Full version: skugga/ ventilera
katah
Vi funderar här fortfarande den optimala lösningen för skuggning i vårt växthus.
Växthuset har en långsida mot söder 13 kvm, mot husväggen.

Om vi lyckas ventilera växthuset så att värmen inte stiger över 28-30 grader, behöver vi då skugga alls?
eller är solstrålarna helt enkelt för starka genom glaset oavsätt värmen?
Eva 33c
Jag har faktiskt aldrig skuggat mitt växthus. Har odlat i det i 11 år nu. Lite skuggat blir det tidigt på våren då jag har bubbelplasten på men sedan gör jag ingenting. Det är 13 kvm stort, har ena långsidan mot söder och har 5 självöppnande luckor. Väggarna är av glas men taket av kanalplast (eller vad det heter). Jag tror att det är just plasten i taket som hjälper till här. (Bara en teori) När solen står som högst lyser den in genom taket istället för väggarna och plasten är ju inte helt "klar". Det står också en rönn utanför som skuggar en liten stund mitt på dagen.
Det var kanske inte riktigt svar på din fråga. Men jag tror att det framförallt är värmen som skadar växterna, så i teorin borde det väl funka som du säger. Men det kommer säkert fler svar. rolleyes.gif
jåj
CITAT (katah @ 07-06-2006, 21:21)
Vi funderar här fortfarande den optimala lösningen för skuggning i vårt växthus.
Växthuset har en långsida mot söder 13 kvm, mot husväggen.

Om vi lyckas ventilera växthuset så att värmen inte stiger över 28-30 grader, behöver vi då skugga alls?
eller är solstrålarna helt enkelt för starka genom glaset oavsätt värmen?

Vis funkar det att ventilera, men en vindstilla dag då räcker inte en öppen dörr och massa fönster.

Växterna klarar att stå i solen ute såljuset är inte probleme.
Det är temperaturen som stiger otroligt när det blir "vindstilla" och mängder av vatten måste avdunsta för att kyl växten.

Men en stor fläkt kanske kan hjälpa en stilladag ?

JÅJ
Katti med torpet
Jag tror du kan få svårt att hålla temperaturen så låg utan skuggning, åtminstonde om det är ett soligt läge.
I mitt växthus sticker temperatur lätt upp mot 40 grader om solen ligger på trots att alla spjäll är öppna (dörr och 4 fönster + golvluckor).
Tror att det är enklare att få ner tempen mha skugga än med ventilation. En varm dag är det ju inte precis sval luft man ventilerar med även om det blåser...
Vissa växter trivs inte med stark middagssol oavsett om de står ute eller i växthus men det kan du ju styra med ditt växtval.

Pratade du inte tidigare om att sätta en markis på väggen över växthuset? Det tycker jag låter som en lysande idé (om än inte helt billig). Den kan du ju dessutom koppla automatik till så att den går ut när det blir för varmt i växthuset.
Det fina med en markis är ju att du får skuggan på utsidan av huset, värmen kommer aldrig innan för glaset. En skuggväv inne i växthuset ger inte samma effekt. Även om den skyddar plantorna mot direkt strålningsvärme så värms ju luften mellan glaset och skuggväven upp och måste ventileras bort.

Du kan ju prova med fiberduk som skuggväv lite provisoriskt i början så vet du hur varmt det blir. Fiberduk kostar inte så många kronor.
katah
Jo, vi funderade även markisen, men det fanns inte plats på väggen/taket för markiskonstruktionen och vi sålde markisen.

Nu funderar min man om att sätta en soldriven ventilfläckt, som startar precis då man behöver den, när solen skiner.
Fläckten skulle blåsa in uteluft som är kallare än växthusluften och den varma luften skulle tryckas ut genom takluckorna och även genom den öppna dörren på andra änden.

Vi har förut skuggat just med den vita fiberduken, i väntan på den "Perfekta"-lösningen rolleyes.gif

Vi är borta rätt mycket under sommaren, så än välfungerande ventilation och bevattning är en förutsättning för att jag ska odla överhuvudtaget.

Vi har glas även på taket och en böjd mellan tak och vägg .

Vi värmer växthuset under vintern med restvärmeblåset från huset och det samma luft hjälper att kyla ner på sommaren och sätter luften i rörelse.

Min man tycker att tekniken är underbart ... det är skönt...

Vårt växthus stannar vid 30-32 utan skuggning just nu, men jag tänker den underbara sommaren som håller +28 grader en hel månad biggrin.gif
jåj
Varför så rädd ? att skugga ?

Gör som "profsen" kalka på solsidan om inte orken och möjligheten att varje dag välja skugg gardiner framme eller fråndragnan!

Att inte skugga skadar mer än att missa !!!!

JÅJ
katah
rädd? biggrin.gif Njaa...

men det är så här att växthuset fungerar som inglasad altan och när jag sitter här inne i vardagsrummet och tittar ut genom altandörren, vore det trevligt att se ut och inte se bara massa gardiner.

Det andra alternativet är att skaffa snygga gardiner / markis / något som vi inte har kommit på än.

Och det vi kommer att göra , ska bli då snyggt och bra...men det kostar pengar.

Därför frågar jag här om det är så, att själva solstrålen är för stark eller är det bara värmen som kan skada??? huh.gif smile.gif
katah
Jåj, du ger två råd som jag inte riktigt får ihop:

Växterna klarar att stå i solen ute såljuset är inte probleme.

Att inte skugga skadar mer än att missa !!!!

Det första säger du att solen skadar inte
och i den andra att "inte skugga" skadar mer än att "missa" ( skugga?) alltså samma sak två gånger!

Jag är inte ute efter att vara petig utan vill bara veta vad är riktigt och hitta som sagt den optimala lösningen för oss! wacko.gif smile.gif
Anna Maria
Jag har nu växthus för 4:e året, första säsongen med nya växthuset i nya trädgården. Och vilken skillnad det är pga placeringen! Nu står huset verkligen i solgasset, tidigare skuggades det av grannens hus och stora träd från efter lunch ungefär. Nu strålar solen från tidig morgon till sen em, och jag har för första gången kalkat glasen. Förut hade jag fiberväv hängd över linor i taket. Det blev en väldigt vacker dager inne i växthuset, jag sprutade ut färgen så det blev lite softat. I den värme som varit de senaste dagarna har jag inte fått ner temperaturen trots två dubbla + två enkla takfönster och dörren öppen, men med skuggningen blev det helt ok därinne.

maria utan för enköping
Lady Hamilton
Jag har ett litet växthus på ca 6-7m2 Och jag har två fönster med automat öppnare. Jag använder mig av fiberduk som "skuggning" eftersom jag har sol på växthuset mest hela dagen. Jag tycker att det fungerat "hyffsat" med fönsterna öppna + dörren smile.gif Men i våras köpte jag mig en fläkt som kan användas som värme fläkt och kylfläkt (cirkulera luften) och vilken enorm skillnad på luft temperaturen det har blivit i växthuset ! smile.gif Speciellt nu de senaste dagarna när det har varit så extremt varmt har jag märkt vilken skillnad en fläkt gör.....
(tusen tack till kerstin m.fl. som tipsat om fördelen med fläkt även sommartid)
jåj
Vad jag menar är att när luften inte cirkulerar fritt runt växterna så stiger temperaturen i dessa till skadliga nivåer.

Vitsen med växthuset är att begränsa luftväxlingen runt växterna så det blir att skugga!
Så vida du inte instalerar en fläkt som åstakommer ett lika effektivt luftbyte som odling i det fria.

JÅJ
Helen vid Ljungan
Hej! Mitt växthus på ca 16 kvadrat. Jag har skuggväv i taket och mot södersidan samt tre takfönster med automatik. Men jag har haft problem med överhettning. Det som jag kompletterade med förra sommaren var en sprinkler i taket och en timer (Hozelock) på vattenslangen. Då lyckades jag få ner temperaturen på en aceptabel nivå. Jag behövde inte bekymra mig om vattning heller. Odlar i sand och gräsklipp så dränneringen är god.
MVH Helen
katah
Hmm, Hamilton var alltså nöjd med sin extrafläkt...

jag känner att jag inte riktigt får ut svaret på det viktigaste frågan jag har, kanske det är ingen som vet ...

men jag tjatar ändå:

Skadar direkta solstrålar växter i västhuset? Kan de få för mycket sol?

Allt detta med skugga handlar ju om att få ner värmen, men om jag lyckas få värmen ner på något annat sätt än med skuggning, klarar växterna då solstrålarna utan att "brännas" eller något?

Hänger ni med vad jag är ute efter? rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (katah @ 14-06-2006, 22:52)
......Skadar direkta solstrålar växter i västhuset? Kan de få för mycket sol?...........

Solen bränner lätt sönder bladen om du har för mycket/stark direkt solgass. Då är det bra att skugga och då även få ner temperaturen som bladen/plantan utsätts för. Annars är risken stor att dina plantor dör.
Och nästan alla plantor mår dåligt i temperaturer över 25-30* Där av att man vill få ner temperaturen i växthuset
katah
Jaaaa, nu har jag fått mitt svar, även om det var inte det som jag hade önskat mig! biggrin.gif

Jag har nu skuggat taket med fiberduk, det fungerade utmärkt även förra året, men vi funderar vidare detta med extra fläkt.

Som jag sade tidigare har vi bra luftcirkulation tack vare "resvärmeblåsen" från värmeväxlaren.

när vi är borta måste vi lämna dörren öppet dygnet runt, och det är inte det roligaste ifall det skulle bli svalare period, så med fläkten skulle vi kunna reglera värmen lite bättre, det blir säkert en sådan så småningom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon