Mimsan
hej allihop!
vi har ett stort gullregnsknippe på tiomten där vi nu snart ska bygga hus. Vi har två rätt små barn och därför undrar jag: Hurpass giftigt är gullregn? Ska man ta ner det om man har små barn? Är det ett överdrivet rykte att dom är riktigt giftiga eller stämmer det? Vad är det som är giftligt på gullregnet?
Mvh,
Mimsan som inte vill ta ner träd i onödan...
malin72
här är en sida som kan vara bra om man vill veta vad dom säger ang giftigheten i våra växter... unsure.gif mitt problem blev att jag upptäckte att mycket jag hade var giftigt så man kan nog bli lite nojjig wink.gif
har själv barn men den minsta är 7 så jag förklarar som det är har precis planterat blåregn smile.gif så jag hoppas att det går bra för er och att du inte behöver ta bort trädet

http://www.lindkvist-tradgardscenter.se/gift.htm

du kan söka på gullregn, blåregn här på sidan så ser du allt som skrivits ang giftigheten här på forumet smile.gif smile.gif
carren
Alltså...det där med giftiga växter i trädgården... Jag vet inte vad som är det rätta egentligen men jag väljer inte bort något pga ev giftighet, har tex riddarsporrar som är lite giftiga, och liljekonvaljer. Jag menar, hur ofta äter barn upp en växt eller ens en del av en växt? Det skulle vara en bebis i så fall men småbäsar har man ju koll på, det är ju inte så att de kryper bort till gullregnet och sätter i sig en hel klase med frön utan att du märker det. Och äldre barn som leker lite friare är ju mer kräsna i matvalet än så. Det enda jag gör är att jag plockar bort liljekonvaljbären så att de inte lockar till förtäring, de är ju röda och ser goda ut.

Jag tror inte att det finns några växter som orsakar akut förgiftning av liten mängd. Det mesta brukar vara llite dålig mage eller sveda i munnen. Men kolla på giftinformationens hemsida så kan du bilda dig en egen uppfattning om farornas omfattning.
Hannele
Ca 400 barn per år dricker tändvätska bredvid grillen, så de förs till sjukhus. Men inga barn har skadats av växter.. huh.gif
Mimsan, du kan inte såga bort alla träd och ta bort alla växter... att lära barnen är det enda säkra. sleep.gif
(Barnen ramlar, men man kan lära barnen klättra ner, lära dem hantera knivar, akta bilar, etc.)
Redan en 2-åring förstår,
men man ska ju inte säga 'inte' till småbarn, för det ordet hör de inte; dom kommer bara höra ordet 'gullregn',
så det är bara att låtsas att de inte finns, och visa andra alternativ:

Vi har mycket bär, frukt, smultron, persilja, gräslök... Vi har aldrig undvikit giftiga växter i trädgården.

hälsar
en fyrabarnsmor

Det finns inga registerade förgiftningsolyckor av växter med barn på 50 år,
mycket värre med tvättmedel, medicin och sånt!
KURT
När det gäller gullregn så är det främst fröna som är aktuella för barn att äta. I många fall sätter inte gullregnet frön (gäller vissa sorter), då är det inget problem. AQnnars kan man ju ta bort fröskidorna från trädet, efter blommningen.
Mimsan
Tack allihop för era synpunkter, det lutar åt att jag behåller det vackra trädet. Och låser in tändvätskan!
Mimsan
Betty
Läsvärt
Gloriana
Min trädgårdsmatörförening här i Östergötland hade en barnläkare som ordförande i flera år. Jag frågade henne, när mina barn var små, om giftiga växter. Hon sa att det enda hon skulle undvika var tibast för de fick så lockande röda bär efter blomning och de bären var rätt giftiga. Annars hade hon ALDRIG hört om problem i denna väg. Dessutom behövs det en del frö, blad eller blommor för att det ska komma upp i rejält gifitiga doser.

Andra saker är betydligt gifitigare för barnen. De flesta barn äter inte vad som helst, många barn äter ju inte ens grönsaker och sånt trots att vi föräldrar visar att det är ok. Varför skulle de få sådan glödande lust att sätta i sig gullregnet?

När jag var liten skrämde min mamma mig för gullregn så rejält att jag hann bli vuxen innan jag vågade närma mig detta fantastiska träd. Lär barnen och lås in grillvätskan som någon skrev.
Hannele
woody1, här finns många kloka synpunkter om att ha småbarn och kanske ha någon giftig växt, ta det lugnt.
carren
Alltså, har du något av detta i hemmet: Maskindiskmedel, tvättmedel, tändvätska, lacknafta, T-röd, aceton, brödknivar, så kan du också ha ett gullregn i trädgården.

Jag har själv 3 små barn på 1, 3 och 5 år och tycker att det där om växters giftighet är så överdrivet. Jag har aldrig sett varken mina eller någon annans barn gå fram och bryta av en stor bit av en växt för att sedan tugga i sig. De äter ju knappat ens gurkan på tallriken så varför i hela fridens namn skulle de börja äta riddarsporrar, gullregn eller annat ute?

Den som i så fall ändå kan tänkas göra det är väl en riktigt liten bebis och dem har man ju ändå koll på hela tiden, de kryper knappast omkring som små obevakade jordfräsar.

Dessutom: växter i så små mängder som ett barn får i sig är inte giftigare än att de ger magknip eller svada i munnen. Det är MYCKET värre med de hushållskemikalier vi alla har hemma.

Är du ändå orolig så gå in på Giftinformationens hemsida och kolla upp giftigheten för olika växter, jag tror du lugnas betydligt av det. Och tex gullregnsbaljorna går ju att plocka bort. Jag brukar ta bord liljekonvaljernas röda bär, för de är så lika tex lingoneller andra goda bär. Annat, som fingerborgsblommor får vara.
Susanne i Linköping
Risken för förgiftningar var nog större förr i tiden, när barn gick hungriga jämt. Då pallades det frukt för att äta. Nuförtiden verkar ungarna bara knycka äpplen för att kasta som om de vore snöbollar. mad.gif
KURT
CITAT (Susanne i Linköping @ 08-09-2006, 10:27)
Risken för förgiftningar var nog större förr i tiden, när barn gick hungriga jämt. Då pallades det frukt för att äta. Nuförtiden verkar ungarna bara knycka äpplen för att kasta som om de vore snöbollar. mad.gif

Eller så sågar de ner trädet helt och hållet, eller bryter av det.!
Hannele
CITAT (KURT @ 08-09-2006, 10:36)
Eller så sågar de ner trädet helt och hållet, eller bryter av det.!

Äpplen är väl inte giftiga?? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon