Full version: Dahlior
akagebeck
Hej!
Jag satte ner två dahliaknölar i kruka och förodlade dem inomhus och de står nu på avhärdning och snart är det dags att plantera ut...
Hur djupt ska jag sätta knölarna i jorden? Det gröna har hunnit bli ca 20 cm högt.

Nåt mer jag bör tänka på? Ska de stå soligt eller räcker det med halvskugga?
Lady Hamilton
Jag brukar plantera mina så att det blir på samma djup som "krukan" smile.gif
Och jag har mina både i sol och halvskugga Om dina dahlior blir höga bör du redan vid utplanteringen ge den växtstöd annars är risken att du senare när den blommar som bäst får hela plantan förstörd av blåst sad.gif
akagebeck
Ok, tack för tips om stöd till dahliorna. biggrin.gif

En fråga till bara, när jag stoppade ner knölarna i krukorna så gick jag efter en instruktion som sa att knölarna skulle sticka upp lite grann ur jorden. Så som det ser ut nu, så ser jag lite grann av knölarna. Jag gissar att de inte ska synas när de planteras ut... eller?

Hur djupt ner har ni era knölar?
kristerh
CITAT (akagebeck @ 08-06-2006, 11:18)
Hur djupt ner har ni era knölar?

Det beror lite på hur höga de blir wink.gif en vanlig sommardahlia behöver inte planteras så djupt, men de som jag har som blir över metern höga 1-1,5m
sätter jag ca 15 cm djupt, fast de skulle nog behöva planteras aningens djupare wink.gif
krister
Lady Hamilton
Jag gräver ner mina så att det gröna "till växten" är strax ovan jord
Maggan H
Apropå stöd; ett plastnät i ca 5x5 cm:s rutor och i ca 50x50 cm totalt kan man lägga så dahlian växer genom det, på så vis får hela plantan stöd av sina egna rankor. Blåser det rejält är det bara att sticka ner en pinne genom någon av rutorna. Alla mina dahlior stod upprätta förra sommaren trots regn och blåst. I år har även Iris och Pionen fått samma behandling. wub.gif
Lady Hamilton

Gätte bra förslag! Så skall jag göra (nästa år, nu är mina redan för höga)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon