Hasse_h
14-05-2003, 10:26
Har en hel del jättevallmo som jag gärna skulle vilja plantera tillsammans med något annat som kan komplettera när vallmon blommat över.
Vad har ni planterat tillsammans med era jättevallmo?
Louise i Göteborg
14-05-2003, 10:45
Kirskål, äkerfräken och knölklocka i huvudsak.
Förlåt ett "tyket" svar men jättevalmon har löpt amok och frösår sig överalt. Den har blivet ett svårt ogräs. Så se upp, en sådär 20 år utan rensnig får följder.......
Kerstin i Malmö
14-05-2003, 10:54
Louise
Menar du att du inte rensat bort det innan eller hur? Går själv i väntans tider på den jättevallmo jag satte i fjor och har planterat på tre ställen...
Hasse_h
Jag har satt brudslöja med min vallmo och den brukar bli gigantisk så jag hoppas den ska dölja både vallmo och narcisser...
Kerstin
Hasse_h
14-05-2003, 11:35
Ok...jag är själv lite kluven till vallmon. Den är underbar när den blommar, men ser för hemsk ut när den börjar vissna. Jag brukar rensa bort fröställningarna när de börjar torka för att det inte ska sprida sig en massa frön okontrollerat.
Tänker flytta mina från en vildvuxen rabatt till en jord- och sandhög bakom komposten, där kan de få konkurrera bäst de vill med kirskålen... brudslöja kanske blir ett bra komplement där.
Har oxå brudslöja, täcker snabbt fula blad & hål i rabatten... Andra växter som även de passar fint, är flicköga, astrar, astilbe, jättedaggkåpa, bolltistel...
Ettåringar, som ringblomma, rosenskära, ballongblomma (+ stöd, då), brokkrage, atlasblomma, gurkört, somarslöja, lin etc är bra, de med!
kerstin z5-6
15-05-2003, 19:27
Har tyvärr samma erf som Louise ..gör allt för att utrota men du poppar upp ..värre än toppklockan är de dock inte
Ann i Göteborg
15-05-2003, 19:51
Hos mig trollar daggkåpor bort de vissnande vallmoplantorna. Som smort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.