Elisabeth P
07-06-2006, 21:38
Hur vet jag när det är dags att skörda?
gul och röd lök?
pujolök?
Potatis? - ska väl blomma först, eller?
Vitlök som sattes i höstas?
Lisa
Vanlig lök kan du skörda efterhand som färsk lök och annars skördar du när blasten lagt sig. Här hos mig brukar det bli i augusti. Purjolök skördar du så fort du nänns ta av den, den brukar växa sakta. Den som är kvar brukar jag plocka upp innan frosten kommer. (Fast den kanske tåler lite frost) Vitlöken brukar inte sätta förrän på våren, men har du satt den i höstas, så kan du nog ta upp den juli/augusti. Håll bara koll för man måste ta upp den innan klyftorna delar på sig. Potatis måste inte blomma innan du tar av den, man brukar kunna känna lite försiktigt i jorden för att se hur stor den är. Jag plockade lite potatis i förrgår, men den var i minsta laget så det gick åt några stånd.
Elisabeth P
08-06-2006, 16:08
Tack så mycket!
Det blir till att hålla lite koll.
Lisa
Jag har redan börjat skörda av den gula löken men då som "blast", eller vad man ska kalla det, det har ju inte hunnit bildas nån "lök", planterar lite för tätt i raderna och glesar ut och äter efterhand som det växer. Verkar vara en bra metod och landet är alltid lagom fullt.
Elisabeth P
09-06-2006, 19:30
Väldigt dum fråga, men jag har aldrig förr odlat lök så ............
Blir det en stor lök av varje sättlök, eller flera små?
Lisa
*Stintan*
09-06-2006, 19:35
Om det är vanlig gul lök så blir det en stor av varje.
Elisabeth P
09-06-2006, 19:39
Det är både gul och röd lök, men jag antar att de fungerar ungefär på samma sätt, eller?
Lisa
*Stintan*
09-06-2006, 20:08
Japp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.