Eva i Skåne
Jag övervintrade mina ahlströmeria-rhizomer i en kruka med jord i mörkt utrymme, max 10grader. Sen har jag gått och väntat på att det skulle börja spira.
För ett par veckor sedan gjorde jag det man inte ska - grävde runt i krukan för att se om det fanns nåt liv kvar. Rhizomerna ser kraftiga och friska ut, men inte tillstymmelse till utväxt. sleep.gif

Ska rhizomerna vara stående??? Kommer skottet från toppen av den? Mina ligger ner i krukan med kanske 4-5cm jord över. Är det fel? Ska dom vara stående?

Jag har bara övervintrat dahlior tidigare och där spelar det ju inte så stor roll hur man stoppar dem i jorden, Groddarna letar sig upp till ljuset ändå.
Flyguy
Jag klämde ner sådana i höstas, egentligen trodde jag inte dom skulle klara vintern häruppe (Örebro), men jag satte dom ganska djupt, 20-25cm, en ren chansning.
Glad och förvånad blev jag när det började sticka upp grönt både här och var i mitten av Maj! Jag såg varken upp eller ner på knölarna, okunnig som jag är, men det verkade som det funkade bra ändå. Nu återstår att se om de även bär blom..... rolleyes.gif
Flyguy
Har man sett, det vart ett par blomster! biggrin.gif
Gillan
CITAT (Flyguy @ 29-07-2006, 17:23)
Har man sett, det vart ett par blomster! biggrin.gif

Waoow! Grattis.

Jag har en som är jättevacker, som jag köpte tidigt i
våras. Och jag har mina planer på att försöka få den
att övervintra. Så kom gärna med tips om hur man gör smile.gif
Flyguy
CITAT (Evgeni @ 29-07-2006, 18:20)
Waoow! Grattis.

Jag tror att Du själv har en del av svaret i Din signatur, "De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!"
laugh.gif
Jag skall försöka dela plantan nu i höst och prova lite alternativa placeringar, som det blev nu var det en ren chansning, den överlevde och blommade, men inte speciellt rikligt. Kanske den står för djupt, för varmt, för lerigt, nu är knölarna djupt nergrävda i lerjord och det är väl inte idealet. Många skott stack upp ur jorden, men gick tillbaka, vissnade eller växte helt enkelt inte.
Kanske det blir fler svar framåt våren... smile.gif
Gillan
CITAT (Flyguy @ 29-07-2006, 19:09)
CITAT (Evgeni @ 29-07-2006, 18:20)
Waoow! Grattis.

Jag tror att Du själv har en del av svaret i Din signatur, "De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!"
laugh.gif
Jag skall försöka dela plantan nu i höst och prova lite alternativa placeringar, som det blev nu var det en ren chansning, den överlevde och blommade, men inte speciellt rikligt. Kanske den står för djupt, för varmt, för lerigt, nu är knölarna djupt nergrävda i lerjord och det är väl inte idealet. Många skott stack upp ur jorden, men gick tillbaka, vissnade eller växte helt enkelt inte.
Kanske det blir fler svar framåt våren... smile.gif

Ok! Då är det väl bara att försöka då tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Det är faktiskt sannt som du säger ( vad gäller signaturen alltså ),
Jag provar allt, både möjligt och omöjligt wub.gif. Skam den som inte
testar laugh.gif
Eva i Skåne
Grattis!

Mina har inte visat sig ovan jord, varken de som finns i en kruka med jord eller de jag grävde ner (djupt) i en rabatt.
Tror inte det är en blomma jag kommer satsa på fler gånger unsure.gif
Gillan
Jag visste ju redan när jag skrev det förra inlägget att jag
någonstans hade hittat information om Ahlströmerian och
sparat. Frågan var bara vart!?

Nu hittade jag den i alla fall och hoppas att ni kan ha nytta av den.

Alströmeria - Odlingstips
-----------------------------------

Ett garanterat exotiskt inslag bland dina sommarblommor! Alstroemeria Princess Lilies blir 30-40 cm höga (kan variera något beroende på sort) och har ett av naturen kompakt och buskigt växtsätt. De belönar dig med rikligt av blommor under hela sommaren. Partiplantskolan är för närvarande de enda, och de första, i Sverige som saluför alstroemeria för trädgården. Vi smygstartade redan i fjol, så kanske har du redan haft turen att prova en alstroemeria? Plantorna kan hittas på Coop Bygg & Trädgård över hela Sverige lagom till Mors Dag 2005!
Sorten Aiko med ljusrosa blommor

Plantering och placering
--------------------------------

Alstroemeria utgör dekorativa inslag i rabatten

De kan odlas både i rabatten och i urna. Plantera alltid om i en större kruka för bäst tillväxt. De föredrar att stå i sol-halvskugga och behöver väldränerad jord. Optimalt är om de kan stå med ”huvudet i solen och fötterna i skugga”, precis som klematis. Blir rötterna för varma, kan blomningen avta. Skugga med hjälp av andra plantor! Eller varför inte plantera ut alstroemerian direkt i rabatten tillsammans med sommarblommor eller perenner? Eftersom de är känsliga för den förrädiska vårfrosten, var försiktig till dess att de sista frostnätterna har passerat. Plantan tål i och för sig någon tillfällig minusgrad, men det är ju synd på blommorna om inte annat.

Skötsel
----------

Ge näring vid varje vattning under sommaren, den överdådiga blomningen kräver energi! Vattna regelbundet, jorden ska vara jämnt fuktig. Skulle olyckan vara framme och växten torkat ut och blivit risig, kan man prova att klippa ner den till ca 1 dm och låta den växa ut med nya skott. Det är inte nödvändigt att ta bort överblommade blommor. Dock kan man när blomningen är över på ett skott, rycka upp hela skottet. Detta gynnar nya blombärande skott, som får plats och ljus att växa upp.

Prova gärna att övervintra plantorna. Ta in dem när frosten kommer, ställ dem svalt (ca 10 grader) och dra ner på vattningen över vintern. Plantan kan vissna ner helt, men den kommer igen! I februrari-mars kan man ta fram krukan och rensa bort döda rotdelar och plantera om de friska, levande rötterna i ny jord på samma djup som de vuxit tidigare. Börja öka vattningen lite försiktigt. Snart kommer nya skott och blommor!

Visst du att alstroemerian…
-----------------------------------

kommer från Sydamerika

har blad som växer upp-och-ned

är mycket bra till snitt

är uppkallad efter svensken Klas von Alströmer (son till Jonas Alströmer, känd för att ha introducerat potatis i Sverige)

[B]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon