|
Hej alla! Var ute på kvällspromenaden med hunden här på ön där jag bor i gynsamma läget i zon 5. Började efter ett tag räkna vilt växande lönnar (som inte är en så naturlig del av floran här) och kom snabbt upp i fyrtio innan jag slutade, när jag kom till en hel 'lönnskog'. Hade nog räknat hela natten där om jag inte slutat. Förstår att en planterad lönn kanske har orsakat denna spridning. I närheten finns även en planterad EK som är ca 12 meter hög och ståtlig. Inga små ekplantor att skåda i den närliggande lövskogen utan bara lönn (samt rönn och björk såklart). Min fråga: är det så stor skillnad på lönnen och eken på vad som krävs för att de ska trivas och föröka sig? Båda ska väl vara härdiga tom. zon 5 vad jag förstått?
Hur som helst, roligt att se lite ädlare lövträd spridda även här på ön :-) Fråga två, hittade ett stort ståtligt lövträd som jag inte känner igen. Någon som vet vad detta är?
wolkenkrabber
06-06-2006, 23:07
Eken kan jag inte svara på förutom att ekar som är planterad i Östersund inte sprider sig själva, men lönnar gör det.
Trädet du hittat är en Lind
Det finns många infallsvinklar på detta, intressant fråga!
Några observationer som jag gjort men som jag inte kan bekräfta med vetenskap, är att fröna till lönnarna har mycket hög grobarhet. Först fälls mängder av outvecklade "näsor" nu i början på juni, och av de som får sitta kvar och mogna och sedan faller gror många. Av dessa överlever en hel del första vintern och våren, och man kan se frösådda lönnapartier "kappas" under flera år om platsen, innan några, ganska få vinner och tar över ljusutrymmet.
Med ek är grobarheten på ekollonen mycket lägre. Men en hel del gror. Av de som klarar att utveckla sina hjärtblad och sedan ett par bladpar till är det dock mycket få som överlever efter ett år. Under och vid många ekar ser man att det endast är ett par frösådder som överlevt de första åren. Kanske det är så få som ett par som klarar sig, av hundratals frösådder, av miljoner ekollon, under en tioårsperiod... Helt klart att ek är mer krävande för att överleva. Och kanske är det naturligt eftersom de ekar som överlever kan göra det i 1000 år.
Det härliga trädet är en lind, som andra skrivit. Missa inte blommen i juli!!!
IceCube
07-06-2006, 06:31
Mina ekar förökar sig otroligt fort.. Men våra lönnar är mycket sega.
Menar du att frösådder blir mer än några år? Eller stubbskott från fällda ekar? Var är detta?
Vore roligt att höra exempel på hur ekspridningen ser ut i landet, om fler har många unga, 5-10åriga ekar på tomten.
Hannele
07-06-2006, 08:24
CITAT (Cilla @ 07-06-2006, 07:53) Vore roligt att höra exempel på hur ekspridningen ser ut i landet, om fler har många unga, 5-10åriga ekar på tomten. Hos oss, på Hisingen, zon 1-2, har alla grannar stora ekar och fröplantor är vanliga. Några får vara kvar på tomten, men då tar jag fram sekatören (det räcker med en stor ek på tomten, som jag inte får röra..  ) Min mor hade fröplanta av bok på sin balkong, 3:e våning, den fick jag, frodas fint, 2 meter nu.
Mycket intressant tråd. Jag har själv rätt länge gnällt över hur svårt det är med ekollon. Förutom att lönnar utvecklar många gånger fler lönnfrön än ekar producerar ekollon, är den största anledningen till att det förekommer 1000-tals fler lönnsådder i skogar och diken den att lönnfröna tål vintern. Då menar jag inte kölden, för den tål säkert båda. Däremot ligger lönnfrön på marken under fuktiga vårar, höstar och våt snö och gror gladeligen på senvåren. Ekollon däremot klarar inte alls lika bra av fukt utan ruttnar och förmultnar mycket enkelt (skalet ser ofta okej ut, men inuti är de svarta och mjuka). Har själv jagat små ekplantor i en park med flera stora ekträd, som producerade ekollon. Visst finns det ekollon på marken, men hittade bara någon enstaka frösådd ek under en buske. Tog från samma träd på hösten ett hundratal ekollon som jag samlade i en påse. Borde dock ha haft dem i fri luft, eftersom nästan alla ekollon grodde i påsen, på hösten. I alla fall ekollon från motsvarande Sveriges zon 3 gror till 90% sannolikhet ungefär. Så grobarheten är det inget fel på om man frågar mig. Det stora problemet är att de inte klarar av att övervintra! Man kan själv titta på ekollonen under ett träd denna tid på året och notera hur förstörda de är (i alla fall i Finland  ) Ett annat problem är det att ekollon gärna äts upp av djur. Speciellt små maskar, eller larver, gör hål i dem och förstör innandömmet. Att så ekollon på hösten i krukor har för mig gått mestadels dåligt. Sådden borde hållas väldigt torr tills den tid på året då ekollon vanligen gror. Detta gäller i alla fall ekollon sådda i trädgårdsjord. Sandjord och såjord kanske är mer skonsam med fukten. Det bör också nämnas att ekar lite högre upp i landet antagligen kan producera ekollon som inte riktigt hinner mogna tillräckligt för att gro. Det är lustigt att det inte finns fler dungar med nästan enbart lönnar, med tanke på hur enkelt de förökar sig. En sak som är till lönnfrönas nackdel är den att de gror av ljus. De gror t.ex. fastän det är relativt kallt och därmed förfryser de små groddarna ofta högre upp i landet. Askfrön hör till ädelträdsfrön som också är besvärliga. De förrutnar knappst så enkelt, men de gror först efter en värmeperiod och en köldperiod. Alltså gror de inte påföljande sommar utan först sommaren året därefter (om de klarar sig så länge). All min info kommer från egen erfarenhet.
Piccante
07-06-2006, 10:51
CITAT (salomo @ 06-06-2006, 23:59) Min fråga: är det så stor skillnad på lönnen och eken på vad som krävs för att de ska trivas och föröka sig? Båda ska väl vara härdiga tom. zon 5 vad jag förstått?
En annan aspekt är att ek och lönn inte har speciellt lika krav på sin växtplats. Eken var planterad vad jag förstod så det hade kanske inte växt ek där alls om ingen hade planterat in den. Ek föredrar halvöppna ganska ljusa miljöer för att kunna växa och reproducera sig. Kanske är det för skuggigt i området pga alla lönnar för att eken ska kunna vara riktigt vital? Sedan tror jag att lönn föredrar fuktigare mark än vad eken gör.
Det här är roligt att lära sig mer om!
Mina observationer är att ekfröna gror på hösten. Det kanske lönn gör också, det vet jag inte, men om de som Dzad skriver är ljusgroende kanske de gror våren efter fallet? Eller samma sommar?
Ekfröna utvecklar sent på hösten en rot. På våren därpå kommer första bladen. Jag kan ha 10 småplantor under mina 3 stora ekar vid sjön på sommaren, men nästa år är de borta. Ekollon finns det så många under ekarna att man kan rulla fram.
Grobarheten kanske är bra om alla faller i god jord, men det gör de ju inte. Kanske gror lönnen lättare (i praktiken, i naturen) för att de kan flyga en bit bort från trädet. För att ekollon ska hamna utanför moderträdets regn- och ljusskugga krävs att ett djur tappar det någonstans elelr att det är rejäl höststorm.
Ask däremot tycker jag i praktiken gror lättare och har bättre överlevnadsförmåga upp i åldern också om de växer tätt, och askbestånd finns på flera ställen jag känner till som är naturligt spridda. Kanske skuggar de inte varandra så mycket som lönnarna gör, där kapplöpningen mellan skotten verkar resultera i att enstaka träd kan bli vuxna.
Mm. Jag har inte speciellt ofta sett ekollon utveckla rot redan på hösten... Om man tar in dem i rumsvärme gror de enkelt på hösten förstås... ibland kan man läsa att ekollon behöver en köldperiod innan de gror, men det visar inte min erfarenhet i alla fall. Är du helt säker Cilla att det är vanligt för ekollon att bilda en rot redan på hösten? Gör de det, förstår jag att de inte klarar vintern! Borde ju vara något helt annat klimat än det vi har här för en liten grodd att överleva vintern. Måste titta noggrannare nästa höst... kanske det var därför mina ekollon grodde så enkelt i dne lite fuktiga plastpåsen på hösten. I alla fall tycker jag att gräsmattor flockas av små lönnplantor på våren, medan jag inte kan komma ihåg att jag sett smålönnar på hösten. Vandrar man i en park här på våren ser man mängder av smålönnar med de typiska hjärtbladen och de första riktiga bladen... de gror ofta på gräsmattor, men efter första gräsklippningen är det kört!  Enligt: http://www.algonet.se/~sta-bod/RK-fro.htmSkall ekollon ha mörker och lång värmeperiod för att gro. Lönn kyla och mörker för att gro... Enligt: http://www.nickys-nursery.co.uk/seeds/page...bonsai-info.htmSka man så ekollon direkt bara (vilket överensstämmer mer med vår erfarenhet). Lönn ska ha köldperiod. Så kanske jag får ge mig, o säga att lönn kanske inte behöver ljus för att gro... köldbehandling och sen värme räcker väl. Fast det är ändå ett faktum att lönnar som gror högre upp i landet oftare fryser bort på våren... Borde ju vara ungefär lika stor överlevnadsgrad om det var värmen som bestämde när de gror. Nåja, det är kanske mer stabilt varmt söderut. Denna, mer kända sida säger dock att lönn behöver ljus för att gro: http://www.backyardgardener.com/tm.htmlMen det säger den om ekollon också... Jaa, överens om vad det är som gäller är dessa sidor inte i alla fall!
Trädet (ZonV)
07-06-2006, 22:40
Jag låter mina ekollon och lönnfrö, "vila" i kylen till efter nyår och sen sen tar jag fram påsen. Får en hög grobarhet då, det funkar! Varför komplicera det!? Lönnfrö som jag har i överflöd som senast t ex Japansk och Ginnala lönn lät jag gro ute, tog bort hallonriset, fick upp så det räcker på det visset..
Tackar för alla intressanta synpuntker/svar. Helt klart är det att även om både lönn och ek formellt båda räknas härdiga i zon 5, så klarar lönnen det bättre än eken avseende hur väl den sprider sig själv. Nu ska jag läsa alla länkarna i tråden =) Intressant det som Dzad skrev är: "Det är lustigt att det inte finns fler dungar med nästan enbart lönnar, med tanke på hur enkelt de förökar sig." Vid resor till 'södra Sverige' har jag ofta noterat ekskogar eller skogar med stort ekinslag, samt såklart bokskogar. Lönnskogar däremot vet jag inte av att jag har sett. Finns det några stora lönnskogar? (Antar att det inte beror på att lönnskogarna växer i lönn (=osynligt)).
CITAT (salomo @ 08-06-2006, 08:14) Tackar för alla intressanta synpuntker/svar. Helt klart är det att även om både lönn och ek formellt båda räknas härdiga i zon 5, så klarar lönnen det bättre än eken avseende hur väl den sprider sig själv. Nu ska jag läsa alla länkarna i tråden =) Intressant det som Dzad skrev är: "Det är lustigt att det inte finns fler dungar med nästan enbart lönnar, med tanke på hur enkelt de förökar sig." Vid resor till 'södra Sverige' har jag ofta noterat ekskogar eller skogar med stort ekinslag, samt såklart bokskogar. Lönnskogar däremot vet jag inte av att jag har sett. Finns det några stora lönnskogar? (Antar att det inte beror på att lönnskogarna växer i lönn (=osynligt)).  I Kanda finns det naturligtvis lönnskogar! Det finns INGA naturliga skogar i Sverige, alla är påverkade av människan. De ekskogar man hittar är alltså främst ett resultat av människans selektion av ekar, i endel fall är ju också ekskogarna planterade för att ge fartygsvirke (t ex på visingsö).
Jag har förresten haft en plan att plantera en liten lönnskog vid sommarstugan...  Fast tror inte det blir av. Fast en lönnduge blir det säkert... verkar dock som om lönn inte trivs så jättebra i jorden fastän det är lerjord.
Big Gardener
08-06-2006, 10:38
Det viktigaste att påpeka i denna fråga är successionsbiologin för eken och lönnen och de olika konkurrensfördelarna som träden har.
I trädsammanhang är eken en primärart medan lönnen är en sekundärart. Dessutom har de olika krav på markförhållanden vilket ger dem olika konkurrensfördelar beoende på i vilken mark de växer och under vilka ljusförhållanden. Varken eken eller lönnen kräver massor med ljus för att de ska gro, men som ungträd är lönnen mer anpassningsbar och kan växa under både ljusstarka och ljussvaga förhållanden. Eken däremot, kräver mer ljus som ungträd och kan inte konkurrera under långvariga, skuggiga förhållanden. När det gäller markförhållanden vill jag nog hålla båda arterna som relativt anpassningsbara men helt klart har lönnen större konkurrensfördelar i näringsrikare markmiljö.
Jag tror att grobarheten hos de olika arternas frön och ollon har viss betydelse också. Det behövs en bra sommar för att ekollonen ska bildas i stort antal och bli ordentligt matade, medan lönnfrön största krav är att det inte ska frysa vid blomningen.
Dessutom beror det också på vilken lönn vi pratar om. Skogslönnen (Acer platanoides) är inhemsk i vårt land medan tysklönnen (Acer pseudoplatanus) är inplanterad. Tysklönnen har större konkurrensfördelar än skogslönnen eftersom den kan växa under torrare och magrare förhållanden. Den har visat invationsartade tendenser i Nordamerika men också i Sverige eftersom den har så bra fröspridning. I Sverige finns det lönnskogar men inga naturliga utan sådana som är planterade för skogsbruk.
Som tidigare påpekats har fröna också betydelse. Ekollonen har högre näringsvärde och äts upp i högre grad än lönnfrö. Ekollonen faller rätt ned eller måste bäras iväg för att spridas medan lönnfrön kan sprida sig betydligt bättre med vinden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|