catlady
Har försökt att tjuva mina tomatplantor, men de ser fortfarande bara spretiga ut. De grenar som jag tänkt som huvudstam har en knyck på sig och står snett ut precis som de andra grenarna... Nu börjar jag undra om jag verkligen tjuvat eller kanske plockat bort de nya grenarna som skulle bära tomater...? Kommer det nya igen? Växer tomatplantor mest underifrån eller hur fungerar det? Jag är helt lost. sad.gif blink.gif
*Stintan*
Tjyvarna som man ska ta bort sitter i bladfästet! Det ska alltså inte växa ut sidogrenar på en tomat som ska tjyvas. Stammen binder man upp ordentligt så att den får stöd hela vägen och det kommer sedan blomknoppar i bladfästena men kanske inte längst ner.
Eva 33c
CITAT
Växer tomatplantor mest underifrån eller hur fungerar det? Jag är helt lost

Jag vet inte riktigt vad du menar, men tillväxten sker i topparna. Jag menar det blad som är nederst på plantan kommer alltid att var längst ner. Skulle du tagit av fel skott så kommer det att komma nya som ersättning. De växer då ut från någon vinkeln mellan blad och stam. Vänta lite och se, kanske kan du plåta din tomat och visa den för oss?
catlady
Ja, det fick nog bli en bild! Jag tycker att mina plantor är väldigt låga (30 cm)och har långa grenar i jämförelse vad de borde vara, stämmer det? Vad ska jag göra? wacko.gif
Svante, zon 1
Plantorna ser friska och fina ut och grenarna är precis lagom långa, tycker jag.

Däremot är det svårt att se toppskottet på bilden. När man tjuvar skall man inte kapa det översta, det skall man låta växa vidare.

Om du skulle ha råkat kapa toppskottet av misstag får du släppa upp ett tjuvskott i stället och låta det bilda stam.
catlady
Då undrar jag var toppskottet kommer ut - mellan de översta två grenarna? Jag trodde man skulle låta den översta grenen fungera som stam...? Plantorna har båda förgrenat sig i toppen. Ska jag alltså låta ett nytt skott bli fortsättningen på stammen? blink.gif
Svante, zon 1
CITAT (catlady @ 07-06-2006, 21:32)
Då undrar jag var toppskottet kommer ut - mellan de översta två grenarna? Jag trodde man skulle låta den översta grenen fungera som stam...? Plantorna har båda förgrenat sig i toppen. Ska jag alltså låta ett nytt skott bli fortsättningen på stammen? blink.gif

Jag gjorde en liten bild - inte så snygg men den kanske kan vara till lite hjälp:

De röda skotten är tjuvar. Toppskottet är "toppbiten". Man behöver inte ha bråttom med att tjuva, låt dem växa ut 6-7 cm och ta dem en och en underifrån så ser du vad som är vad.
Eva 33c
Det du kallar för grenar är blad! Just nu har du en stam med 6 blad på (den plantan som är närmast kameran) Nu måste du vänta på att du får ett nytt skott som kan stå för tollväxten. Det kommer att växa ut ett eller flera från stammen i något/några bladveck. detta skott kommer i sin tur att utveckla nya blad och så småningom blomklasar. Får du nya skott i flera bladveck kan du ta bort (=tjuva) alla utom ett. Förstår du hur jag menar?
Kanske någon har ett bra kort på en tomatplanta som visar hur det ser ut?
catlady
Ok, inte tjyva i toppen! Och man ska alltså inte tjyva alla små skott i bladvecken heller... Jag har tjyvat så det stod härliga till, men nu ska jag lugna mig. Tack så mycket för alla svar! Det var tydligen lite mer komplicerat än jag trodde... wacko.gif smile.gif
Svante, zon 1
CITAT (catlady @ 08-06-2006, 20:29)
Och man ska alltså inte tjyva alla små skott i bladvecken heller...

Jo, det kan du göra. Jag menade bara att du skulle vänta lite tills du var säker på vad som är vad.
catlady
...aha... hur ser jag se skillnad på vad som är nya blad och vad som kommer bli blommor? Hur långa måste tjyvarna bli för att kunna avgöra?
Ledsen att jag är så himla okunnig! Jag uppskattar all er hjälp! blink.gif wub.gif
Eva 33c
Jag tror att du ser det om du bara låter plantan växa på! biggrin.gif
Som Svante skrev vänta tills du är säker på vad som är vad. Det är ingen panik med tjuvningen så att något "hemskt" händer om du missar det.
Du ser när blommorna kommer, en lite "klase" sedan fortsätter skottet att växa och bilda ett nytt blad och sedan en klase igen osv. Tomatklasarna kommer så småningom att sitta spridda längs stammen allteftersom plantan växer.
En "tjuv " är egentligen ett nytt skott. Varje "tjuv" utvvecklar blad och blommor om man låter dem hållas. Om man inte tjuvar tomaten kommer den att bli väldigt omfångsrik med tiden och vara lite svår att att hålla styr på men det händer inte precis över en natt.
Låter det svårt så bara vänta och se, jag är säker på att du kommer att förstå hur det fungerar genom att titta på hur din planta växer. Du får tomater även om du inte gör något alls! rolleyes.gif
catlady
Ok, tack så mycket! smile.gif
Katti med torpet
Vad gäller blommorna så brukar de inte komma i bladvecket (där kommer tjuvarna) utan snarare mitt på stammen mellan två blad.
Men som sagt, låt allt du är osäker på växa en bit så ser du tydligare vad som är vad.
catlady
Nu har den ena plantan återhämtat sitt toppskott från min massaker, medan den andre har bildat en helt ny tjock stam bredvid den första. Jag gillade det Katti skrev om att blomklasarna kommer mitt på stammen mellan två blad - det torde göra det lättare att se skillnad från tjyvarna!
Jag tycker dock inte att de växer som de borde. Här är ju folk inne på forumet som pratar om blomning redan! Ger jag dem för lite gödning kanske? En gång i veckan - räcker det? Eller är det stor skillnad på om de står inne eller ute (som mina)?
Eva 33c
Nu har jag varit ute i växthuset och tagit en "pedagogisk" bild på en av mina tomatplantor. tongue.gif
All tillväxt sker i toppen (även i toppen på tjuvarna om de inte tas bort) Du ska alltså inte förvänta dig att det växer ut blommor mitt på stammen. De hamnar där, men tillväxten sker alltså i toppen, ungefär varannan gång ett blad varannan gång en blomklase osv. Att dina inte blommar än beror nog främst på att du klippt dem för hårt. Om du gödslar för lite är svårt att säga eftersom du inte talar om hur mycket du gödslar. Helt klart behöver tomater gödsel. Står de i krukor med köpejord brukar det finnas näring så det räcker några veckor. Men sedan får du nog gödselvattna med något. Mina står i markbädd i växthus och har fått gräsklipp och hushållskompost hittills. Har gjort i ordning en tunna nässelvatten för framtida behov. Hoppas detta kan vara till någon hjälp!:)
catlady
Wow! Tack så mycket! Ja, jag gick hårt åt dem där i början. Hade hört att man skulle tjuva "gärna så fort som möjligt". Hade ingen aning om var eller hur blommorna skulle komma till... wacko.gif
Vilken fin tomatplanta du har! Min har sorgliga hårda blad och är fortfarande inte mer än 40 cm höga. Tycker dock att de tjuvar jag plockat bort sett mer ut som nya blad än blomklasar. Har gett dem flytande Blåkorn 1 gång i veckan. Men de står i en stor balja utan dränering så de håller sig blöta rätt länge - därför kanske de inte får så mycket näring som de skulle... Ska prova lite Guldvatten också hade jag tänkt mig. smile.gif
catlady
Tänkte bara berätta för alla som hjälpt mig att nu NU ÄNTLIGEN har det kommit en liten klase knoppar på min ena tomatplanta! Och den ska jag minsann inte tjuva... wink.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon