Full version: Europeisk hasselört
annafbg
Förutom att jag skulle vilja ha den under några buskar som annars mest skyddar ogräs smile.gif .
Sprider hasselörten sig mycket? Hur tätt ska man plantera dem? Jag frågade på plantskolan men det var ingen som kunde svara. Hoppas på bättre tur här!
Hälsningar Anna
Katti med torpet
Trivs den så sprider den sig rätt bra, lite för bra tycker somliga.
Andra har svårt att få den att trivas alls.
Att det är en skuggväxt har du säkert förstått. Underbart vacker som martäckning under uppstammade buskar och träd.

Jag skulle föreslå att du planterar dem med ca 30 cm avstånd om du vill att de skall bilda en matta snabbt. Om några år kan du dela på plantorna för att utöka området.
Du kan plantera glesare också men då tar det längre tid innan de har vuxit ihop.

Lycka till
Fru fet
Jag satte som marktäckare förra året ,10 plantor på ca 2 kvm. De har börjat växa ihop på sina ställen men växer inte jättefort. Mina står under några azaleor och en japansk lönn i halvskugga och verkar trivas bra. Hasselört klarar dock ganska tuffa förhållanden m.a.p. torka. Kan man föröka själv, eller tillochmed idas fröså, är ju det bra eftersom de är ganska dyra i inköp (ca 40 kr per planta).
Lotta B
Jag tror att det är så att de tar ett tag innan de börjar växa riktigt bra och sedan sätter de fart!
Tezzla
Hasselört är väl lite slöa i starten men när de väl har etablerat sig så sprider de sig och är enormt tåliga och sega.

Varför inte blanda Hasselört och vintergröna? Jag har det under min ena häck och det ser riktigt trevligt ut faktiskt. smile.gif
Ewa L
Jag har pippi på marktäckande växter. Däribland Hasselört. Sammantaget har jag nog 50 kvm av den vid det här laget. Den växer även bra i sol faktiskt. Och i asfalten på garagenedfarten.

Som synes är den också skön att ha som madrass:

Vintergröna som Tezzla föreslår att blanda med är också underbara (jag har 4 olika sorter), men har inte alls samma ogräshämmande effekt. Dessutom blir den betydligt mer som ogräs än Hasselörten.
annafbg
Tack för all hjälp! Jag ska åka iväg och köpa några till, mina tre småttingar räcker inte långt förstår jag nu smile.gif .
Jag ser fram emot att få en så härlig hundmadrass till min lille gosse wub.gif .
Hälsningar
Anna
mulle
Och jag har märkt att hasselörten älskar gödsel!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon