akagebeck
Jodå, jag satte visst några potatisar och lite salladslök och rödbetor, kunde inte låta bli... Det står att man ska luckra jorden med jämna mellanrum. Jag gissar att med det menas att man ska ta fram den dära "järnklon" och krafsa runt i jorden. Men hur och var och när? Ska man krafsa innan något har grott? Och är det liksom runt omkring man ska krafsa? Hur nära plantorna? huh.gif
rosita
Det blir kanske svårt att luckra innan något grott, för då kanske man flyttar runt de små fröna. När det som du sått har grott, kan du luckra med "järnklon" genom att krafsa försiktigt och inte för nära plantorna. Jag brukar göra det i samband med att jag rensar ogräs och ibland efter regn. När man har gjort det, ser det så krattat och fint ut! wub.gif Man måste vara försiktig närmast plantorna så man inte rubbar deras rötter.
akagebeck
Va bra! Då förstår jag! Jag är nybörjare och försöker läsa mig till det mesta och ibland är det lite svårt att förstå... wub.gif

Tack för svar!
olgak
Ett alternativ till att luckra är annars att tillämpa marktäckning. Man täcker med gräsklipp, hö, halm eller liknande mellan raderna där man sått. Då sköter maskar och annat smått luckringen. Tänk bara på att inte lägga på för tjockt med gräsklipp nära plantan, då kan den bli bränd om värme utvecklas i gräsklippet. Täckningen hindrar ju också ogräsväxten ganska bra och jorden torkar inte ut på samma sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon