gustav1977
07-06-2006, 08:12
Hej !
Jag håller på att omplantera mina chiliplantor (inomhus) och stötte på ett problem. För ca 8 dagar sedan planterade jag om 2 st 25 cm plantor i nya krukor (11*11cm). De nya krukorna var endast lite större än de gamla och jag tror att de behöver nya krukor igen då de växer så fort och började blomma igår. Jag har nu köpt 18 cm krukor.
Nu till frågan, är det ok att omplantera plantor med så kort mellanrum som ca 10 dagar eller är risken stor för att de får nån slags chock och mår dåligt av det?
/gustav
Direkt efter en omplantering kan chilin sluta växa och blomma ett tag, men om de har fortsatt växa och blomma tycker jag att det låter som att de har klarat förra omplanteringen utan problem. Då borde det vara okej att plantera om dem igen om det verkar vara trångt i krukan.
När jag omskolar chili, sätter jag dem i stora krukor direkt och det går alldeles utmärkt.
gustav1977
07-06-2006, 14:22
ok, tack för svaren!
Ska omplantera dem igen! Förra gången jag gjorde det så fortsatte de att växa utan avbrott och verkade endast trivas hela tiden!
/gustav
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.