Full version: gentiana purpurea
jessica zon6
jag har införskaffat mig en gentiana purpurea,å undrar om den trivs i surjord me grus eller i vanlig.Försöker leta på nätet men hittar inget.

MVH Jessica
lolo
Hej! Jag såg att du hade Gentiana purpurea. Har du fortfarande kvar den och fick du någon klarhet i hur den trivs? Om du har något exemplar över vore jag väldigt glad om jag fick köpa av dig.

Hälsningar

Ann-Louise Nilsson, Vännäs
Bassam
Hej

De är från stenpartiet växter, så de behöver:
1 jord:
de behöverSur jord. om din jord tung, du kan blanda jorden med sand.

2 Plats:
De behöver ett soligt läge.

H.Bassam
Eva 33c
Jag har två plantor i trädgården som jag haft länge och som blommar varje år, en fulsnygg växt : ) Enligt virtuella floran växer den i "...stenig, något fuktig fjällbjörkskog" vilket man ju har ganska ont av på en villtomt. Ingen av mina har sandjord, snarare lite leraktig jord, den ena ganska väldränerat den andra i en mer vanlig rabatt. Den ena har ganska soligt, står så den får morgon och förmiddagssol den andra mera skuggigt om inte helskugga precis. Så den verkar inte vara alltför kinkig på växtplats. Men de växer långsamt från frö, jag sår lite av dem varje år men plantorna ser inte mycket ut för värden de första åren.
Min planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon