Katti med torpet
Jag har en vision om en mjuk stig genom ett lundparti med markvegetation av hasselört en och annan hosta och några andra skuggväxter. Ur detta vill jag att det skall resa sig flerstammade låga träd med vackra stammar, alt uppstammade buskar.
Min fråga är nu vad ni föreslår för lämpliga träd/buskar.
Jag bor i zon 3(4) och är beredd att jordförbättra en del.
Området jag tänker nyttja var för 50 år sedan åkermark men idag är där gles björkskog och sly, humleblomster och förrymda hallonsnår. Vandrande skugga. Har funderat på våtbädd men antar att jordvolymen blir för liten till träden/buskarna.
Gossen Ruda
Gäller det inhemska träd så föreslår jag hassel och häggmispel.
Katti med torpet
Är inte båda dessa buskar bladtäckta ända nerifrån? Men de kanske går att stamma upp, jag skulle vilja att baldverket bildar ett tak som man kan gå under...
Fler förslag mottages tacksamt, gärna träd. Hur är det med olika lönnar, finns det låga lönnar? Inte nödvändigtvis inhemska...
Gossen Ruda
Dom nedersta grenarna försvinner efter ett tag, framför allt på hasseln. Annars kan man stamma upp dom, fast det tar några år innan dom växer upp. Jag skall se om jag kan komma ihåg att ta något foto från landet i helgen.
Ingo
CITAT (Katti med torpet @ 07-06-2006, 19:44)
Är inte båda dessa buskar bladtäckta ända nerifrån? Men de kanske går att stamma upp, jag skulle vilja att baldverket bildar ett tak som man kan gå under...

Många som egentligen är buskar finns numera att köpa uppstammade till små träd. Häggmispel t ex, jag har också sett uppstammad körsbärsbenved och fler som jag inte kommer ihåg. En del av dem är väl kanske mer typ "radhusträd" och litet för låga att gå under...men kolla runt hos trädgårdshandlarna så hittar du säkert en del.
Dessa färdiguppstammade buskar brukar dock inte vara flerstammiga.

En fin liten lönn är kopparlönn som man kan ha som upprätt buske eller litet (och oftast flerstammigt) träd. Men den har jag mest sett säljas som rätt små ex, och den växer inte fort, så det kan ta tid att få det resultat du vill. Men då kan man verkligen snacka om vackra stammar. Och apropå det finns ju också olika strimlönnar, de blir inte så stora.

Sedan var det ju någon...minns inte vem...som till en utställning gjorde en liten skuggig lund av vildplommon. Fast exakt vad "vildplommon" vet jag inte, har inte hittat det i någon bok eller i handeln, kanske någon annan kan förklara?
Ophelia
Jag tycker ginnalalönnar fina till vår och höst. Trevligt vackra blad. Här där jag bor har man mycket buskage av ginnalalönn, väldigt vackert.

Du har inte lust att ha stora rosenbuskar som t e x japansk klätterros?
AnnaQ
Flerstammigt glanskörsbär?
Mia, zon 3
Cornus 'Eddie's White Wonder'
Högväxta olvonsorter
Sammetshortensia
Magnolior
Katti med torpet
Tack för alla bra tips!
Är det någon som vet hur härdig och hur stor en Himalaya-björk blir?
Tror jag såg en sådan på TV hos Hannu Sörenström. Krivvita stammar kan nog vara läckert mot mörka marktäckare men det klart, björkar är törstiga...
Ophelia
Runt 10 meter kan jag tro att de blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon