Full version: Förslag på liljor
klas
Jag är tacksam för lite tips om liljor att ha längst bak i en liten perennrabatt. De kommer att stå framför ett mörkbrunt plank och får gärna vara 1-1,5 höga. Läget är skyddat i zon 3. De får gärna vara både tåliga och vackra, har bara haft krolliljor förut så tips mottages tacksamt. Gärna förslag på perenner att ha framför också.
Kajsa
De asiatiska hybridliljorna är bra, som Casablanca-vit
Citronella- starkt gul
African qeen- gulorange
Pirate- röd
Stargazer- rosa,vit
En favorit i min trädgård är Tigerliljan, den har funnits
i vår trädgård 25 år. Orange med svarta prickar.
Själv har jag många olika perenner runt liljorna som
Akleja, Astilbe, Alunrot, Daglilja, Stjärnflocka, Rosenstav
Nävor, Salvia. Man tar det man gillar!
Liljor vill ha DJUP fin jord, lägger på kompostjord varje höst.
Det är sällan någon lilja fryser bort.
klas
Tack för bra tips!
Av en märklig slump fick jag samma dag jag gjorde inlägget en knippa asiatiska liljor från tidningen Hus & Hem som nån sorts present. Det var tydligen sorterna Cordelia (gul) och Marlene (röd). De var färska och fina så det är väl bara att peta ner dem och ordna lite perenner att skugga fötterna på dem med.
Gossen Ruda
Det jag tycker är det sämsta med att köpa liljor är att det så ofta är fel lökar i förpackningen. Är lite av ett lotteri.
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2003, 07:55)
Det jag tycker är det sämsta med att köpa liljor är att det så ofta är fel lökar i förpackningen. Är lite av ett lotteri.

Som när jag trodde att jag köpte en gul kungslilja, det visade sig vara en vanlig vit...
Eller som när jag på en växtförsäljning, anordnad av STA, köpte en Tigerlilja 'Yellow Blaze' ... den blommar i rosa med svarta prickar, men den är jättefin ändå! Det är som sagt ett lotteri att köpa lökar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon