Full version: Ulungrönn
Dzad
Har förstått att ullungrönnar är speciellt läckra för sorkar o andra djur... hur exakt borde man skydda dem? Räcker ett hönsnät runt det samt lite häggkvistar, el. hur gör ni?
Vill gärna plantera en sådan rönn vid sommarstugan, och där finns älg, rådjur och antagligen också sork och hare. Blir det en tuff kamp?

Blir förresten träden mindre trevliga för djur efter de vuxit till sig?
KURT
Man behöver nog något tätare runt stammen för att skydda den mot sork, ett riktigt gnagskydd. Dessutom måste du ha ett ordentligt staket om det finns älgar och rådjur. Det finns mycket ont om vilda rönnar nu p g a att det finns alldeles för mycket älg och rådjur.
Sagosessa
Jag bor på landet och har 2 ullungrönnar. Vi har sork i trädgården och gott om hare (och rådjur).
I vintras var jag lite för sen med att skydda träden, så haren hann gnaga lite på stammarna. Som tur var inte värre än att de nu blommar och mår hur bra som helst.
Något sorkangrepp har jag inte sett till.

Mitt tips är att du hängnar in träden med hönsnät (0.9 m högt). Det hjälper mot haren om det inte blir extremt mycket snö. Vill du kan du också doppa oasisbitar i blodmjöl blandat med vatten och ammoniak. Trä de doppade oasisbitarna på pinnar och sätt ner i området kring ullungrönnarna. Håller det mesta vilt borta, men behöver "doppas på nytt" om det regnar mycket/faller mycket snö.
Dzad
Tack för tipsen.
Intressant det där med ammoniak, fast passar nog inte mig då jag inte alls kommer att besöka träden på vintern (bor inte i närheten).

Skall däremot ha både hönsnät och extra skydd runt stammen... Antar att det inte finns mycket man kan göra för att skydda rötterna.

37 euro kostar en ullungrönn här som är 150-200 cm... rätt dyrt. Är inte E-plantor heller... men enligt försäljaren brukar de nog ha fina orange-röda höstfärger... är det vanligt att icke-elit-plantor fallerar på detta?
KURT
CITAT (Dzad @ 09-06-2006, 14:58)
Tack för tipsen.
Intressant det där med ammoniak, fast passar nog inte mig då jag inte alls kommer att besöka träden på vintern (bor inte i närheten).

Skall däremot ha både hönsnät och extra skydd runt stammen... Antar att det inte finns mycket man kan göra för att skydda rötterna.

37 euro kostar en ullungrönn här som är 150-200 cm... rätt dyrt. Är inte E-plantor heller... men enligt försäljaren brukar de nog ha fina orange-röda höstfärger... är det vanligt att icke-elit-plantor fallerar på detta?

Just när det gäller Ullungsrönn så finns det ju rapporter om att endel inte har lika fina höstfärger.

Se också denna och denna
Dzad
Mm. Nån e-planta finns det då inte här att hitta. Ullungrönnen är rätt ovanlig överlag i plantskolor här.
Får köpa den, plantera den i ett mycket soligt läge o hoppas på det bästa.
Vad för slags jord trivs den i? Är lerblandad jord vid sommarstugan...

Om nån säljer ullungrönnfrön finns förresten här en köpare. biggrin.gif
Sagosessa
Jag tycker 37 euro låter billigt.
Jag betalade 800 kr/st för mina (med stamkundsrabatt). De var ganska stora - säkert 3 meter höga och de blommade i år för första gången (planterade dem 2005).
Höstfärgen förra året var helt fantastisk!
Mina är e-plantor men jag vet inte alls vad som händer med Ullungrönnen om den inte är en e-planta.
Röd lär den nog bli ändå, men kanske inte så otroligt lysande röd?
Cilla
Jag har sett ullungrönnar bli gula och bruna innan löven faller av, men också icke E-märkta som blir oranga och röda. Den som säljs som E-planta blir dock alltid illröd.

Man kan be sin plantbutik at ta in träd till en, och det är inte svårt för någon att ta in ett eller några exemplar E-märkta.

37 Euro är billigt för en ullungrönn - var finns detta ställe?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon