Full version: Rosmysterium
Betty
Namnlapparna har kommit bort... sad.gif
Vem är vem på bilden? Den ena är en bourbonros, 'Zigeunerknabe' och den andra är en rosa alba 'Hurdal'.
Rosen till vänster har bruna stammar och något mörkare och matta blad. Rosen till höger har gröna stammar och blanka blad, de nya bladen är lätt rosaaktiga i kanterna.
Båda har få taggar, kanske att den med bruna stammar har lite färre.
Kan någon hjälpa mig att sätta rätt namn på dem? unsure.gif
Fru fet
Den till vänster är en Hurdal. Jag har två, de har alldeles matta blad (den till höger har lite blankare blad va?).
Betty
CITAT (Fru fet @ 07-06-2006, 13:23)
Den till vänster är en Hurdal. Jag har två, de har alldeles matta blad (den till höger har lite blankare blad va?).

Ja, den till höger har blanka och någon aning mer ljusgröna blad än den till vänster.
Fru fet
Utan att vara rosenexpert är jag ganska säker på att den vänstra är en albaros (jag var tvungen att gå ut och titta på mina egna..). Trevlig ros! Jag planterade mina i höstas, de har växt på bra och har nu ca 10 knoppar per planta! wub.gif
Eva 33c
Min Hurdal planterade jag 1999. Den växer som ett litet träd och är nu säkert över 2,5 m högt. En favorit hos mig som aldrig fryst ner det minsta. smile.gif
Bilden togs förra året.
Betty
Tjusigt Eva! Jag funderar på att låta min klättra på en portal... vad tror du, skulle det kunna funka? unsure.gif
Eva 33c
Det skulle säker fungera. Men den har väldigt styva grenar och står bra för sig själv så man behöver inte binda den mot något om man inte vill. Min är ganska kal nertill (den ser nästan ut som ett träd) och det gillar jag för jag har iris sibirica planterad under och de blommar samtidig. Rosen böjer sina skott i en båge och irisen sträcker sig rakt upp. Dessutom står en oxblodsfärgad pion som blommar tidigt bredvd. Dessa tre blev en urtjusig kombination men kom till helt av en slump! Ibland har man tur rolleyes.gif rolleyes.gif
Betty
Det där lät jättevackert! Ska ha strandiris i åtanke om min blir kal nertill. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon