CITAT (Emma @ 07-06-2006, 22:54)
När passifloror övervintrar inne brukar de enligt mina erfarenheter inte "vara igång" hela vintern dessutom har jag sett en edulis som övervintrat inne i torr varm miljö som var minst lika vacker och blomvillig frammåt sommaren som de som övervintrade svalt.
I vissa fall tycker jag att det skrivs om övervintring som ska göras på ett visst sätt och ibland tror jag att det blivit standard repliker.
Man ska komma ihåg att många passifloraarter är tropiska och inte alls vill ha ner till 10 grader utan att det är en kompensation för det dåliga ljuset hos oss och göra det bästa av situationen.
Jag har fått lära mig mycket genom vänner jag delat med mig sticklingar till. De har ställt plantorna som det passar hemma i vanlig inomhusmiljö och inte alls följt böckernas odlingsråd.
En av dem var grönare och frodigare efter vintern än vad mina någonsin varit och jag som följt tips om övervintring.
Jag tror att dina plantor mycket väl kan bli finfina aifoSSofia
Hälsningar Emma
jag tror dig jag skrev inte att det var fel det du skrev .
dom bler säkert jätte fina inne med utan vintervila men dte är ju vad man har för miljö med .
men jag hadde rekomenderat vintervila det står i nästan alla mina krukväxt böcker att den ska ha en vila på +5c-10c . och nästan alla våra växter samlar ju kraft under vintern och även till knoppbildning .
så här står det i en av mina krukväxtböckert *passionsblomman behöver mycket ljus men ingen överdriven värme .den kan till och med sluta blomma om temperaturen hålls konstant över +20c .
sen lite till
på vintern ska den ha fårtfarnade ha mycket ljust men mycket svalt (asbolut frost fritt) placering.
här står även i en anna bok
vintertid bör den stå svalt 10-15c . trost sitt tropiska ursprung klarar den förvånatsvärt låga temperatur,till och med enstaka minusgrader-fast det är inte att rekomendera . där står även
*skriver i mina ord detta sista men ändå från boken *
att den klara vintern bättre i äldra hus med av stäng element i en glasdverand eller nåt liknade och i välisolerad lägenheter så kan den tappa bladen och då står där att bor man i en lägenhet så är det bättre att övervintra den i ett ljust garage .