Full version: klematis - hur tätt?
Gåsis
Har köpt klematis från Estland och nu vet jag inte hur tätt jag kan sätta dem. Har satt upp en armeringsmatta på fullbredd bakom en befintlig rabatt. Hur många får plats där? Det är Huvi, Ilka, Valge Daam, Reinman mfl.

/Åsa
titti49zon6
Planteringsavstånd vid plantering av samma sort 0.7-1m
olika sorter 1-1,5m smile.gif
Gåsis
wacko.gif Jag kommer att ha armeringsmatta i hela trädgården! Man ska inte köpa sju klematis om man inte vet var dom ska stå. Dessutom har dom jag köpte förra året överlevt dom med laugh.gif Jag vill inte vara sån här laugh.gif wacko.gif

Tack för svaret!

Åsa
Betty
CITAT (Gåsis @ 07-06-2006, 08:41)
Man ska inte köpa sju klematis om man inte vet var dom ska stå. Dessutom har dom jag köpte förra året överlevt dom med laugh.gif  Jag vill inte vara sån här laugh.gif  :wacko:

Om det nu är till någon sorts tröst så kan jag bara säga att - jag är likadan! laugh.gif
Jag har en klematisrabatt bestående av tre pallkragar på rad meden armeringsmatta i bakkant som klätterstöd. Första året jag beställde från Estland så blev det sju stycken klematisar. Året efter blev det ytterligare några till - trodde att några i rabatten hade dött så jag satte dit några nya. Men det visade sig att "de döda" inte alls var döda - bara lite sena... Så nu har jag två st i kragen längst till vänster och fyra! i vardera av de andra två kragarna... Det såg ut så här förra sommaren:

I år har jag beställt ytterligare nio stycken... undras var jag ska gräva ner dem då... rolleyes.gif laugh.gif
Gåsis
En fråga till Betty - visst har du grävt ur under pallkragarna? Jag ska sätta mina i en slänt så det blir ganska djupt i framkant men grunt baktill. Tyvärr i full sol, men min tomt bjuder inte på någon skugga.

/Åsa
Betty
Ja jag har grävt ut ca 30 cm under så att rötterna fick plats utan att behöva böjas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon