lillgull
Hejsan! Tänkte slänga ut en förfrågan om egna fröer. Förra sommaren så samlade jag in tre olika sorters fröer på egen hand. Jag tog fröställningarna från vit akleja, rosa fingerborgsblomma och röd orientalisk vallmo och la torrt och mörkt och la sedan de små fröerna i varsina påsar.
Nu funderar jag på om det är någon ide att så de här fröerna? Kan jag direktså i en rabatt nu?
Betty
De där tre kommer inte att blomma förrän nästa sommar om du sår dem nu. Aklejan är perenn, de andra två är bienna (tvååriga).
Eva 33c
Inte är väl papaver orientale (vallmon) bienn utan perenn?
Men ingen kommer att blomma i år i allafall precis som Betty skrev. Men nästa år så kommer det nog blommor. smile.gif
Betty
CITAT (Eva 33c @ 07-06-2006, 11:56)
Inte är väl papaver orientale (vallmon) bienn utan perenn?

Ojdå, jag kanske förväxlade den med pionvallmo (P. somniferum) ... fast den är väl bara ettårig..? Tja, vad vet jag! rolleyes.gif laugh.gif
lillgull
OK! Så då sår jag på något lugnt ställe (-läs en ny rabatt) där de kan få vara ifred!
Jag har drömmt om en lite plätt som tar upp temat jordgubbar och mjölk (hörde från GBGs botaniska på odla i p1 i våras)
Nästa sommar ser jag framför mig en liten rund rabatt på ca 70 cm i diameter som är som en vit-rosa-röd grädd-bakelse med stora tunga jordgubbsröda vallmor, och rosa digitalis som ser ut som rosa röda bär uppträdda på strå. ... wub.gif Jag ska ha något mer också brudslöja eller vita flox kanske... Eller kanske vit stjärnflocka? Kanke göra en liten kant av smultron smile.gif... Ohh hoppas det gror!

PS hos mig är orientalisk vallmo perenn iallfall, den kommer på samma plats varje år.. Men jag vill ha fler plantor och de e därför jag tänkte så frö.. Jag älskar deras stora vackra blommor! wub.gif
Sollan
Så i plastkrukor utan botten som du gräver ner. Större chans att de överlerver vårens ogräsrensningar... wink.gif Märker du sedan krukorna med namn vet du också vad det är som kommer upp.
Betty
CITAT (Sollan @ 07-06-2006, 15:57)
Så i plastkrukor utan botten som du gräver ner. Större chans att de överlerver vårens ogräsrensningar... wink.gif Märker du sedan krukorna med namn vet du också vad det är som kommer upp.

Himla smart metod! Tack för ett jättebra tips! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon