Full version: Larvig fråga
Piccante
Jag sitter och försöker sortera kort från förra sommaren och hade hoppats på att kunna få namn på de jag har fotat. Jag noterade aldrig vilken art den här larven kan vara. Någon som vet? Om det är till någon hjälp så är larven fotad på Öland, första veckan i juli. bladet som den satt på är väl sälg eller någon salix?.larv bild.
Airamya
Åh vilken beauty! (ingen aning om vad det är dock, men vacker är den) wub.gif
Gossen Ruda
Bra fråga. Mitt förstahandstips är Körsbärsrödgump med Äpplerödgump som andraval. Jag har bild på den första som stämmer bra men av larvbeskrivningen på den andra arten att döma så kan det vara den också.
hellen99
Vilken sötnos! wub.gif
Är "larvigt" förtjust i larver, men lyckas aldrig få tillräckligt bra bilder på dom (blir suddigt).
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2006, 12:36)
Bra fråga. Mitt förstahandstips är Körsbärsrödgump med Äpplerödgump som andraval. Jag har bild på den första som stämmer bra men av larvbeskrivningen på den andra arten att döma så kan det vara den också.

Tack för det snabba svaret Gossen ruda. Det var inte lätt att hitta rödgumpar i några insektsböcker men jag kollade hos naturhistoriska riksmuséet och hittade en bild tillslut. Körsbärsrödgumpen Euproctis similis är nog den som stämmer bäst med min bild.
Ophelia
Snygg larv och gullig "fjäril" (eler ved de heter). Så luden den är smile.gif

Det är så roligt att kunna få se bilder på dessa kryp. Förunderligt vad det finns för djur i vår herres hage.
Piccante
Jag återupplivar min gamla tråd och fyller på med en ny fråga. Dessa larver har dykt upp i mina föräldrars trädgård den senaste veckan. Nu hade jag äntligen med kameran så jag kunde ta en bild. Vet någon vad det blir av dessa lurviga saker?

Gossen Ruda
Det liknar mest lansettvinge, Simyra albovenosa. Den finns bara utefter ostkusten och larven lever på olika strandgräs men den här tycks mumsa på något annat. Kanske någon annan från samma underfamilj, apatelinae?
Piccante
Tack för svaret Ruda. Jag får hålla med om att den liknar lansettvingen men den borde inte finnas i västergötland. Vilken växt det är som den käkar på vet jag inte riktigt. Mkt förbryllande blink.gif Men jag ska kika vidare i naturhistoriskas samlingar och se om jag hittar någon släkting.
Gossen Ruda
Jag tror det är syreaftonfly, Apatele rumicis. En del färger stämmer inte helt men dom flesta gör det: Vårtor med rödgula hår, sidolinje bred, vågig, gulvit, i densamma en röd, borstbärande fläck under det gulvita andningshålet på varje led, huvud svart. Den finns här och är vanlig och lever på många olika växter.
amaira
Vilket vackert larv! wub.gif
Berith
Håller med, jättevacker. wub.gif Ser ut som lakrits med sockerkristyr. Kunde den inte fått ett vackrare namn?
*Felix matte*
Åh vad vacker den var wub.gif
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2006, 07:35)
Jag tror det är syreaftonfly, Apatele rumicis. En del färger stämmer inte helt men dom flesta gör det: Vårtor med rödgula hår, sidolinje bred, vågig, gulvit, i densamma en röd, borstbärande fläck under det gulvita andningshålet på varje led, huvud svart. Den finns här och är vanlig och lever på många olika växter.

Jag trodde att jag skulle behöva meddela dig den tråkiga nyheten att du hade fel i din identifiering. Men inte då Gossen ruda har aldrig fel biggrin.gif syreaftonfly är det bestämt enligt Bert Gustafsson på Naturhistoriska riksmuseet. så det var inget att hetsa upp sig över för den är allmän. Förövrigt lånar Bert mina bilder till nrm för hans bild på en gammal uppstoppad syreaftonflylarv är lite blek i färgerna. Förövrigt är larven mkt snyggare än den vuxna som ser trist ut, ]syreaftonfly
Gossen Ruda
Nu när jag visste vad det var för larv visste jag också att jag har några foton på den. Det anade jag tidigare också men eftersom jag inte hade något namn gick det inte att söka. Här är ett par av mina bilder.

Inga från Närke
Här kommer några bilder på larver.
Vad blir det av denna tro?

finns 2 bilder till i albumet:
http://www.odla.nu/album/data/inga/4264_p55660.jpg
http://www.odla.nu/album/data/inga/4264_p55661.jpg

Sedan de här små sakerna som fanns i min ormhassel vad blir det av dem:
Piccante
Den första larven är nog en nära släkting till den som jag hade fotat. Liknar treuddtecknat aftonfly Acronicta tridens, de nedre har jag ingen susning om.
Gossen Ruda
Jag vill nog hellre ha den övre till Psiaftonfly, Apatele(Acronycta) psi. Tridens är inte så vanlig och dessutom inte hittad i Närke. rolleyes.gif Åtminstone inte när Gullander gav ut sin bok om nattflyn.

Dom nedre är någon växtstekellarv, obekant vilken art.
Berith
Fina bilder! smile.gif wub.gif
*Felix matte*
Jättefina bilder Inga wub.gif
Mindes att aries haft liknande (likadana?) och hittade tråden smile.gif
Söta eller äckliga larver
Lars-Olof Arvids
Psiaftonflylarven var ju läcker! wub.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon