Full version: Täckbark + geotextil
Killensomvillhagrönafingrar
För två sommrar sedan satte vi en vinbärshäck (ok den blir inte tät förren om 2 år) och gjorde det noggrant.

Först grävde vi ur ordentligt, satte plattor runt, planterade häcken, la geotextil och avslutade med täckbark.

Tyvärr så var inte geotextilen av god kvalite så nu har vi ogräs i hela rabatten ändå sad.gif
Synd och skam då vinbären mår toppen (gammla plantor som tar glädjeskutt efter att ha fått ny jord)
Då vi redan idag har en massa plattor (runt 250 kvm) så vill vi gärna ha någon avdelar som bryter av. Annars hade vi garanterat lagt plattor även mellan våra bärbuskar.

Till problemet hör att vi bygger upp vår trädgård från grunden vilket hos oss innebär från åkermark full med ögräs.
Inte helt lätt att hålla fin trädgård som gränsar till ögräsmark.

Olika alternativ:
Martäckare (lång rabatt storkostnad men får isåfall bli nästa år så jag kan odla från frö)
Ny bra geotextil och täckbark
Ny geotextil och snyggt grus
Plattor

Ge mig tips och inspration

wub.gif
KURT
Menar du att rotogräs har vxt igenom både geotextil och täckbark? vad är det för ogräs?
Killensomvillhagrönafingrar
Jo så är det tyvärr.
När jag skrapar bort täckbarken (5-7 cm tjockt) och lyfter på duken så går rötterna rätt igenom.

Jag är dålig på vilka sorter det är, men bla kirskål, hallon mfl
Ingo
Geotextil är väl ingen rotmatta? När jag har köpt den har säljaren sagt att den inte stoppar rötter utan endast är till för att hindra olika lager från att blandas, t ex dräneringsgrus från omgivande jord.

Däremot finns det väl andra sorters duk som stoppar rötter. Brukar vara dyrare än geotextil och jag har inte provat...
Sommartorparn
Men hallå Ingo, geotextil är vad som vännerna här på odla brukar rekommendera. Däremot är den markduk/ogräsduk som säljs av trädgårdsshoppar och som består av vävd plast ganska värdelös.

Min erfarenhet är att duk+bark är arbetsbesparande men inte arbetsfritt. Håller man inte undan ogräset får man en härva av sammanväxta rötter och markduksfragment. Eller hade det fungerat bättre med annan typ av duk? Värst är ogräset som gror i barken och sedan växter neråt genom duken, samt det som kommer genom snitthålen.

Här är en länk till mina erfarenheter av häck med markduk och bark.
Plantera direkt i markduk
kerstin z5-6
naturen råder smile.gif Jag tror inte man kan räkna med en skötselfri trädgård -och absolut inte mellanrummen i en häck

Täckbark är luftig och omvandlas ssm till jord-vilket om du har åkermark , som jag i närheten ger gräs, gärna äxing , revsmörblomma o annat otyg en perfekt plats oavsett kvaliten på ev duk ....de växer ju i den nya jorden ovanpå
Tyngre material ovanpå , som grövre grus -blir mindre snabbt ogrästillhåll , men även där kommer saker smile.gif

Man kan allltså underlätta -men inte helt ta bort rensningarna
När häcken mer o mer växer ihop blir de sämre miljö för otyg , men innan det

Spada häcken/mellanrummen på våren med grep
gödsla , har du stora mellanrum kan våta tidningar ge lika god effekt som nån duk
rensa ett par ggr under sommaren
Vänta

Marktäckare
Går att så men måste vara av det urtuffa slaget
Även du måste man rensa som en tok innan den etablerat sig och vuxit ihop
Skuggröna är en sådan marktäckare
Ingo
CITAT (Sommartorparn @ 08-06-2006, 12:46)
Men hallå Ingo, geotextil är vad som vännerna här på odla brukar rekommendera.

Förstår inte riktigt..."men hallå" låter som att du tycker att jag har sagt något väldigt tokigt...men både du, jag och killensomvillhagrönafingrar har ju sett att rötter växer igenom geotextil?

Det är ju möjligt att den är bra, men det kunde kanske vännerna ha sagt till mina maskrosor också, så hade jag kanske sluppit stå och slita loss deras rötter ur den förbaskade geotextilen! tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (Ingo @ 09-06-2006, 17:57)
Förstår inte riktigt..."men hallå" låter som att du tycker att jag har sagt något väldigt tokigt...men både du, jag och killensomvillhagrönafingrar har ju sett att rötter växer igenom geotextil?

Den duk som jag har (dålig) erfarenhet av är inte 'geotextil' utan Weibulls 'markduk' som jag har köpt i en plantshop. Den består av vävda plastremsor och är avsedd att stoppa ogräs, men tyvärr växer ogräsets rötter lätt igenom, och duken är för övrigt mycket skör.

Geotextil däremot är något annat, ett filtaktigt material, avsett för att hålla isär massor som du säger, men också det mest effektiva stoppet mot ogräsrötter, enligt dom som har provat.

Detta är något som har upprepats gång på gång på detta forum, och mitt 'hallå' var avsett att påminna dig om något som jag trodde du redan hade läst många gånger.
mulle
Jag är mycket nöjd med K- järns drygt en meter breda, mjuka duk, som säljs i färdiga längder på 14 meter. Den har jag under alla mina gruspartier och inget ogräs växer igenom.
Under buskar har jag antingen bark (tjockt eller med ett tidningslager underst) eller gräsklipp. Klippet är i särklass effektivast mot ogräset men kanske inte alltid så vackert.
Bäst tycker jag att det är om man får bort ogräset och sedan planterar en massa marktäckare. Tätt, tätt ska man plantera.
Om marktäckarna är duktiga på att breda ut sig kan man få rabatter som kräver mycket lite arbete redan efter ett par år.
Det behöver inte alltid bli så dyrt heller. Jag håller t.ex. ogräsrent under bärbuskarna med jordgubbsplantor som inte längre ger bär. De växer så att det knakar och blir en vacker mörkgrön matta.
Har du ingen jordgubbsodlare i närheten som kan dela med sig av revor eller gamla plantor?
Mulle
Ingo
Mulle - K-järn, det är det samma som K-rauta, eller hur?

Sommartorparn - jag har hört många rekommendationer - men hur ofta geotextil än har lovordats så bryr jag mig mer om egen erfarenhet. Och att slita loss maskrosor vars rötter hade växt igenom geotextil var inte kul...
kerstin z5-6
Det är väl ungefär lika kul som att dra plastband ur en grästrimmer .... blink.gif blink.gif blink.gif -
Uppfinn den perfekta markduken nån -jag är först i kön ..

I år har jag ett täckprojekt på gång
Återkommer när jag sett om det funkar eller inte ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mulle
CITAT (Ingo @ 12-06-2006, 16:23)
Mulle - K-järn, det är det samma som K-rauta, eller hur?

Japp! Jag trodde namnet var översatt till svenska i Sverige...
Jag är faktiskt lite imponerad av den duken. Jag snabbgrusade ett område i juni i fjol - duk rakt på marken och bara ett par cm grus på (det ska fyllas på nu är det meningen) - och det enda som har kämpat sig igenom är ett ynkligt hallonskott. Maskrosor, hundflokor, kvickrot är borta. Och fröogräsen har varit superlätta att dra bort eftersom deras rötter inte har gått igenom duken.
Är jättenöjd!
Mulle
Karrolina
Oj! Jag trodde inget stoppade maskrosor. Dom kan ju växa genom asfalt. K-rauta. Det måste jag lägga på minnet. Fast det blir en bit att åka. Får man fråga ungefär vad den kostade?
kerstin z5-6
geotextil: mjuk duk -filtig , finns på byggvaruhus -gråvit till färgen -kostar mellan 7-10 kr kvm -beroende på hur stort rulle du köper -mycket är billigare
Måste täckas med tyngre material , grus stenmjöl etc för att vara jätteeffektiv smile.gif
Karrolina
Tack Kerstin för att du hjälper mig med allt! wub.gif
Lena N
Jag var på K-rauta i Malmö för en vecka sedan och kollade på deras "ogräsduk" som de kallar den.

Såg mycket bra ut, kraftig kvalitet. Förutom de två storlekarna som finns på hemsidan hade de även 2x20 m för 649:- = 16:23/kvm.

Det finns antagligen billigare, men jag har bara hittat på K-rauta. Jag köpte inte, men kommer antagligen att göra det om jag inte hittar lika bra till ett billigare pris. Tipsa gärna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon