Full version: Passionsblommor?
aifoSSofia
Hejsan!
För ungefär ett år sedan såg mina plantor av passionsblomma dagens ljus!
Det är dels från frukter från affären med stora blad och dels en sort från fröpåse, Passiflora coerulea, med mindre blad, som tog längre tid på sig att gro.

Jag har flera plantor. Några av fruktplantorna fick stå ute förra sommaren, alla har annars stått i ett vanligt lägenhetsfönster. Några har fått flytta ut i år igen.
Jag har inte beskurit dem, men någon har förlorat toppen pga olycka! de förgrenar sig i vilkat fall rätt bra ändå och är ca 50 cm i medel. De har nog stått i lite små krukor, ca 15 cm.

Min fråga är nu hur jag ska göra för att få dem att blomma. Är det kört om jag inte kan ha dem svalt under vintern? snälla hjälp!!! visst är de vackra utan blommor men målet är större!!! ;-)

Tack till den som vet nåt!!
Alexander-VG-zon3
det hjälper med vintervilla . tror jag för att få blommor på dom
aifoSSofia
mmm...som jag misstänker då! men är det kört om man inte kan ordna det?
Alexander-VG-zon3
CITAT (aifoSSofia @ 07-06-2006, 19:00)
mmm...som jag misstänker då! men är det kört om man inte kan ordna det?

i din zon kan du ha den ute rätt så länge om du kan ha dne ute så håll dne uanna från regn,snö på´hösten och vinter och då får dne ju sin vintervila.

här är en länk om vad den klara av
http://davesgarden.com/pf/go/1193/index.html
så i kruka så kannske ta in dnei vid -5c .jag ska själv ha min första vinter nu med en så jag kan inte säga säkert hur mycket dom klara . smile.gif smile.gif
rosita
Jag sådde med frön från en passionsfrukt i somras och den blommade redan då. Den växte bra och blev ett par meter hög, planterad i en 4 -5 liters kruka. Jag vinterförvarade den 5 -10 grader, satte ut den i maj och den är härligt grön och fin, men har inte blommat ännu.
Plantera om dem i större krukor och ge dem lite gödning, så tror jag nog att det kommer blommor lite senare i sommar, så misströsta inte. rolleyes.gif
aifoSSofia
Tackar!
ska genast gå och pyssla om dem lite! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 07-06-2006, 19:11)
Jag sådde med frön från en passionsfrukt i somras och den blommade redan då. Den växte bra och blev ett par meter hög, planterad i en 4 -5 liters kruka. Jag vinterförvarade den 5 -10 grader, satte ut den i maj och den är härligt grön och fin, men har inte blommat ännu.
Plantera om dem i större krukor och ge dem lite gödning, så tror jag nog att det kommer blommor lite senare i sommar, så misströsta inte. rolleyes.gif

för att blomma hadde jga satt dne i vinterförvaring man måste tänka till nästa år med . alltså jag vet inte hur exakt hur dne vill ha me dknoppsätning å blommor . med direkt efter frösådd så kanb det säkert bli blommor . men jag tror ändå en vinterförvaring gör att dne får kraft till att blomma det andra året med . men utan vintervila får den jobba på året om och orkar kanks einte sätta knopp
Emma
Visst kan de blomma utan vintervila.
Ett problem är att de lätt blir rangliga efter en inomhusvinter men om du vill kan du ju vira den runt ett stöd så att det inte märks när den skjuter fart med nya gröna skott på våren, alternativt skära ner dem på våren.
Så länge de ser ut att trivas och växer så skulle inte jag planterat om mina. I vissa fall blommar plantan tidigare i en lite mindre kruka, annars sätter den igång att fylla krukan med rötter innan den skjuter nya skott, och eftersom blommorna på både edulis och caerulea kommer på nya skott dröjer det lite längre.

Rosita:
Jag är imponerad av din edulis (jag antar att det är en sådan) som blommade redan första året. Enligt mina erfarenheter är det inte så vanligt för den. Hoppas att den blommar fint iår med.

Lycka till.
Hälsningar Emma
Alexander-VG-zon3
fast om jag ska vara ärlig med vintervila så komemr dne någ blomma mer . har man den i en vintervilla så kommer dne kunna orka att sätta emr knoppar och .än att var igång en hel vinter och sen även försöka få fram nån blomma . det kan bli tufft för den . så har aman mölighet ha den ute tills det bler nån frost natt sen långsamnt ta in den och ha så ljsut det går . å då får man hopaps att dne fått nån fomr av vintervilla under hösten och vinterdelen utan att dne måste gå in i överlevandsnivå som dte bler igenom ne hel vinter ner tilll -10c .
Emma
När passifloror övervintrar inne brukar de enligt mina erfarenheter inte "vara igång" hela vintern dessutom har jag sett en edulis som övervintrat inne i torr varm miljö som var minst lika vacker och blomvillig frammåt sommaren som de som övervintrade svalt.

I vissa fall tycker jag att det skrivs om övervintring som ska göras på ett visst sätt och ibland tror jag att det blivit standard repliker.
Man ska komma ihåg att många passifloraarter är tropiska och inte alls vill ha ner till 10 grader utan att det är en kompensation för det dåliga ljuset hos oss och göra det bästa av situationen.

Jag har fått lära mig mycket genom vänner jag delat med mig sticklingar till. De har ställt plantorna som det passar hemma i vanlig inomhusmiljö och inte alls följt böckernas odlingsråd.
En av dem var grönare och frodigare efter vintern än vad mina någonsin varit och jag som följt tips om övervintring.

Jag tror att dina plantor mycket väl kan bli finfina aifoSSofia

Hälsningar Emma
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma @ 07-06-2006, 22:54)
När passifloror övervintrar inne brukar de enligt mina erfarenheter inte "vara igång" hela vintern dessutom har jag sett en edulis som övervintrat inne i torr varm miljö som var minst lika vacker och blomvillig frammåt sommaren som de som övervintrade svalt.

I vissa fall tycker jag att det skrivs om övervintring som ska göras på ett visst sätt och ibland tror jag att det blivit standard repliker.  
Man ska komma ihåg att många passifloraarter är tropiska och inte alls vill ha ner till 10 grader utan att det är en kompensation för det dåliga ljuset hos oss och göra det bästa av situationen.

Jag har fått lära mig mycket genom vänner jag delat med mig sticklingar till. De har ställt plantorna som det passar hemma i vanlig inomhusmiljö och inte alls följt böckernas odlingsråd.
En av dem var grönare och frodigare efter vintern än vad mina någonsin varit och jag som följt tips om övervintring.

Jag tror att dina plantor mycket väl kan bli finfina aifoSSofia

Hälsningar Emma

jag tror dig jag skrev inte att det var fel det du skrev . wub.gif
dom bler säkert jätte fina inne med utan vintervila men dte är ju vad man har för miljö med .

men jag hadde rekomenderat vintervila det står i nästan alla mina krukväxt böcker att den ska ha en vila på +5c-10c . och nästan alla våra växter samlar ju kraft under vintern och även till knoppbildning .

så här står det i en av mina krukväxtböckert *passionsblomman behöver mycket ljus men ingen överdriven värme .den kan till och med sluta blomma om temperaturen hålls konstant över +20c .

sen lite till

på vintern ska den ha fårtfarnade ha mycket ljust men mycket svalt (asbolut frost fritt) placering.

här står även i en anna bok

vintertid bör den stå svalt 10-15c . trost sitt tropiska ursprung klarar den förvånatsvärt låga temperatur,till och med enstaka minusgrader-fast det är inte att rekomendera . där står även

*skriver i mina ord detta sista men ändå från boken *
att den klara vintern bättre i äldra hus med av stäng element i en glasdverand eller nåt liknade och i välisolerad lägenheter så kan den tappa bladen och då står där att bor man i en lägenhet så är det bättre att övervintra den i ett ljust garage .
aifoSSofia
Hm... nu vet jag inte va jag ska göra smile.gif
Intressant diskussion!

Jag har haft alla plantorna inne i vinter ovanför helt avstängt element, de har inte växt något förän nu i vår, kanske har de fått vila lite!

Jag har nu planterat om dem i större krukor och håller på att vänja dem vid att bo ute! Hoppas de gillar det!

Hälsningar Sofia
Alexander-VG-zon3
det går har dom inne på vintern med hög temp och dåligt ljus .
men jag anser att dom bler utmattade och bler klena .
får dom därimot en behövlig vinter vila på 5-10c så samlar dom karft till att sätta mer o mycket blommor .
mn som andra sagt så går dte få blommor innehom hus med fast dne inte fått v intervila .
men om du läsre vad jag skrivt anser jag att den behöver vintervila och då kan orka sätt mer knopp wub.gif
Margaretha
Har ett par jättar på min inglasade balkong som är översållade med knoppar och blommor. De har övervintrat där ute - med fläkt som hållit fem plusgrader ungefär.
För att inte förlora dem tog jag sticklingar av bägge i höstas. De stod länge i ett glas i köksfönstret, fick till slut rötter och så småningom -vid jultiden- en kruka.
De står i ett norrfönster - pga platsbrist - och i mars behövde de spalje och de växer så det knakar. Den ena blommar t.o.m. trots den alltför mörka placeringen.
Så de verkar kunna ha det lite hur som helst faktiskt! Härliga växter!
wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon