|
Gossen Ruda
07-06-2006, 13:20
Eller är alla positiva? Kattbaby
Anki på Öland
07-06-2006, 13:32
Den stackars hunden då, kunde inte den också få åka med - den kan ju tappa något hekto om den promenerar....... Vacker barnvagn, men skulle helst se ett barn i den!! Anki
Piccante
07-06-2006, 13:34
Daltande på gränsen till djurplågeri skulle jag villa säga! Jag tycker synd om katter som bor i lägenhet, ska de behöva åka barnvagn oxå. Alla djur ska ha rätt till att få utlopp för sitt naturliga beteende, även om djurskyddslagen i första hand är skriven för produktionsdjur (kor, grisar, höns mfl) så borde det även gälla kattstackare.
Whiskuchi
07-06-2006, 13:58
Just den där vagnen var ganska ful, men jag har sett specialvagnar för att köra djur i. Och jag tycker faktiskt att det är bra - så länge den används för att köra katten till lämpligare ställe att gå i koppel på. Att bara ta ut den i vagn saknar mening.
CITAT (Leocarpus @ 07-06-2006, 14:34) Daltande på gränsen till djurplågeri skulle jag villa säga! Jag tycker synd om katter som bor i lägenhet, ska de behöva åka barnvagn oxå. Alla djur ska ha rätt till att få utlopp för sitt naturliga beteende, även om djurskyddslagen i första hand är skriven för produktionsdjur (kor, grisar, höns mfl) så borde det även gälla kattstackare. Det är absolut inte synd om katter som bor i lägenhet! De får precis lika mycket utlopp för sitt naturliga beteende som utekatter och dessutom riskerar de inte att bli påkörda av bilar... Tycker att det går lite för långt när man börjar köra runt sina djur i barnvagnar. Dock kan jag förstå att det är praktiskt om man skall resa med sitt djur. Men som sagt barnvagnar är till för barn, inte djur.
Whiskuchi
08-06-2006, 16:02
Som sagt, vagnen ovan var inget vidare enligt min smak, men denna är ju helt perfekt om man ska åka med djuret!  (eller tycker ni belackare att det vore bättre att ta djuret på armen och dels stressa det onödigt mycket, dels riskera att det smiter??) Påståendet att det är synd om katter i lägenhet var så dumt så det tänker jag inte ens bemöta
Du har nog rätt i det. Djur behöver få vara djur, dom kan aldrig bli människor.
Varför skjutsa runt djuren i vagn? Hundar kan ju förhoppningsvis gå i koppel och har egna ben. Och katter kanske man inte ska släpa runt med ute på stan, annars finns det ju transportburar för transport sträckor.
Ärligt talat det löjligaste jag sett... Släpa runt med katten i barnvagn. *Försöker se mig själv med katten Eskil i barnvagn*
Det tycks vara på sin plats att påpeka att vi inte har minsta aning om *varför* denna katt får åka barnvagn. Matte kanske har ont i ryggen och de är på väg till veterinären/lämplig plats att gå i koppel på etc. Vad vet vi?!
Djurplågeri är det däremot inte det minsta. Det jag ser är en ansvarsfull kattägare som inte låter sin katt utsättas för faror genom att springa lös eller i sele i stadstrafik.
Det enda jag kan tänka mej som negativt är att katten på det här viset tar plats i buss/spårvagn som kanske skulle behövas till en barnvagn med ett barn i. Men som sagt, det kanske finns en fullgod orsak.
Att det skulle vara synd om katter för att de bor i lägenhet är ett påstående som inte stämmer med verkligheten. Däremot är det ansvarslöst att låta katter gå fritt på alla platser utom långt ute på landet. Vi läser 2006 på almanackan nu. Inte 1906! Samhället har förändrats sedan dess. Något att tänka på både för kattens säkerhet och därför att det är fler än Gossen Ruda som är irriterad på lösspingande katter.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-06-2006, 17:06) Instämmer!
Det finns de som menar på att det är bra med en stroller då man är med sina katter på utställningar........ ......det finns ju transportburar med hjul. Jag skulle tycka det vore fruktansvärt pinsamt att komma med en dubbeldäckare till mina två katter.
CITAT (Leocarpus @ 07-06-2006, 14:34) Jag tycker synd om katter som bor i lägenhet, Det är inte ett dugg synd om katter som bor i lägenhet.
CITAT (Leocarpus @ 07-06-2006, 14:34) Jag tycker synd om katter som bor i lägenhet Du får gärna förklara vad skillnaden är på att ha katt i lägenhet och t ex en villa. Jag har haft katter sen -82 och har bott i lägenhet hela tiden och de har inte lidigt.
Whiskuchi
09-06-2006, 18:42
CITAT (Nanna @ 09-06-2006, 07:03) Och katter kanske man inte ska släpa runt med ute på stan, annars finns det ju transportburar för transport sträckor. Man kanske ska med katten till veterinär? Eller ta katten till något grönområde för att promenera den i koppel? En kattransport med storvuxen katt i är ganska tung, säg att själva transportburen väger två kilo. Lägg till en katt på sju kilo och ev. ont i axlarna. Klart att man gärna slipper bära det långa sträckor.
*Felix matte*
09-06-2006, 20:15
Nu vet jag ju inte vad hon skall göra.... men är hon ute på nöjesåk verkar det lite fånigt... fast skall hon tex ta sej till veterinären kan jag förstå henne. Min katt väger nästan 7 kilo + buren (vad den nu väger) men det blir tungt i alla fall.. jag klarar inte av att ta mej till veterinären för egen maskin för jag orkar inte bära så långt. Som tur är har jag alltid haft någon att be om skjutts, men annars så hade jag nog behövt nån slags kärra av något slag. (hade dock inte valt just en barnvagn.. men man tager vad man haver)
catlady
12-06-2006, 09:34
Vilket hallaballoo för ingenting! Kvinnan ska kanske ta med katten till en mysig park där hon kan låta den gå med lång sele? Den har ju ändå inget nöje av att gå på marken i en tungt trafikerad innerstad. Vi vet som sagt här ovanför ingenting om omständigheterna, eller kvinnans resurser. Men jag är säker på att hon tar god hand om sin katt. Och om både hon och katten är nöjda - varför hetsa upp sig så över dessa bilder? Det finns mycket mer groteska och upprörande bilder på människors beteende på nätet om det är det som eftersöks!
anna_rispan
12-06-2006, 11:15
MM, jag har sett en kvinna köra två små hundar i en liten barnvagn. Men när jag ser kvinnan som ska stiga på en spårvagn då tänker jag på att: Hon kanske precis köpt den o ska ta den till en släkting som behöver en vagn. katten kankse hoppar upp helt frivilligt för att få bättre utsikt!! Den sitter ju inte apatiskt o hänger utan tittar nyfiket framåt.
Det är ju faktiskt så att finns det bra allmäna kommunikationer så behöver man ju inte lasta in sina pinaler i en bil. Men man får ju räkna med att se allt möjligt åka med på busssar o spårvagnar också.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2006, 14:20) Eller är alla positiva? Kattbaby Läste kommentarerna till bilderna. Förstår inte varför det misstänks att det skulle vara en stockholmare på besök, när det är uppenbart att det är en urinvånare det handlar om.
Förra veckan var jag i ett villaområde och tog en promenad, såg en liten tjej som gosade med sin katt som hon hade satt i sin docksittvagn. Stackars katt tänkte jag, fast han kunde ju stuckit iväg, en stund senare gick jag förbi igen då hade tjejen stuckit iväg men katten satt kvar! Det såg så vansinnigt kul ut, inte bekvämt, men tydligen gillade katten att sitta där! Skulle haft kamera!  Hälsningar Inglan
CITAT (inglan @ 12-06-2006, 22:41) Förra veckan var jag i ett villaområde och tog en promenad, såg en liten tjej som gosade med sin katt som hon hade satt i sin docksittvagn. Stackars katt tänkte jag, fast han kunde ju stuckit iväg, en stund senare gick jag förbi igen då hade tjejen stuckit iväg men katten satt kvar! Det såg så vansinnigt kul ut, inte bekvämt, men tydligen gillade katten att sitta där! Skulle haft kamera!  Hälsningar Inglan Vad synd att du inte hade kameran med dig.
Gossen Ruda
13-06-2006, 08:27
CITAT (Scrollan @ 12-06-2006, 12:49) CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2006, 14:20) Eller är alla positiva? KattbabyLäste kommentarerna till bilderna. Förstår inte varför det misstänks att det skulle vara en stockholmare på besök, när det är uppenbart att det är en urinvånare det handlar om.  Det är bara det vanliga gnabbet mellan ostkusten och bästkusten. Bussmicke som tagit bilderna är stockholmare. Trevlig kille men kanske lite för fanatisk för att ta bilder på tåg, spårvagnar, tunnelbana och bussar. Men totalt ofarlig för omgivningen.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-06-2006, 09:27) Det är bara det vanliga gnabbet mellan ostkusten och bästkusten. Bussmicke som tagit bilderna är stockholmare. Trevlig kille men kanske lite för fanatisk för att ta bilder på tåg, spårvagnar, tunnelbana och bussar. Men totalt ofarlig för omgivningen.  Ah...du menar givetvis Sveriges framsida och Sveriges baksida. Jodå, jag har kommit i kontakt med en tågnörd, så jag vet att de är ganska så harmlösa för sin omgivning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|