Full version: Död buskpion?
Carina i Västerås
Hej
Köpte en buskpion i höstas från Rockdala. Inte ett liv har jag sett på den hittills. sad.gif
Pinnarna ovan jord är torra, tror ni att det kommer upp ngt från rötterna eller är det kört? När plantan levererades var pinnarna också torra men det fanns en massa gröna ovedade grenar bredvid som kom från roten. Dessa ovedade grenar frös ner nu i vinter.

Vad göra?
hälsningar Carina
Ninni
Det är nog bara att vänta, men det verkar lite oroväckande kanske. Mina pioner har kommit upp 20 centimeter (bor utanför Stockholm) Men de står soligt och är gamla, det kanske gör att de är tidiga!
Ewa L
Jag har 2 pioner ca 1 meter från varandra = exakt samma betingelser. En bondpion och en doftpion. Den ena (minns inte vilken av dem det är) har kommit upp ca 15 cm, den andra ingenting.
Kände lite försiktigt med fingertopparna över vedaskan som jag lagt överst, och si wub.gif där känns små förhårdnader, typ babybissingar. Tror att vi generellt få ha större tålamod och vänta lite längre denna vår.

Samma sak med mina 4 Hostor. Trodde sniglarna hade tagit dem, men nej, "syns inte, men finns ändå." biggrin.gif
Louise i Göteborg
Buskpioner är senare änn örtartade dito, hos mig i alla fall.
Visst kommer det nya skott från backen men inte många. Topparna på de gamla grenarna fryser ofta på vintern och det ser ganska dött ut. Det spricker skott på grova grenar - sent.
Fialotta
Härligt...nu blev jag lugnad...
en röd sort har kommit hos mig...men inte den vita pionen jag satte förra året...då är det tydligen en senare sort rolleyes.gif
Tar en kopp fika i solen och lutar mig tillbaka o väntar tongue.gif
SannaM
Min mor gjorde ett tappert försök med en buskpion som tvärdog första vintern. Köpte en ny och satte på annan plats med gott resultat. Döm om förvåningen när den döda buskpionen efter 2 år dyker upp igen och sedan dess har kommit snällt. Ge alltså ALDRIG upp!
SannaM
Carina i Västerås
Hej och tack för alla svar!
Det finns hopp så jag får väl försöka stå ut. Att vänta är inte min starka sida.......
biggrin.gif

hälsningar Carina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon