag så förtjust i en sorts nejlikor som har grå blad, vita blommor och som förökar sig och hänger över kanter - men vad de heter vet jag inte och kan tyvärr inte sätta in bild på dem jag har.

Man kan tex. plantera en krypande timjan - ja det finns hur många möjligheter som helst.

ingrid
Caprice
Jättesnyggt!
Du har väl förankrat blocken ordentligt, det blir tryck utåt om det tokregnar... unsure.gif

Som kantväxt föreslår jag Cornus canadensis, Krypkornell, den får vackra, stora vita högblad.... eller kanske Leucothoë walteri, Vinterrosling, den får vackra röda blad under höst och vinter...
Eller varför inte ljung...? Cassiope tetragona, Kantljung, får vackra vita små blommor i klockform...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon